به گزارش لنگرخبر، نشست خبری علیرضا زاکانی امروز در خبرگزاری فارس با موضوع بررسی ابعاد پرونده کرسنت و قراردادهای جدید نفتی برگزار شد.

زاکانی در این نشست اظهار داشت: سال هاست کشور در آتش اشتباهات مدیران نفتی در پرونده کرسنت می سوزد و در این راستا باید تلاش کرد از اشتباهات گذشته جلوگیری شود.

وی در عین حال افزود: سلایق سیاسی در کشور تا پای صندوق های رأی رقابت می کنند و سپس وظیفه اتحاد، خدمت به مردم و پیگیری اعتلای جامعه را دارند.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: اتفاقاتی در قراردادهای نفتی در حال رخ دادن است که آینده تاریکی را فراروی کشور قرار می دهد.

زاکانی افزود: اگر مشکلات اقتصادی، مشکل اول کشور است، اگر مردم در تنگنای معیشتی هستند بنابراین پولی برای کرسنت های ۲ و ۳ از جیب مردم نداریم.

وی تأکید کرد: زنگنه (وزیر نفت) و دوستانش در گذشته آسیب جدی به حوزه نفت و گاز کشور وارد کردند و نباید این خطاها تکرار شود.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: پس از تذکرات مکرر درباره تبعات قراردادهای نفتی جدید، زنگنه و دوستانش بی توجه به نقد کارشناسی این قراردادها خود عمل کردند.

وی تأکید کرد: مشاهده می کنیم قراردادهای جدیدی در حال پایه گذاری است که کرسنت های متفاوت از آن خارج می شود؛ محکومیت عناصری که در کرسنت فساد کردند در دستگاه قضایی مشخص شد اما وزارت نفت اهتمامی برای انعکاس این محکومیت به دادگاه لاهه ندارد تا این فساد رفع شود و کسی مثل حمید جعفر که بنیاد فساد را در قرارداد کرسنت گذاشت، محاکمه شود و تبعات این فساد خود را پس دهد.

زاکانی بیان کرد: حتی برخی کسانی که در کرسنت پول دریافت کردند امروز برای ثبت نام در مجلس شورای اسلامی آمدند و برخی مدعیان دولتی هم که مدعی مبارزه با فساد هستند نامشان در پرونده سیاه کرسنت است.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: به صراحت به زنگنه اعلام می کنیم که کشور ما تحمل انعقاد قراردادهای کرسنت بعدی را ندارد و آگاهی نسبت به شرایط کرسنت ما را بر این می دارد که از ابتدا مانع انعقاد قراردادهای جدید نفتی که از کرسنت بدتر است، شویم.

وی با بیان اینکه تجربه سال های ۷۶ تا ۸۴ ریاست زنگنه پیش روی ما است، گفت: همین ها تلاش کردند نسل سوم قراردادهای بیع متقابل را پایه گذاری کنند و با توجه به مشورت انگلیسی ها این قراردادها را تنظیم کنند، اما امروز همین افراد مدعی شدند که باید مواردی به قرارداد نسل سوم بیع متقابل اضافه کنند و آن را نقد می کنند تا به گفته آنها کشورهای جدید مایل به سرمایه گذاری شوند.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: بررسی ما نشان داده است که متن قراردادهایی که این افراد به مجلس منعکس و در دولت تصویب کرده اند ۱۳ برگ بیشتر نیست که در ۸ مهر ماه تصویب کردند و در آبان ماه امسال زنگنه ابلاغ کرد و برای هیأت تطبیق مجلس آمد در حالی که اصل قرارداد ۷۰ صفحه با متن انگلیسی و مشتمل بر موارد متعدد حقوقی است که به هیچ وجه رونمایی نکرده اند و مدعی شدند این اسناد محرمانه است؛ قراردادی که بیش از ۲ سال برای آن تلاش شده و با استعانت از انگلیسی ها تنظیم شده است؛ این افراد قراردادهای خام را نیز نظیر لاپوشانی کرسنت محرمانه می دانند و مثل همان کرسنت که مجلس و مراجع قانونی از محتوای قرارداد خبر نداشت.

وی گفت: این ادعای محرمانه بودن اسناد در حالی بیان می شود که پلیس ضد فساد انگلیس (FSO ) وقتی به دفتر عباس یزدان پناه یزدی در لندن رفت مشاهده کرد که اسناد وزارت نفت ایران از سال ۷۶ تا ۸۴ در دفتر کامپیوتر شخصی این فرد در لندن است.

زاکانی افزود: سوال ما این است که چرا این افراد به واسطه مهدی هاشمی محرم می شوند و همه قراردادهای نفتی ایران در لندن در دست آنهاست در حالی که این اسناد در بازرسی کل کشور بلوکه شد و در دوره جدید بازرسی کل کشور مورد بررسی قرار گرفت.

زاکانی اظهار داشت: فراتر از آن انحصار در حوزه نفت و گاز است؛ بی سر و صدا تحت عنوان باشگاه نفت و نیروی ایرانیان انحصار جدی درحوزه نفت و گاز ایجاد می کنند که با تغییر دولت ها انحصار نفت و گاز کشور در دستان افراد خاص باقی بماند که رویش آنها در دوران ریاست قبل زنگنه بوده است و توانسته اند از رانت سال های ۷۶ تا ۸۴ از نفت و گاز و پتروشیمی کشور استفاده کنند و صاحب سرمایه چند هزار میلیارد تومانی شوند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان