مهریه همسر هاشمی چقدر است؟

۱۳۹۲/۱۲/۲۶ ۱۸:۵۰ چاپ کد خبر: 4421

سالنامـه اعتمـاد گفت وگوی فــائزه هاشمـی با مـادرش عفـت مرعشـی علی آبــادی را منتـشر کرده که در نوع خود متفاوت به نظر می رسد.

به گزارش لنگرنیوز ؛ اما نکته جالب در این گفتگو که به نظر می رسد هدف اصلی انتشار این مصاحبه باشد مربوط به یکی از سوالات است که طی آن فائژه هاشمی از مادرش می پرسد: “فکر می کردید روزی سه تن از فرزندانتان دادگاهی شوند آن هم در شرایطی که خود و همسرتان برای شکل گیری این انقلاب تلاش زیادی کرده بودید؟”

و خانم مرعشی نیز که قبلا از مردم خواسته بود در صورت رای نیاوردن کاندیدای مورد حمایتشان به خیابانها بریزند، پاسخ می دهد: ” ما مبارزه کردیم که زندانی نداشته باشیم و همچنین برای فرزندان خودم.”


فائژه هاشمی البته در سوال خود به پرونده فساد بزرگ نفتی کرسنت، استات اویل و توتال و نیز اتهام فروش اطلاعات محرمانه کشور به بیگانه و چندین پرونده مالی و امنیتی دیگر که اتهام آن متوجه فرزندان آقای هاشمی و خانم مرعشی است، اشاره ای نکرد و پاسخ نشنید که چگونه می توان با داشتن چنین اتهامات بزرگی در زمینه های فساد مالی و امنیتی، دادگاهی نشد؟


اما برای یاداوری به خانم مرعشی و دخترش ذکر این خاطره از مرحوم عزت سحابی خالی از لطف نیست.


مرحوم سحابی در خاطراتش می نویسد:


«حدود ۱۹ سال قبل یعنی در ۲۳ خرداد ۶۹، ۲۳ نفر از اعضاء نهضت آزادی و افراد موسوم به ملی مذهبی ها به دلیل انتقاد از سیاست های اقتصادی دولت آقای هاشمی رفسنجانی و به دستور ایشان بازداشت شدند. در همین رابطه عزت الله سحابی یکی از بازداشت شدگان سال ۶۹ می گوید: “ما به آقای هاشمی نامه اعتراضی نوشتیم. اعتراض ما به آقای هاشمی این بود که اولاً اوضاع اقتصادی کشور بسیار خراب است. فقر و اختلاف طبقاتی بسیار فاحش است. دوم اینکه وضع سیاست خارجی ما به گونه ای است که ما در انزوای کامل قرار گرفته ایم و همه دنیا با ما مخالف هستند. در رابطه با این نامه، ۲۳ نفر را بازداشت کردند که یکی از آنها من بودم… بعد از دستگیری ها، در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، چند تن از نمایندگانی که مرا می شناختند، به آقای هاشمی اعتراض کردند که چرا عزت الله سحابی را گرفتی؟ آقای هاشمی پاسخ داده بود: «رویش زیاد شده بود، می خواستیم رویش را کم کنیم.»


مشروح گفت وگوی فائزه هاشمی با مادرش را در ادامه می خوانید:


فائزه هاشمی: مادر، ماجرای ازدواجتان با آیت الله هاشمی رفسنجانی به چه شکل بود؟ در زمان نوجوانی فکر می کردید که زندگی زناشویی تان تا این حد فراز و نشیب داشته باشد؟


مثل همه ازدواج های دیگر در آن دوران، به دلیل ارتباط فامیلی، ایشان خواستگاری کردند و پدر من بعد از گرفتن نظر من قبول کرد. چون بعد از ازدواج ما جریانات سیاسی و مبارزات شروع شد، لذا هیچ ذهنیتی درباره این گونه مسائل نداشتم.

فائزه هاشمی: مهریه شما چقدر بود؟

مهریه من مقداری «باغ پسته» به همراه «آب» بود.

فائزه هاشمی: چرا آب؟

آب جدا از زمین، در آن سرزمین کویری ارزش ویژه ای داشته است و دارد.

فائزه هاشمی: سوالی که برای همگان مطرح است این است که شما چه اندازه در مورد ازدواج فرزندانتان حساسیت داشتید؟

حساسیت خاصی نداشتیم. عروس هایم از فامیل هستند و دامادهایم از خانواده آقای لاهوتی که یکی از خانواده های خوب و مبارز و از دوستان شناخته شده بودند.

فائزه هاشمی: آیت الله هاشمی رفسنجانی بارها در خاطراتشان از شما نام برده است. در میان شخصیت های سایسی چنین چیزی دیده نشده است. فکر می کنید علت این همه تعلق خاطر آیت الله در خاطراتش چه بوده است؟ آیا این موضوع به شخصیت سیاسی خود

شما نیز بازمی گردد؟

نیاوردن نام همسران و دختران و حذف آنها از خاطرات، نوعی عقب ماندگی و تحجر است که آقای هاشمی به دلیل دید روشن و بینش دینی درستی که دارند از چنین نگاهی دور هستند. در ضمن من شریک زندگی و شریک فعالیت های آقای هاشمی بوده ام و طبیعی است

که ایشان واقعیت را نادیده نگیرند.

فائزه هاشمی: مادر، در کودکی دوست داشتید در آینده چه شغلی داشته باشید؟

در آن سال ها خانم ها به خصوص در خانواده های متدین در صحنه اجتماعی آنچنان فعال نبودند، لذا من نیز تصوری و فکری در این مورد نداشتم.

فائزه هاشمی:در سال ها یی که آیت الله مورد حمله افراطیون قرار می گرفتند و تخریب های زیادی می شدند چطور با شرایط کنار می آمدید؟ خاطره ای در مورد شایعاتی که برای ثروت خانواده مطرح می شد دارید؟

چون برایمان روشن بود که همه این حرف ها دروغ است، بیشتر عکس العمل ما خندیدن به این حرف ها بوده و هست ولی برای آنها تاسف می خورم که چرا این گونه خودشان را به گناه آلوده می کنند و اینکه چرا در جمهوری اسلامی که باید موازین اسلامی حاکم باشد چنین

بی اخلاقی هایی رواج پیدا کرده است.

فائزه هاشمی: مادر، از میان سفرهایی که با آیت الله هاشمی به خارج از کشور در دوران مسوولیت ایشان می رفتید کدام سفر بیشتر خاطره انگیز بود و از چه جهت؟

سفرهای زیارتی مثل مکه، کربلا و سوریه

فائزه هاشمی: پدر در مورد کارهای روزانه شان با شما مشورت می کنند؟

در بعضی موارد بله.

فائزه هاشمی: به عنوان مثال در مورد کاندیدا شدن ایشان برای انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ چه نظری داشتید؟ مخالف بودید یا موافق؟

با حضور ایشان در انتخابات ۹۲ مخالف بودم.

فائزه هاشمی:اگر مخالف بودید تلاشی برای منصرف کردنشان انجام دادید؟

تلاش نکردم و خودشان بایستی تصمیم می گرفتند.

فائزه هاشمی: آیا اصلا تلاش کردید که فرزندانتان وارد سیاست نشوند؟

نه.

فائزه هاشمی: فکر می کردید روزی سه تن از فرزندانتان دادگاهی شوند آن هم در شرایطی که خود و همسرتان برای شکل گیری این انقلاب تلاش زیادی کرده بودید؟

ما مبارزه کردیم که زندانی نداشته باشیم و همچنین برای فرزندان خودم.

فائزه هاشمی: در روزهای منتهی به انقلاب چقدر نگران جان آیت الله بودید؟

تاجایی که به خاطر می آورم نگرانی جدی نبود، چون مردم به صورت گسترده و عمومی و در سرتاسر کشور همراه انقلاب بودند.

فائزه هاشمی: بزرگ کردن چند فرزند با شرایط یک همسر مبارز کار به شدت سختی بود. نه؟

بله. به تنهایی مسئولیت پنج فرزند در آن شرایط و آن زمان کار آسانی نبود ولی به خاطر خدا و اسلام تحمل می کردم.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان