انتخاب کنیم امّا اشتباه نکنیم!

۱۳۹۴/۱۰/۲۹ ۱۰:۱۷ چاپ کد خبر: 44267
به گزارش لنگرخبر، فرهاد پردخته در جدیدترین یادداشت خود در خصوص انتخابات اینگونه نوشت :

به نام خداوند لایق بندگی
در هر انتخابی افراد به دنبال بهترین ها هستند و نوع انتخابها انعکاسی از روحیات، افکار و خواسته های افراد است که بر این اساس تصمیم گیری می کنند. انتخابات مجلس انتخابی بزرگتر و با ابعادی پیچیده تر است و در گروه انتخاب های عمومی قرار می گیرد که در سرنوشت ما تایثر گذار است؛ به همین سبب باید با دقتی مضاعف به آن نگریست.
توانمندی، قدرت تجزیه و تحلیل بالا وآگاهی از مسائل کشور و جهان از ویژگی های نماینده خوب و دلسوز است . برخورداری از این شاخصه ها در ارائه راهکارهای به موقع تاثیر به سزایی دارد.

انتخاب آگاهانه و درست امروز در سرنوشت نسل فردا تاثیرگذار خواهد بود. انتخاب امروز نه تنها سرنوشت کنونی ما را تعیین می کند بلکه در زندگی و آینده نسل فردای فرزندانمان هم نقش عمده ای دارد؛ از همین روی است که در صورت انتخاب غلط در مقابل نسل فردا پاسخگو خواهیم بود.
کاری نکنیم که با انتخاب اشتباه و فرستادن نماینده ای ناآگاه و ناآشنا سرزنش فرزندانمان را به جان بخریم. برخورداری از بینش  همه جانبه نگر عمیق از ویژگی های اصلی نماینده اصلح است؛ نماینده باید نسبت به جامعه ایرانی و جامعه جهانی و جامعه ی شهری و روستایی خود ، بینشی بسیار عمیق داشته باشد. شناخت لازم از مسائل سیاسی و قدرت چانه زنی بالا از دیگر ویژگی های نماینده اصلح است؛ تا با پشتوانه ای محکم بتواند نواقص قانونی را مطرح و قانونهای جدید را بنفع جامعه اسلامی به تصویب برساند.
نماینده ای که نتواند از حقوق مردم حوزه انتخابیه اش به خوبی دفاع کند، نمی تواند نماینده شایسته ای برای مردم  دیار خود باشد. دخالت ندادن رابطه ها و کنار گذاشتن منافع شخصی در انتخاب نماینده بسیار حائز اهمیت است؛ با انتخاب نماینده، قصد معامله نکنیم؛ چرا که این افراد آینده و سرنوشت ما و فرزندانمان را رقم می زنند. کسانی که  وعده های خارج از اختیارات قانونی می دهند؛ وظایف اجرایی دستگاههای دیگر را مد نظر دارند ؛ نه وظایف نمایندگی مردم را .

امروز هر چه به زمان انتخابات  خبرگان رهبری و مجلس دهم نزدیک تر می شویم فضای انتخاباتی پر جوش وخروشی بر جامعه حکم فرما شده و مردم و مسؤولان نظام برای خلق یک حماسه بزرگ و ملی دیگر خود را آماده می کنند.در هر انتخاباتی رأی دهندگان طبق معیارهای خاصی دست به انتخاب می زنند که از جمله می توان به : پایبندی به اعتقادات ،دین مداری، قومیت ، برنامه و راهکار ، شعار های محوری ، نحوه تبلیغات ، نگاه به اطرافیان ، وابستگی حزبی و ... اشاره نمود.

وقتی که در مسیر انتخاب قرار می گیریم  باید تمام بینش و توان علمی خویش را به کار ببندیم و از سر آگاهی دست به انتخاب بزنیم نه احساسات . عقل حکم می کند که هر چه تأثیر انتخاب در زندگی و آینده انسان بیشتر باشد حساسیت و دقت بیشتری باید مد نظر قرار گیرد و در انتخاب خویش، شرایط و فاکتورهای علمی و کارشناسی بیشتری مد نظر قرار داده شود.

انتخابات در حکومت مردم سالاری دینی فرصتی است که در اختیار مردم قرار دارد؛ تا مردم به صورت مستقیم مسؤولان نظام خویش را انتخاب نمایند و در این فرآیند آنان نیز غیر مستقیم از جانب همین مردم امورات کشور را در راستای خدمت به ملت به پیش ببرند ، از جمله تفاوتهای اساسی نظام های مردم سالار دینی با حکومتهای استبدادی در شیوه انتخاب مسؤولان حکومت است . برگزاری انتخابات آزاد و سالم نشان دهنده این واقعیت است که اصل و اساس مردم هستند و به همین خاطر است که همانطور که عمل به احکام اسلامی نشانه مشروعیت نظام می باشد، میزان شرکت مردم در انتخابات عمومی یک کشور نیز از فاکتورهای اساسی مقبولیت آن نظام می باشد؛ چرا که این حضور در رفع تهدیدات خارجی و ناامید کردن دشمنان داخلی و فرامرزی برای اخلال در کشور وهمچنین ایجاد روابط دوستانه با سایر کشورهای دموکراتیک جهان نقش مهم و ارزنده ای ایفا می نماید.

با یک تعبیر روشن، انتخابات به عنوان یک شمشیر دو لبه عمل می کند اگر درست از آن استفاده گردد ، سعادت ملت و کشور و مردم منطقه ای را به ارمغان می آورد و در غیر این صورت موانعی در سر راه پیشرفت ملت و کشور به وجود خواهد آورد . اینجاست که تلاش یکایک مردم به عنوان کسانی که برای این نظام ایثارها کرده و هزینه ها داده اند باید حضور حداکثری در پای صندوق های رأی و انتخاب آگاهانه از اولویت های اصلی باشد اگر از این فرصت درست استفاده نگردد چه بسا ضرر های غیر قابل جبرانی متوجه جامعه حال و آینده می گردد.

مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در اولویت نخست بیشتر روی مشارکت حداکثری مردم تأکید دارند و در مرحله دوم انتخاب اصلح راتبیین می کنند. باید از این رهنمودها نهایت استفاده را برد و به عنوان راهبرد اساسی در امر برگزاری انتخابات از آن سود جست.

جایگاه دو مجلس یاد شده  هر کدام به عنوان یکی از ارکان مهم و سرنوشت ساز نظام مقدس جمهوری اسلامی با کارکردهای مهم، حساس، متنوع و اثر بخش خود می تواند مجموعه دولت وقوه مجریه را به گونه ای هدایت کرده وپیش ببرد که به قله های رفیع پیشرفت، توسعه وعدالت برساند و یا به ورطه سقوط وتباهی ویا مرعوب دشمن تبدیل نماید و اتفاقا در گذشته نیز به علت سوء مدیریت در مقاطعی هر سه مدل پیشرفت وتباهی ومرعوبی را شاهد بوده ایم واین چیزی نیست که به همین سادگی از اذهان مردم ولایتمدار وباعزت ایران دور بماند.

ارزش تک تک آرای ما  آنقدر مهم ومهم است که ما با انتخاب افراد  برای تعیین سرنوشت خود در واقع چک سفید امضاء به آنها می دهیم. پس باید مواظب باشیم که در انتخاب خویش کوچکترین اشتباهی نکنیم چرا که نتیجه آن متوجه خود ما  و آینده فرزندانمان خواهد شد.

برای شناخت کاندیدای اصلح راه های مختلفی است که به بعضی از آنها اشاره می کنیم باشد که مفید واقع شده وبه آن اهمیّت داده شود.

راه اول : این است که خود انسان با تحقیق، سعی و تلاش، فردی را که دارای ملاکهای ارزشی و شرایط لازم است از بین کاندیداها پیدا کرده و او را انتخاب نماید مثلا وقتی می گوئیم یکی از ملاکها و معیارها تقوی است و قرآن نیز گرامی ترین افراد نزد خدا را با تقواترین افراد می داند منظور این نیست که مرجع تقلید یا مجتهد یا... باشد و حد اعلی تقوی را داشته باشد ؛ بلکه منظور این است که از میان گزینه های موجود با تقواترین و صالح ترین را انتخاب نمائیم نه اینکه چون حد اعلی از تقوا وجود ندارد دست از انتخاب و رأی دادن بکشیم و یا رأی سفید در صندوق بیندازیم؛ همانطور که در اقامه نماز هر چند باید نماز را با وضو خواند ولی اگر آب نباشد نمی شود نماز را  رها کرد بلکه باید با تیمم نماز خواند و یا در صورت عسر و حرج به صورت خوابیده و یا با اشاره چشمها نماز بخوانیم یعنی تا ممکن است به بهترین وجه و اگر نشد تا حد امکان سعی می کنیم. حال در موضوع انتخابات و تعیین اشخاص نیز باید سعی و تلاش شود تا بهترین انتخاب شود.

راه دوم: از وضعیت طرفداران کاندیداها می شود به خود کاندیداها پی برد و آنان را شناخت. از تأیید کنندگان آنها می شود وضعیت خود آنها را تشخیص داد؛ چرا که باید دید چه کسانی او را تائید کرده اند و رأی به او چه کسانی را خوشحال می کند؟ آیا باعث شادی دشمنان انقلاب می شود یا خوشحالی دوستان، متعهدین و دلسوزان واقعی انقلاب؟ آیا اطرافیان آنها از انسانهای خوب و صالحی هستند یا انسانهای ظالم و گناهکار؟ از رفتن او به مجلس، مستکبران وبدکیشان متدین نماها خوشحال می شوند یا ناراحت؟، اگر نماینده شدن آن فرد، باعث رضایت صاحبان قدرت و ثروت نامشروع است؛ او لایق نخواهد بود همانگونه که امام فرمود هر وقت دیدید دشمن یا اجانب از شما تعریف می کنند در خودتان شک کنید زیرا تعریفهای آنها بی جهت نیست و حتما بعضی از اعمال شما به نفع دشمن و به ضرر انقلاب است که باعث خوشحالی آنها شده است، و البته باید دانست که کسانی که دل رهبری معظم انقلاب را بدرد می آورند و باعث نارضایتی ایشان می شوند جز اینکه آب به آسیاب دشمن ریخته و به ملت و نظام خود خیانت می کنند کاری انجام نمی دهند و لذا جزء افرادی هستند که به هیچ عنوان نباید به آنها رأی داد.

راه سوم: اینکه اگر نتوانستیم تشخیص دهیم، برطبق آیه قرآن(فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون) عمل کنیم، یعنی از اهل ذکر و علما بپرسیم، باید به دنبال علما ، عالمان متعهد ودلسوز و آگاه به مسائل سیاسی -اجتماعی ،روحانیون وافراد مورد وثوق و  مورد اعتماد که امین مردم بوده و نفع و ضرر مردم را تشخیص می دهند رفت، افرادی که می دانند چه کسانی مصلحت نظام و مردم را تشخیص داده و به آن عمل می کنند و چه کسانی به نفع شخصی و ضرر مردم وعوام فریبی اهتمام می ورزند.

حضرت امام خمینی(قدس سره) نیز در پیام های مختلف خود همیشه مردم را در صورت مواجه شدن با مشکل و تشخیص به علما وافراد آگاه اصلح رجوع می دادند؛ زیرا آنها کسانی هستند که می توانند روشی ساده در انتخاب اصلح برای افرادی باشند که وقت تحقیق از کاندیداها را نداشته و نتوانسته اند در تحقیقات خود به نتیجه ی خوبی برسند.

باشد که با حضور حداکثری خوددر روز 7 اسفند 94، کسی را انتخاب کنیم که پیرو خط امام و ولایت بوده و درد انقلاب، کشور و دین داشته و زجر کشیده برای آرمان های اسلام وانقلاب اسلامی و حافظ منافع ملی ما باشد، فردی که حضورش در مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، مایه حفظ کرامت، عزت و آبروی جمهوری اسلامی ایران باشد؛ همچنین ، ساده زیست ومردمی بوده و برای مردم کار کند وبامردم ودرکنار جوانان نگران از آینده و محرومان جامعه باشد نه فقط برای خود ونه نا اهلان باشد تا بتواند حق مردم را از افرادی که سال ها در بیت المال مسلمین دست اندازی کرده اند، بستاند و جامعه  و حوزه انتخابیه خویش را بیش از گذشته عزت ببخشد.
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان