به گزارش لنگرخبر، مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مستند سینمایی «آزادراه» به کارگردانی محسن خان جهانی را به تماشا نشسته است درباره این اثر که این روزها از سوی گروه سینمایی هنر و تجربه به اکران عمومی رسیده است اظهار نظر کرد و گفت:

 مستند «آزادراه» توانسته است با نگاهی تخصصی و زیرکانه دلایل عدم تکمیل پروژه عمرانی آزادراه تهران- شمال را به مدت  20 سال تحلیل کرده و به تصویر بکشاند؛ جالب است به بهانه این مستند بدانیم که ساخت آزادراه تهران – شمال در زمان آقای رفسنجانی آغاز شد و  برآورد ریالی این پروژه حدود یک هزار میلیارد تومان بوده است.


این مستند توانسته خُسران، ضرر مالی و معنوی که عدم تکمیل این پروژه را برای مردم ایران به همراه داشته است و همچنین تا حدودی نقش هر یک از دولت ها را در  عدم به سرانجام رسیدن آن شرح دهد.


شاید برخی با دیدن  مستند «آزادراه» این طور برداشت کردند که سازنده آن قصد زیر سوال بردن برخی دولت ها را داشته اما من اینگونه تصور نمی کنم زیرا واکاوی بسیار دقیقی داشت، با توجه به اینکه مصاحبه بنده نیز در این مستند به نمایش رسیده و نوع سوالاتی که از مسئولان می شود مشخص است ریشه یابی این اتفاق مدنظر کارگردان بوده است.


معتقدم این اثر به دنبال سیاسی کاری نیست و مشکل آزاد راه تهران- شمال را طبق مستندات تصویر می کند، البته نمایش تناقض گویی های مسئولان سبب جذاب شدن این فیلم به عنوان یک اثر هنری در ژانر سیاسی برای مخاطب شده است.


این مستند درصورت دیده شدن، موجب آگاهی مردم نسبت به عملکرد دولت ها خواهد شد و  می تواند درس عبرتی برای دولت های آتی باشد، در حالی که ابزار رسانه و به ویژه رسانه های هنری می توانند در جامعه روشنگری کرده و حتی در روندی که مسئولان در پیش گرفته اند تغییر ایجاد کند.


همچنین بخشی از فیلم که تصاویری از وضعیت اقامت کارگران ایرانی فعال در این پروژه را نشان داده و میان زندگی کارگران و نیروهای پیمانکار چینی این آزادراه مقایسه ای انجام می دهد، قابل تامل است.


«آزادراه» از جمله مستندهایی است که تصاویری بکر و هلی شات را از زیبا ترین مناطق طبیعی شمال ایران نشان داده و می کوشد به نوبه خود بر سبد تصویری مرتبط با این منطقه بیفزاید.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان