از تندروهای دیروز تا تندروهای امروز

۱۳۹۴/۱۰/۲۶ ۲۳:۰۸ چاپ کد خبر: 44156
به گزارش لنگرخبر، امیرابراهیم رسولی مدیر مسئول هفته نامه نماینده طی یادداشتی در این هفته نامه نوشت: این روزها استفاده از واژه «تندرو» در ادبیات سیاسی کشور به یک برچسب جذاب سیاسی تبدیل شده است. از بعضی مسئولین بلند پایه تا برخی سیاسیون حزبی و جریانی در سخنرانی ها، مقالات و مصاحبه های خود چنان از این لفظ استفاده می کنند که گویی متهمی را دستگیر کرده اند و حال او را باید محاکمه کنند. گرچه تندروی و کندروی در اندیشة دینی و انقلابی ما محکوم است اما به نظر می رسد «تندروی» امروز بیش از آنکه مفهوم واقعی خود را داشته باشد، همان برچسب جذاب سیاسی شده که با آن عده ای را تخریب کنند تا به اهداف سیاسی و جریانی خود برسند. به نوعی به نظر می رسد برخی هر که را منتقد خود و سدی در برابر منافع سیاسی جریان و باند خود می بینند، با زدن برچسب تندرو به وی، میدان را برای دوستان خود خالی می کنند تا حریف را منزوی و چهره ای منفور از وی بسازند.

 جالب است عده ای نیز بنا به عادت رایج سیاسی جوگرفتگی در کشور، در بازی سیاسی بعضی دیگر قرار می گیرند و دوستان خود را تندرو خطاب می کنند!! گویی این جوگرفتگی چشم و گوش آنان را سد می کند و دقت نمی کنند که در بازی الفاظ حریف گرفتار شدند و چهرة جریان خودی را مخدوش می کنند.


امروز «مد» شده تا بچه های انقلابی، مدافعان نظام دلسوزان کشور را تندرو خطاب کنند اما به واقع چه کسانی و در چه لباسی از این فضا سود می برند؟


تندروی واقعی کیست؟ برچسب تندروی بر افراد امروز فحش سیاسی است یا وسیله ای است برای رسیدن عده ای دیگر به اهداف خود؟


در این مجمل شاید نتوان سابقة افراد را در مقایسه با لفظ تندروی در ترازو قرار داد اما به نظر می رسد انقلابیون دیروز، آنان که در دهة 60 سخنرانی های آتشین داشتند، رفتار بعضاً خشونت آمیزشان آن هنگام که در مسئولیت های مختلف بودند، قابل فراموشی نیست، پوست انداخته و نان را به نرخ روز می خورند. روشنفکرمآب شده اند و با شعارهای قشنگ و جذاب، مدافعان امروز ارزش ها و اصول را «تندرو» خطاب می کنند تا در دهة 90 با ژستی اینگونه فاتح میدان سیاست باشند.


چه شده امروز نیروهای ارزشی و حزب الهی را تندرو خطاب می کنند؟ قرار است بازچه گفتمانی تولید شود و بعضی بر آن سوار شده و منافع ملت را چپاول کنند.


به نظر می رسد حداقل هوش سیاسی نیروهای دلسوز انقلاب در چنین مقطعی باید بیش از پیش فعال شود تا حداقل جریان ها و افراد خودی جوگیر نشده و دوستان خود را تندرو نخوانند و بدانند که امروز برچسب تندروی حربه ای است برای از میدان راندن جریانی و فضاسازی رسانه ای برای رسیدن جریانی دیگر به اهداف خویش.


بعضی کاسبند، کاسبی شان اقتضا کند از همه تندروتر می شوند حال آنکه در دهه های 60 خود پرچم دار تندروی بودند و امروز جوانان انقلابی و جریان های ارزشی را تندرو خطاب می کنند. تا پیروز میدان های سیاسی باشند.


در کمتر از 2ماه به انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تلاش رسانه های اصلاح طلب در تخریب نیروهای اصول گرا و اختلاف افکنی ا ست. یکی از راه های تخریب نیز واژه سازی است. جدایی نیروهای اصول گرا با القای الفاظی چون تندرو، معتدل و چسباندن آن به جریان اصول گرا تماماً با هدف پاره پاره کردن جریان انقلابی و دلسوز کشور صورت می گیرد. در این فضا عده ای اصول گرای معتدل می شوند و عده ای اصول گرای تندرو تا در میان آب گل آلود برخی ماهی خود بگیرند و با ورود به مجلس، خود را برندة بازی سیاست بدانند. حال آنکه تندروتر از مجلس ششم وجود نداشت. مجلسی که در لباس قانون بی قانونی می کرد و امروز همان بازیگران تندرو لباس دیگر پوشیده اند و دیگران را متهم به تندروی می کنند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان