به گزارش لنگرخبر، حسن روحانی رئیس جمهور عصر امروز (یکشنبه) در نشست خبری امروز خود که در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، با اشاره به صنعت هسته ای کشورمان اظهار داشت: هم اکنون برنامه هسته ای ایران به عنوان برنامه ای برای روابط علمی، فناوری، تجاری و اقتصادی خواهد بود.

وی افزود: به جای اینکه امروز از لحاظ حقوقی جمهوری اسلامی ایران تحت فشار ۶ قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و ۱۲ قطعنامه شورای حکام آژانس باشد امروز در برابر قطعنامه ای است که آن قطعنامه برجام را به عنوان مصوبه شورای امنیت سازمان ملل در برابر جهانیان قرار داده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: از امروز دیگر برنامه هسته ای ایران با بهانه های واهی به عنوان تهدید صلح و امنیت برای جهان و منطقه نیست بلکه فناوری هسته ای ایران وسیله ای برای فناوری نوین در مسیر توسعه کشور و ثبات و امنیت منطقه خواهد بود.

وی با بیان اینکه از امروز تجار و کارآفرینان می توانند از مسیر قانونی و معمولی نقل و انتقالات بانکی و فعالیت تجاری خود را انجام دهند، اضافه کرد: فعالان تجاری ما از امروز می توانند صادرات خود را در شرایط بسیار مطلوبی آغاز کنند و بانک های کشور نیز می توانند با سایر بانک های جهان درباره مسائل مالی و پولی خدمات لازم را اخذ کرده و به مردم ارائه کنند.

رئیس جمهور تاکید کرد: از امروز محدودیت صادرات نفت در کشور ما برداشته می شود و هر اندازه که برای برنامه کشور باشد و در چارچوب مسائل ملی نفت و میعانات و سایر فرآورده ها و پتروشیمی صادر می شود.

روحانی همچنین گفت: از امروز خرید هواپیماهای مدرن در دسترس شرکت هایی است که می خواهند خدمات لازم را به مردم ارائه کنند. به این معنا که از امروز امنیت هوایی ما بیشتر از گذشته خواهد بود.

وی افزود: از امروز پول هایی که برای این ملت بوده و در بانک های خارجی بلوکه شده بوده در اختیار ملت ایران قرار خواهد گرفت تا به فعالیت های اقتصادی خود بپردازد.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز روز پیروزی ملت ایران در زمینه سیاسی است، اظهار داشت: ملت ایران ثابت کرد که تعامل سازنده درست و راست است و ما می توانیم با دنیا تعامل کنیم و این مسئله به نفع ملت ما و به ضرر دیگران نخواهد بود.

روحانی با بیان اینکه از امروز روشن شد که کشور ما دارای قدرت بزرگ دیپلماسی است، تصریح کرد: موفقیت های چشمگیری که در عرصه دیپلماسی حاصل شد خیلی ها باور نمی کردند که سیاست مداران و دیپلمات های ما قادر باشند با قوی ترین دیپلمات های کشورهای قدرتمند جهان کنار یک میز نشسته و مذاکره کنند و از حقوق ملت خود به خوبی دفاع کنند.

رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد: از امروز روشن شد که سیاست برد – برد درست و صحیح است آنان که فکر می کردند یا باید کلاه سر دیگران گذاشت و گر نه سر ما کلاه خواهند گذاشت، روشن شد که می توان با دنیا حرف زد، مذاکره کرد و به توافقی رسید که به نفع ملت ها، منطقه و جهان باشد.

روحانی تصریح کرد: این همه موفقیت برای ملت ما در سایه ایستادگی، مقاومت، اتحاد، وحدت، پیوند قوا و حمایت همه ارکان کشور حاصل شد. اگر وحدت ملی و انسجام ملی نبود و اگر مردم در برابر فشار نابحق و ظالمانه دیگران عقب نشینی کرده بودند امروز شیرینی پیروزی بزرگ را در ذائقه خود حس نمی کردند.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر هدایت ها و حمایت های مقام معظم رهبری نبود و اگر چتر ولایت فقیه بر سر این ملت نبود و اگر چارچوب هایی که مقام معظم رهبری برای مذاکرات تعیین کردند و تذکرات به موقعی که لازم بود می دادند و اگر حمایت کامل ایشان از مذاکره و مذاکره کنندگان نبود امروز در این نقطه از موفقیت نبودیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما این موفقیت را در سایه افراد باتجربه و دیپلمات های توانمند و ماهر به دست آوردیم، گفت: اگر علم و فناوری و هنر دیپلماسی نبود ما امروز در این نقطه نبودیم. ما بهترین افراد سرآمد دیپلمات خود را به این عرصه فرستادیم و دیدیم که موفقیت را برای مردم در مقاطع مختلف به ارمغان آوردند.

روحانی در ادامه افزود: آنگاه که توانستند توافق موفق ژنو را به دست آورند، آنگاه که توانستند استمرار آن را تا ماه های بعد به دست آورند، آنگاه که در لوزان برای چارچوب های توافق نهایی موفق شدند و آنگاه که در ۲۳ تیرماه سال ۹۴ توانستند توافق جامع هسته ای را به دست آورند. آنگاه که قطعنامه سازمان ملل همه قطعنامه های شش گانه قبلی را لغو کرد و آنگاه که مراحل مختلف این را پیموده شد.

وی خاطرنشان کرد: در نهایت روز ۲۶ دی ماه همان روزی که در سال ۵۷ تحمیل از سر مردم برداشته شد، حاکم تحمیلی از این کشور زدوده شد و در همان روز تحریم ها برداشته شد و ما امروز در فضایی هستیم که می توانیم با دنیا تعامل سیاسی،  اقتصادی و حقوقی به نفع منافع ملی خود داشته باشیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: در همین تجربه چند ساعته امروز هزار ال سی در بانک های مختلف باز شد و این نشان داد آنان که می گفتند باور نکنید اشتباه می کردند. ما به قدرت ملی خود و به موفقیت ملت خود باور داریم.

روحانی با اشاره به بانک هایی که در سایه هسته ای تحریم شده بودند، گفت: امروز نه تنها این تحریم ها گشوده شد بلکه امروز بانک سپه نیز از تحریم خارج شد. امروز روزی است که ملت ما در سایه ایستادگی و مجاهدت خود دستاوردهای این مجاهدت را می بیند و لمس می کند.

وی تصریح کرد: امروز آغاز جدید و فصل جدید در روابط ما با منطقه و جهان و در زمینه مسائل اقتصادی با دنیا است. من امروز در مجلس بیان کردم که ما در شرایطی هستیم که به خاطر رکود سال های گذشته و مشکلات اقتصادی نیازمند به سرمایه ای هستیم که بتوانیم چرخ اقتصاد کشور را در سرعت مطلوبمان که ۸ درصد رشد اقتصادی تعیین شده است با ورود سرمایه به حرکت در بیاوریم.

رئیس جمهور اضافه کرد: ما نیازمند به استفاده از فناوری های پیشرفته در جهان هستیم.

روحانی خاطرنشان کرد: ما باید فضاهای جدید را به عنوان کشورهای هدف و جمعیت های هدف برای صادرات تولیدمان به دست آوریم، در این راه برجام موانع را از پیش پای ما برداشته است.

وی ادامه داد: اما آنچه می تواند ما را به هدف برساند تلاش و کوشش و فعالیت در زمینه تولید و حرکت برای رشد و رونق اقتصادی و در زمینه فراهم آوردن شرایط برای اشتغال جوانان است.

رئیس جمهور اظهار داشت: خوشحالم که در روز برداشته شدن تحریم ها، دولت لوایح بودجه سال ۹۵ و برنامه ششم توسعه را به مجلس تقدیم کرد، انشاالله قدم به قدم در مسیر پیشرفت و توسعه حرکت خواهیم کرد و آثار این تلاش و کوشش را روز به روز در زندگی اقتصادی و سیاسی خود لمس خواهیم کرد.

روحانی خاطرنشان کرد: ما نیازمند سرمایه و تکنولوژی هستیم و در این راه شرایط کشور ما برای استقبال از کارآفرینان آماده است، ما برای رشد اقتصادی نیاز داریم که بخش خصوصی فعال شود.

وی ادامه داد: این تنها دولت نیست که سرمایه خارجی را جذب می کند بلکه بخش خصوصی ما نیز به خوبی می تواند در جهت جذب سرمایه های خارجی اقدام کند، دولت از ابتدا پای بخش خصوصی رقابتی غیر رانتی فرش قرمز پهن کرده و امروز هم این فرش قرمز را هم پهن می کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه بخش خصوصی باید فعال شود، اظهارداشت: کشور ما جاذبه های لازم را برای سرمایه خارجی دارد؛ اقتصاد ما دارای آرامش و ثبات است. در طول ۲.۵ سالی که از عمر دولت فعلی گذشته این ثبات و آرامش را می توان مشاهده کرد.

روحانی خاطرنشان کرد: ما کاهش تورم مستمر را به مردم قول دادیم و همگان شاهدند که حتی در سالی که از نظر اقتصادی سال سختی برای ما بود و است این امر محقق شد.

وی افزود: ما شاهد رشد اقتصادی خواهیم بود ولو اینکه آنچه که مورد انتظار ما بوده محقق نشده، سال گذشته ۳ درصد رشد اقتصادی مثبت داشتیم و امسال هم رشد اقتصادی خواهیم داشت و انشاالله در سال آینده نیز حداقل ۵ درصد رشد اقتصادی را خواهیم داشت.

رئیس جمهور اظهار داشت: مسیر اقتصاد یک مسیر توأم با حرکت منظم و حساب شده با آرامش است، نیروی انسانی لایق سرمایه کافی انسانی کامل را ما در کشور داریم؛ کشور ما دارای انرژی و همچنین ثبات و امنیت است و در بسیاری از زمینه ها بکر و آماده سرمایه گذاری است.

روحانی حاطرنشان کرد: اینکه ۱۵۰ شرکت خارجی در طول ماه های گذشته از ۵۰ کشور به ایران سفر کرده اند و مذاکرات متعددی را در زمینه های مختلف داشتند نشان دهنده آن است که سرمایه خارجی قابل جذب است اما اینکه چه مقدار سرمایه جذب می کنیم می شود به امور مختلف بستگی دارد.

وی افزود: دولت، بخش خصوصی، بخش سیاسی و همه باید دست به دست هم دهیم تا جاذبه ها را برای جذب سرمایه بیشتر کنیم که به نفع جوانان و ایجاد اشتغال و رشد و توسعه کشور خواهد بود.

رئیس جمهور اظهار داشت: اینکه در اجرای برجام ما احتمالاً با مشکلاتی مواجه هستیم و باید به فکر آن باشیم و باید مراقبت و رصد کنیم همه این موارد وجود دارد. تعهدی که امروز آمریکا به ما داده تعهد دولت آمریکاست، نه این دولت و آن دولت. این تعهدات استمرار پیدا می کند و فرقی ندارد که چه دولتی در آمریکا بر سر کار بیاید، هر دولتی که باشد به این چارچوب متعهد است.

روحانی خاطرنشان کرد: قطعنامه ۲۲۳۱ برای همین است که تعهدات استمرار داشته باشد و در اینجا باید این نکته را یادآور شوم که اگرچه صهیونیست ها، تندروهای داخل آمریکا تلاش می کنند تا علیه این حرکت اقداماتی را صورت دهند اما همه ما باید بدانیم که دنیا به این نتیجه رسیده که راه تحریم راه صحیحی نیست، راه باخت باخت و به ضرر همه است.

وی افزود: همه آنها فهمیده اند که ایران قابل اعتماد است و در این برنامه های اخیر (PMD) ثابت شد که ایران یک دولت اخلاقی است راست گفته و مسیر فعالیت های آن منحرف نشده است.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود افزود: همه جهانیان متوجه شدند که ملت ایران قابل اعتماد است و در برنامه های اخیر تحت عنوان PMD ثابت شد ایران یک دولت اخلاقی است. راست می گوید و مسیر فعالیت های هسته ای اش منحرف نشده و بنابراین اعتمادی که امروز دنیا به ما دارد به مراتب از اعتماد در سال های گذشته بیشتر است به دلیل اینکه چهره واقعی ملت ما در این سال ها روز به روز برای جهانیان آشکارتر شد.

روحانی در پاسخ به این سوال خبرنگار المیادین لبنان مبنی بر اینکه شما در سخنرانی اخیرتان تاکیدی داشتید بر استفاده از شرایط نوین بعد از توافق هسته ای به نفع منطقه و ایران که این دیپلماسی ایران تاکیدی است برای حل مسائل در منطقه با استفاده از شرایط جدید، با توجه به اطلاع از شرایط منطقه و تنش موجود میان ایران و عربستان چگونه می توان با استفاده از فضای جدید برای حل بحران های منطقه ای به خصوص عربستان اقدام کرد؟ گفت: برجام می تواند به عنوان یک مدل برای حل و فصل مسائل منطقه ای هم مورد استفاده قرار بگیرد.

رئیس قوه مجریه افزود: برجام به این معناست که دو طرفی که با یکدیگر اختلاف دارند این مسائل را در قالب مذاکره حل و فصل کنند و به مرحله اعتمادسازی برسند، منطقه ما با مشکلات متعددی مواجه است. همانطور که می دانید متاسفانه برخی از کشورهای منطقه ما با معضل مواجهه با تروریسم هستند و اختلافات بین کشورها در منطقه ما وجود دارد که باید این اختلاف ها برداشته شود.

روحانی تاکید کرد: به اعتقاد ما از امروز با آغاز برجام شرایط برای روابط با کشورهای منطقه ما از جمله روابط سیاسی- اقتصادی بهتر از گذشته خواهد بود و در سایه این روابط می توانیم مسائلی که در منطقه داریم را حل و فصل کنیم.

روحانی گفت: البته ما با تمام کشورهای همسایه می خواهیم روابط صمیمانه داشته باشیم، مشکل عربستان از خود آنها نشات گرفته است، عربستان در مسئله منا رفتار و عکس العملش در چارچوب مسائل های اخلاقی و حتی عرف دیپلماسی نمی گنجید.

وی اضافه کرد: عربستان از ملت هایی که مردمانشان در حادثه منا کشته شدند عذرخواهی نکرد، عربستان با رفتاری که با مردم منطقه دارد رفتار خوبی نیست. مردم یمن را ماه هاست تحت بمباران شدید قرار داده است و این عمل تحت هر دیدگاهی محکوم بوده و کشتار مردم مسلمان در یک کشور همسایه و فقیر معنا و مفهومش چیست جز ویرانی و بی خانمانی و نابود کردن یک کشور، برای چه هدف و به چه دلیل عربستان این کار را دنبال می کند.

رئیس جمهور ادامه داد: اگر کسی در داخل عربستان بر مبنای کار خودش برای عدالت اجتماعی سخنی گفته یا نقدی کرده از دولت عربستان در برابر انتقادات هرچند یک انتقاد تند حتی بر فرض انتقاد پاسخ آن انتقام نیست، کشتن یک عالم مبلغ دینی و مورد احترام بخش قابل توجهی از جامعه عربستان چیزی نیست که قابل قبول باشد.

روحانی گفت: عربستان مسیر اشتباهی را برای خود انتخاب کرده و ما امیدواریم که این مسیر را ادامه ندهد و امیدواریم که به  مسیری برگردد که به نفع جامعه باشد، امروز که روز اجرای برجام بود شما دیدی که یکی از مقامات سعودی ابراز تاسف و ناراحتی کرد از اینکه مشکلات اقتصادی ایران حل و فصل شده در حالی که یک همسایه هیچ وقت همچینم کاری نمی کند. یک مسلمان هیچ وقت این کار را نمی کند و یک مسلمان از راحتی مسلمان دیگر ناراحت نمی شود. مسلمانان همه با یکرنگ و برادرند و آن هم یک کشور اسلامی که خود را حرم دار حریم امنت الهی می خواند.

رئیس جمهور افزود: آنچه که ما می خواهیم حل و فصل مسائل منطقه براساس منطق است اما در  عین حال رفتار غیردیپلماتیک و رفتار ناصحیح، مردم ما دولت ما نخواهد پذیرفت و اگر لازم باشد جواب قاطعی به برخی از برخوردها خواهد داد اما ما امیدواریم تاکنون درس لازم را حکام جدید عربستان گرفته باشند و مسیر را در راهی قرار دهند که به نفع مردم منطقه و خودشان باشد.

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از تداوم گزارش های صد روزه به مردم پرسیده بود، گفت: من قول داده بودم پس از صد روز از کارهای صد روزه به مردم گزارش دهم و همان جا هم گفته بودم که سالانه هم گزارش خواهم داد و اصل اینکه گزارش ها در فواصل زمانی کوتاه تر به مردم ارائه شود درست بوده و به نفع مردم و دولت است.

وی خاطرنشان کرد: هم موفقیت ها و هم مشکلات را باید با مردم در میان گذاشت و من امیدوارم که با فواصل زمانی کوتاه تر هم گزارش به مردم داده و هم نشست خبری برگزار شود.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که از واکنش دولت در قبال عهدشکنی احتمالی آمریکا به ویژه وضع تحریم های جدید به بهانه حقوق بشر و تروریسم سوال کرد، گفت: احتمال این عهدشکنی وجود دارد و مردم ما از دولت ایالت متحده بدعهدی ها و ظلم های زیادی دیدند.

وی با تأکید بر اینکه بنا نیست به واسطه برجام به آمریکا اعتماد کنیم، تصریح کرد: در برابر هر کنشی واکنشی خواهد بودو اگر آمریکایی ها نقضی در زمینه برجام انجام دهند تا ساز و کار مقابله با آن در خود برجام پیش بینی شده که طبق آن دنبال می کنیم.

روحانی با اشاره به پاسخ متقابل به کارشکنی آمریکایی ها در حوزه های دیگر گفت: شرایط آینده شرایطی نیست که بخواهند تحریم های گذشته را بازگردانند زیرا تحریم های نفتی و بانکی بر اساس قطعنامه های شورای امنیت بود که زمینه را برای ترک تازی افراطیون آمریکا فراهم کرد اما الان دیگر اینگونه نیست.

وی با یادآوری اینکه ایران روابط اقتصادی آنچنانی با آمریکا نداشت، خاطرنشان کرد: الان هم چنین روابطی نداریم، هر چند که لغو تحریم ها زمینه صادرات فرش و پسته ایران را به آمریکا فراهم می کند.

رئیس جمهور آمادگی ایران را برای واردات فناوری از آمریکا اعلام کرد و با اشاره به مجموعه تسهیلاتی که پسابرجام در زمینه مبادلات خارجی ایران فراهم می کند، گفت: ممکن است در طول این مسیر با مشکلاتی مواجه شویم که یکی از مسئولیت های هیأت نظارت بر اجرای برجام رصد اجراست و دولت هم مسئولیت خود را در این زمینه انجام خواهد داد.

به گزارش فارس، خبرنگار دیگری از رئیس جمهور درباره عملی شدن وعده های انتخاباتی رئیس جمهور تا پیش از خرداد ۹۶ پرسید که وی در جواب عنوان کرد: یکی از وعده های ما تعامل سازنده با دنیا و دیگری حل و فصل مسئله هسته ای بود که در قالب همان جمله معروف «سانتریفیوژها بچرخد و چرخ زندگی مردم هم در حرکت باشد» بروز یافت، البته آقای صالحی در تدارک تهیه سانتریفیوژهای مدرن تر است.

روحانی از عملی شدن حل و فصل موضوع هسته ای در سایه تلاش های رهنمودهای مقام معظم رهبری، کمک مردم و شخص محمدجواد ظریف و تیم وزارت امور خارجه سخن گفت و افزود: تیم مذاکره کننده کار بزرگ و پرزحمتی بر دوش داشتند و من در فرصت های بعدی توضیح خواهم داد که چه مسئولیت سختی را بر عهده گرفتم.

وی در توضیح ادامه داد: توافق با دوست هم مشکل است چه برسد با توافق با یک کشور خارجی بلکه با ۶ کشور که خود میان خودشان توافق نداشتند و یکی از کارهای ما در طول مذاکرات ایجاد هماهنگی میان آنها بود که تأخیر دیروز در اعلام آغاز اجرای برجام نیز معلول همین موضوع بود.

رئیس جمهور به نقش تیم اقتصادی دولت در رسیدن به این دستاورد هسته ای اشاره کرد و گفت: اگر آرامش اقتصادی کشور را نگه نمی داشتند ما در این مسیر موفق نبودیم زیرا در حین تحریم، هم تورم را پایین آوردیم و هم رشد اقتصادی داشتیم و هم بازار آرامش داشت.

وی از نقش سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، بسیج در امن و با ثبات نگه داشتن کشور در طول این مدت سخن گفت و تصریح کرد: بدون این ثبات مگر می شد به توافق رسید؟

روحانی با یادآوری حمایت مراجع عظام تقلید و دانشگاهیان از مذاکرات هسته ای گفت: همه دست به دست هم دادند تا امروز به این نقطه برسیم.

وی به تحقق برخی وعده های دیگر دولت در حوزه های سیاسی، فناوری و فرهنگی اشاره کرد و اظهار داشت: در برخی حوزه های دیگر هنوز راه هایی در پیش داریم که باید سرعت خود را اضافه کنیم و من امیدوارم که در مقطع پسابرجام و پساتحریم برای آنها نیز فرصت اختصاص دهیم و شما رسانه ها نیز باید از وعده های دولت و میزان تحقق آنها از ما بپرسید چرا که کار رسانه ها همین است.

روحانی در پاسخ به خبرنگار بلومبرگ در خصوص تاثیرگذاری بخش خصوصی اقتصاد ایران و نقش دولت در اقتصاد و همچنین آینده رابطه مستقیم تجاری ایران و آمریکا گفت: تلاش دولت بر این است که بخش خصوصی نقش بیشتری داشته باشد و دولت تلاش می کند در زمینه قوانین و مقررات حمایت های بیشتری را از بخش خصوصی و سرمایه گذاری انجام دهد.

رئیس جمهور افزود: امروز در مجلس گفتم که تکمیل بسیاری از طرح های عمرانی با مشارکت بخش خصوصی امکانپذیر خواهد بود و باید به بخش خصوصی واگذار شود. به سرمایه گذاران خارجی گفته شده که با بخش خصوصی داخلی ایران برای سرمایه گذاری مشارکت کنند.

وی تصریح کرد: دولت می داند برای رشد اقتصادی راهی جز فعال تر شدن بخش غیردولتی به ویژه بخش خصوصی وجود ندارد و باید مشکلات و موانعی که در این زمینه وجود دارد حل و فصل شود.

روحانی اضافه کرد: اینکه ما می بینیم محیط کسب و کار در این دو سال بهبود پیدا کرده به معنای آن است که داریم شرایط لازم را برای بخش خصوصی فراهم می کنیم و امیدواریم در پسابرجام زمینه برای تحرک بخش خصوصی بیشتر شود. این حرف درست است که بخش خصوصی ما باید قوی تر شود و مورد حمایت بیشتری قرار گیرد.

رئیس جمهور در خصوص ارتباط مستقیم تجاری ایران و آمریکا نیز گفت: اگر آمریکایی ها می خواهند در ایران سرمایه گذاری کنند همین حالا نیز مانعی وجود ندارد البته اگر در قوانین داخلی خودشان موانعی وجود دارد، خودشان باید آن را رفع کنند.

وی ادامه داد: در خصوص فروش هواپیماهای مسافربری آمریکا تسهیلات را فراهم کردند و موانع را برداشتند. در خصوص صادرات برخی از کالاهای ایرانی به آمریکا نیز آنان برخی موانع را برداشتند. این به نفع مردم آمریکا و ایران خواهد بود که در بخش اقتصادی مشکلات قانونی که در طرف آمریکایی وجود دارد، حل و فصل شود. از طرف ما مانعی برای سرمایه گذاری از طرف آمریکا و یا ورود فناوری وجود ندارد.

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار تلویزیون ملی چین (CCTV) در زمینه سفر رسمی رئیس جمهور چین به ایران و آینده رابطه تجاری ایران با چین، گفت: ما دوستان دوران سختی و دوران تحریم را فراموش نمی کنیم. کشورهایی که در سال های گذشته علی رغم موانع و مشکلات تلاش کردند که روابط گسترده ای را از لحاظ  اقتصادی با کشور ما داشته باشند. حال در شرایط امروز باید زمینه برای توسعه بیشتر روابط ما با آنها فراهم شود.

رئیس جمهور ادامه داد: در طول دو سال و نیم ملاقات های متعددی بین من و رئیس جمهور چین انجام شده، چند روز آینده نیز یعنی روز شنبه رئیس جمهور چین سفر رسمی به ایران خواهد داشت. برای این سفر اسنادی که باید در همه زمینه های روابط دوجانبه به امضا برسد، آماده شده است. این سفر باعث توسعه بیشتر روابط ما با چین خواهد بود.

وی افزود: روابط ما با چین به سمت یک روابط استراتژیک و راهبردی در حرکت است و چین می تواند به عنوان اولین شریک تجاری ما در پسابرجام نقش بیشتری را هم در سرمایه گذاری و هم در فناوری و هم در تجارت داشته باشد که مقدمات این کار در این سفر فراهم می شود.

روحانی خاطرنشان کرد: سیاست های اقتصاد مقاومتی در حال اجراست اما اینکه در حد مطلوب اجرا می شود یا نه ما باید زمینه را برای اجرای آن بیشتر آماده کنیم.

وی افزود: اینکه مشاهده می شود توسعه صادرات غیرنفتی ما در حال افزایش است خود نمونه ای از اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی است یا اینکه در زمینه شرکت های دانش بنیان حرکت وسیعی در زمینه بحث فناوری ها انجام شده همان اقتصاد مقاومتی است.

رئیس جمهور اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی در حال پیاده شدن و در حال اجراست. اینکه امسال اتکای ما به نفت خام در بودجه از همیشه کمتر است همان اقتصاد مقاومتی است البته برجام و برداشتن موانع و تحریم به معنای حل همه مسائل نیست.

روحانی خاطرنشان کرد: برداشتن تحریم ها مثل این است که غاصبی باغ فردی را تصاحب کرده و اجازه فعالیت به وی را ندهد. برداشته شدن تحریم ها به معنای بیرون کردن فرد غاصب است و امروز باغ در اختیار صاحب آن قرار گرفته است و اینکه بلافاصله بعد از برداشته شدن تحریم ها ثمر آن را بخواهیم مثل این است که بعد از رفع تصرف از باغ بلافاصله سراغ میوه و جعبه میوه را بگیریم.

وی افزود: البته در برخی از موارد ما آثار برداشته شدن تحریم ها را خواهیم دید. به عنوان مثال در زمینه فروش نفت ما از امروز فروش بیشتر نفت را شروع کردیم. در فعالیت های بانکی نیز ما مخارجی را متحمل می شدیم که ناروا بود و از امروز از طریق بانک ها هزار ال سی باز شده است.

رئیس جمهور اظهار داشت: اگرچه در مواردی از برداشته شدن تحریم ها ما آثار آن را بلافاصله مشاهده می کنیم اما در عین حال در بسیاری از موارد نیز باید اقداماتی صورت پذیرد تا نتیجه آن معلوم شود.

روحانی خاطرنشان کرد: برجام و برداشتن تحریم شرط لازم برای توسعه اقتصادی کشور است اما شرط کافی نیست یعنی مانع برداشته شده و امروز نوبت جوان ها و کارآفرینان ما و در واقع نوبت همه است که از این فضا استفاده کنند و رشد اقتصادی و اشتغال را که دو هدف مهم است را دنبال کنیم و با افزایش صادرات غیرنفتی رشد تقاضا را تحریک کنیم.

وی افزود: انشاءالله در پسا برجام و پسا تحریم شرایط برای یک تحرک خوب اقتصادی برای ما فراهم است و همه ما از این شرایط استفاده خواهیم کرد.

رئیس جمهور اظهار داشت: اگر ما می شنیدیم که رژیم صهیونیستی از برداشته شدن تحریم های ما خوشحال است خیلی تعجب می کردیم. طبیعی است که دشمنان ثبات و امنیت منطقه و دشمنان ایران امروز بسیار ناراحت باشند. امروز روز خوشحالی برای دوستان ایرانی است و نباید برای فتنه افکنان در منطقه دشمنان ثبات در منطقه و توقع ما این نیست که یک کشور اسلامی از برداشته شدن تحریم در ایران اظهار تأسف و ناراحتی کند.

روحانی خاطرنشان کرد: مشکلات منطقه مشکلات بسیار زیادی است. در عراق، سوریه، یمن و ایران از ابتدا به دنبال این بودید که این مشکلات را حل کند و به دنبال حمایت از دولت های عراق و سوریه در برابر تروریست ها بوده و همانطور که ما بارها اعلام کردیم هر کشوری که با تروریست ها مبارزه کند و از ما کمک بخواهد ما رسما به آن دولت و ملت کمک خواهیم کرد.

وی افزود: من مطمئن هستم که در نهایت ملت عراق پیروز خواهند بود و آنها که در فکر نابودی یمن هستند ناموفق خواهند بود و شرایط سوریه نیز در ماه های آینده بهتر خواهد شد همانطور که در ماه های اخیر شرایط بهتری را شاهد بودیم.

روحانی در پاسخ به این سؤال که با توجه به در پیش بودن سفر شما به ایتالیا چه توقعی از سفر آتی خود دارید و ایتالیا چه جایگاهی می تواند همکاری اقتصادی با ایران داشته باشد، گفت: در پسابرجام روابط ما با اروپا توسعه پیدا خواهد کرد همانطور که با سایر کشورهای دوستمان در منطقه نیز این چنین خواهد بود و کشورهایی که از گذشته با آنها روابط خوبی داشته ایم، سابقه روابط اقتصادی ما با ایتالیا یک سابقه بسیار خوبی بوده و همچنین رابطه سنتی داشتیم و موانعی برای گسترش روابط بین ما و ایتالیا وجود نداشته و بنده نیز در هفته آتی سفری دو روزه به ایتالیا خواهم داشت و در جریان این سفر در زمینه های مختلف از جمله صنایع، زیرساخت و انرژی مذاکره خواهیم کرد.

وی افزود: اسنادی در رابطه با همکاری های دوجانبه بین ایران و ایتالیا به امضا خواهد رسید همچنین سفری هم به واتیکان خواهم داشت.

رئیس قوه مجریه در پاسخ به این سؤال شبکه خبر که برجام چه اثراتی در بازارهای مالی و بورس خواهد داشت و همچنین دلیل سفر آمانو به ایران چیست، گفت: در دوران پسابرجام نیز آثارش در بازارهای مالی و غیره را خواهیم دید البته ما در بورس نقش چندانی نداریم بلکه در اختیار شرکت ها و بخش های مختلف کشور است.

وی افزود: شرایط بورس این روزها بهتر شده و در آینده نیز قطعاً بهتر خواهد شد همچنین در زمینه صادرات غیرنفتی وضعیت ما نیز بهتر خواهد شد و شرایط سرمایه گذاری در ایران بهتر خواهد شد به دلیل اینکه برخی از مسائل بانکی و اعتبارسنجی نیز برطرف خواهد شد بنابراین ما شاهد این تحرکات خواهیم بود. البته همانطور که اشاره شد تمامی مسائل اقتصادی و همه مشکلات حل و فصل نخواهد شد اما این آغازی است برای قدم گذاشتن در مسیر رشد و توسعه کشور که شاهد آن خواهیم بود.

روحانی درباره دلیل سفر آمانو به تهران تأکید کرد: ما از این به بعد با آقای آمانو بیشتر کار داریم و همانطور که می دانید عضو NPT هستیم و در چارچوب پادمان با آژانس همکاری می کردیم مدتی نیز پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه اجرا کرده بودیم و از امروز به بعد هم پروتکل الحاقی را داوطلبانه اجرا می کنیم، شرایط هسته ای ما کاملاً با گذشته متفاوت شده به طوری که قبلاً شرایطی بود که سازمان های بین المللی مثل شورای امنیت می گفتند که فعالیت های هسته ای ما غیرقانونی است اما امروز همه می گویند این کار و فعالیت قانونی و درست است و دنیا این فعالیت را به رسمیت شناخته است.

رئیس جمهور اضافه کرد: در زمینه فناوری هسته ای ما کاملاً به خودمان متکی بودیم و نمی گذاشتند با دنیا در ارتباط باشیم در حالی که از این پس در زمینه فناوری هسته ای ورود فناوری های هسته ای در بخش های مختلف در کشور ما آغاز خواهد شد و فردو تبدیل به یک مرکز تحقیق و توسعه خواهد شد.

وی تأکید کرد: ما در زمینه هسته ای وارد یک بخش تجاری هم شده ایم و برای اولین بار مواد هسته ای را صادر و مقداری وارد کردیم و کاری که بعد از انقلاب سابقه نداشت بنابراین شرایط ما یک شرایط نوینی شده است جای شهیدان هسته ای ما در روزهایی که شرایط برای حرکت بهتر در زمینه هسته ای برای ما فراهم شده خالی است.

وی گفت: ما در طول ۸ سالی که درباره این مسئله کار می کنیم امیدمان این است که خیلی زودتر از این زمان بتوانیم با آژانس به یک توافقی برسیم که آنها در اینکه در ایران همه فعالیت های هسته ای در مسیر صلح آمیز است چه آنهایی که اعلام شده و چه اعلام نشده ها که مرحله بسیار مهمی برای کشورهایی بوده که فعالیت های هسته ای می کنند و ما می خواهیم آن شرایط در سالهای آینده زودتر فراهم شود.

روحانی افزود: رآکتور اراک مدرن سازی خواهد شد و در زمینه هسته ای تحرکات فناورانه و تجاری نسبت به گذشته بیشتر خواهیم داشت و روابط ما با آژانس هم روابط بهتری خواهد بود.

رئیس جمهور در پایان این نشست در پاسخ به این سؤالی مبنی بر اینکه خبرهای خوبی در حوزه سیاست داخلی و انتخابات به گوش نمی رسد در حالی که چهره های باسابقه ای رد صلاحیت شدند و با توجه به اینکه یکی از وعده های انتخاباتی شما برگزاری یک انتخابات پرشور بود به عنوان رئیس جمهور برای احقاق حقوق چهره های باسابقه سیاسی چه اقدامی خواهید کرد و تلاش و رایزنی در این رابطه خواهید داشت یا خیر؟ گفت: در داخل هم باید همین مدل برجام را اجرا کنیم، اطلاعات اولیه ای که در این رابطه به بنده هم دادند خیلی خوشحال کننده نبود، در دو مرحله نخست یعنی ثبت نام و هیأت های اجرایی که صلاحیت ها را بررسی کردند بسیار امیدوارکننده بود در مرحله نظارت نیز برخی افراد به تعبیر خودشان احراز صلاحیت نشدند اما ما بسیار امیدوار هستیم که شورای نگهبان به این مسئله رسیدگی کند و اگر در موردی صلاحیتی تأیید نشده که قابل تأیید است که به نظر من از این گونه موارد بسیار فراوان است شورای نگهبان دخالت کند، بنده به عنوان رئیس جمهور از تمام اختیاراتم در این زمینه استفاده خواهم کرد.

روحانی خاطرنشان کرد: امیدوارم که شورای نگهبان که نهاد بسیار مهمی در قانون اساسی است و پاسدار قانون اساسی است و ما در مسائلی با شورای نگهبان وظایف مشترکی داریم یعنی هم رئیس جمهور خواستار قانون اساسی است و مسئول اجرای آن و هم شورای نگهبان به یک معنا شورای نگهبان قانون اساسی و دقت می کند به اینکه قانون اساسی در قوانین موضوع کشور نقض نشود و در انتخابات هم نظارت می کند تا قانون اجرا شود بنابراین امیدوارم شورای نگهبان رسالتی سنگینی را که بر دوش دارد بتواند این موضوع را به گونه ای حل و فصل کند که آنچه که رهبر انقلاب تأکید کردند بر اینکه یک انتخابات پرشوری داشته باشیم و ایشان فرمودند که حتی کسانی هم که با نظام میان خوبی ندارند پای صندوق های انتخابات بیایند برای اینکه این صندوق انتخابات برای کشورشان است و انشاءالله امیدوارم شورای نگهبان این دغدغه خاطر را رفع کند و نگذارد دلواپسی پیش بیاید.c

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان