به گزارش لنگرخبر، احمد قنبریان  با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری در دیدار با ائمه جمعه در مورد حق الناس اظهار کرد: یکی از ابعاد حق الناس مربوط به ناظران و مجریان برگزاری انتخابات است.

وی به رهنمودهای مقام معظم رهبری در مورد وظایف ناظران و مجریان برگزاری انتخابات اشاره کرد و افزود: نکته نخست مربوط به بررسی صلاحیت ها می شود و این امر در مورد حقوق نامزدها، ناظران و مجریان انتخابات است.

عضو هیئت نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در گیلان با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمود؛ «در بررسی صلاحیت ها فضا و شرایط طوری فراهم شود تا آنهایی که صلاحیت دارند، راه پیدا کنند و آنها که صلاحیت ندارند به شرایط نمایندگی راه پیدا نکنند»، تصریح کرد: بیانات مقام معظم رهبری به معنای آن است افرادی که صلاحیت ندارند، احراز صلاحیت نشوند.

قنبریان متذکر شد: مقام معظم رهبری در بخش دیگری فرمودند؛ «در بخش شمارش آرا، نظارت و اعلام نتایج و جمع بندی، امانتداری رعایت شود» و این موارد نکته هایی بود که در حوزه حق الناس وظایف ناظران و مجریان بیان شده است.

وی با اشاره به اینکه از بیانات مقام معظم رهبری و قانون این گونه استخراج و نتیجه گرفته می شود در بررسی صلاحیت ها «احراز صلاحیت» ملاک است، بیان کرد: اگر احراز صلاحیت انجام شود در حقیقت حق الناس رعایت شده است.

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در گیلان، احراز صلاحیت را به معنای صلاحیت ها و شرایط مندرج در قانون عنوان کرد و گفت: فردی که شرایط و صلاحیت ندارد نباید در عرصه انتخابات حضور پیدا کند بنابراین حق الناس دارای دو جنبه است.

قنبریان با اشاره به جنبه نخست احراز صلاحیت ها، خاطرنشان کرد: اگر فردی صلاحیت دارد و به شکلی مانع ورود او به مجلس شویم اینجا حق الناس ضایع شده است.

وی به جنبه دوم حق الناس اشاره کرد و یادآور شد: اگر فردی صلاحیت ندارد و دقت نکنیم و اجازه دهیم بدون دلیل وارد عرصه انتخابات شود، در این مورد حق الناس ضایع شده است.

عضو هیئت نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در گیلان با بیان اینکه احراز صلاحیت در قانون انتخابات مجلس خبرگان، ریاست جمهوری و ... آمده است، اظهار کرد: در اصل های 28، 29 و 30 انتخابات آمده، نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی باید شرایط احراز را داشته باشند.

قنبریان ادامه داد: در ماده 50 قانون به طور مشخص ذکر شده، هیئت های اجرایی و نظارت موظف هستند صلاحیت نامزدها را از مراجع 4 گانه و تحقیقات محلی بررسی کرده و اعلام نتیجه کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری و به استناد قانون انتخابات اصل در تمام انتخابات بر احراز صلاحیت است و شرایط نامزدها باید احراز شود.

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در گیلان، احراز صلاحیت نامزدها را منطقی و عقلی خواند و بیان کرد: وقتی فردی می خواهد مسئولیتی را تصدی کند و از امتیاز ویژه ای برخوردار شود باید شرایط لازم برای آن تصدی را داشته باشد.

قنبریان به دو اصل حاکم مقبولیت و مشروعیت در نظام اسلامی اشاره کرد و گفت: اصل مقبولیت با مراجعه به آرای عمومی کسب می شود و اصل مشروعیت مبتنی بر شایستگی است.

عضو هیئت نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در گیلان به اصل برائت در قانون اساسی اشاره کرد و یادآور شد: در اصل 37 قانون اساسی آمده، «هیچ کسی را نمی توان مجرم دانست مگر آن که جرم او در مراکز صالحه اثبات شده باشد».

قنبریان اصل برائت را مربوط به علم حقوق و دادگاه دانست و اظهار کرد: در انتخابات نمی خواهیم افراد را مجرم بدانیم بلکه می خواهیم صلاحیت آنها را برای تصدی مسئولیت نمایندگی مجلس احراز کنیم بنابراین اینجا اصل برائت معنا و مفهوم پیدا نمی کند.

وی به ابهام مطرح شده در قانون مجازات اسلامی در مورد حقوق اجتماعی افراد در این روزها اشاره کرد و افزود: مجازات ارتکاب جرم در ماده 25 و 26 قانون مجازات اسلامی ذکر شده و مجرم باید یکسری محرومیت های اجتماعی را تحمل کند.

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در گیلان با بیان اینکه در اصل 26 قانون مجازات اسلامی در 10 بند محرومیت های اجتماعی در مورد مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری، مجلس خبرگان و هیئت مدیره ها بیان شده است، تصریح کرد: در اصل مذکور در تبصره 2 آمده، محرومیت از حقوق اجتماعی شامل تمام بندها می شود به غیر از بند «الف»، «ب» و «پ» و این بندها شامل نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس قوه قضائیه است.

قنبریان به تفسیر و تأویل هیئت های اجرایی از قانون در بررسی صلاحیت ها اشاره کرد و گفت: هیئت های اجرایی تفسیر کردند، محرومیت اجتماعی نامزدها طبق قانون مشمول بند مذکور نمی شود و این موضوع نگران کننده بود.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان