سواد رسانه ای و سواد انتخاباتی

۱۳۹۴/۱۰/۳۰ ۱۵:۳۵ چاپ کد خبر: 44483
به گزارش لنگرخبر، متن یاددشت محمد اسماعیلی کارشناس مسائل سیاسی با عنوان "سواد رسانه ای و سواد انتخاباتی"به شرح ذیل است:

رسانه ها سواد انتخاباتی مردم را تقویت کنند.
اگر توصیه ها و رهنمود های بنیانگذار انقلاب  حضرت امام خمینی (ره) و همچنین مقام معظم رهبری را در خصوص انتخاب اصلح و انتخاب بهترین ها مرور کنیم به این نتیجه برسیم که امروزه رسانه ها در حوزه اگاهی بخشی و روشنگری نسبت به سوابق , درونمایه فکری و برنامه های نامزد های انتخاباتی  رسالت بس سنگینی را برعهده دارند.
با کمال تاسف در سال های گذشته بخش عمده فعالیت های رسانه ها در زمینه انتخابات مربوط به تشویق مردم برای شرکت در انتخابات بوده و کمتر به معیار ها و نیازهای اساسی مردم برای انتخاب اصلح و انتخاب بهترین ها پرداخته شده است و اگر هم به این موضوع پرداخته شده است در حد قابل قبولی نیست.
به خوبی بر این امر واقف هستیم که شرکت حداکثری مردم در انتخابات منجر به تحکیم پایه های نظام و مشروعیت بخشی به ارکان کشور میشود ولی به نظر میرسد انتخاب بهترین ها و شایسته ترین ها نیز به همین میزان از اهمیت و حساسیت برخوردار است .
با کمال تاسف در برخی از ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی شاهد بودیم که برخی از نمایندگان به دلیل کم سوادی و ناتوانی در ارائه مطلب نوبت های نطق پیش از دستور خود را به دیگر نمایندگان واگذار می کردند و این در شرایطی است امروزه کشور با بحران ها ومشکلات خطیری در حوزه های فرهنگی و اقتصادی و خصوا اشتغال زایی مواجه است و تنها کسانی میتوانند در حل و فصل و تصمیم گیری و قانون گذاری نقش موثری داشته باشند که واجد شرایط ویژه ای باشند .
به طور یقین هنوز برخی از مردم از شرح وظایف خطیر یک نماینده مجلس اطلاع کافی ندارند و نمی دانند  که در مواقعی لازم است یک نماینده صدها صفحه لایحه و سند را مطالعه کند و در مورد ان نظر صائب و کارشناسی داشته باشد و این موضوعی نیست که از عهده هر شخصی برآید .
به عبارت ساده تر مردم برای شرکت هوشمندانه  در انتخابات  نیازمند اطلاعات درست و موثق نسبت به نامزد های انتخاباتی و احزاب سیاسی کشور دارند  و این اطلاعات نمیتواند تنها از جانب نامزد ها باشد چرا که طبیعی است افرادی که برای رفتن به مجلس شورای اسلامی و دیگر جایگاه های کشور به صحنه میایند تنها به ذکر آرمانها و ایده های پر زرق و برق میپردازند و تعدد این شعارها و ایده پردازی ها انتخاب  را برای مردم دشوار میکند و این در حالی است که اگر رسانه ها به وظیفه ذاتی خود عمل کنند و به دور از جناح بندی های موجود نسبت به تنویر افکار عمومی و ارائه مبانی فکری و تئوری های اقتصادی احزاب و گروه ها بپردازند مردم با دید باز تر و شناخت عمیق تری در انتخابات شرکت میکنند و در نتیجه افرادی موفق میشوند که از صلاحیت بیشتری برخوردار باشند.
باید بپذیریم که استفاده درست از رسانه ها و بهرمندی از آنها نیازمند  تمرین و آموزش  است و نمیتوان انتظار داشت که به یکباره ویک هفته به انتخابات همه مردم با قواعد استفاده درست از رسانه ها اشنا شوند و بتوانند از این طریق با دیدگاه ها و مبانی فکری گروه ها و نامزد های انتخابات اشنا شوند .
شایان ذکر است در در طول سالهای بعد از انقلاب و حتی قبل از انقلاب کشور ما به دلیل برخی از انتخابهای نادرست و ضعیف خسارت های سنگینی را متحمل شده است . بودند افرادی که  از بی اطلاعی مردم , فریب افکار عمومی و کم توجهی مردم به این امر مهم  توانستند جایگاه های حساسی را در حریم تصمیم گیری نظام اشغال کنند و گذشت زمان نشان داد که برخی از این افراد به هیچ عنوان شایستگی لازم برای تصدی این مقامات را نداشتند و با ندانم کاری و کوتاهی خود باعث هدر رفتن سرمایه های این مرزو بوم شدند .
شایان ذکر است که امروزه فضای مجای و رسانه های نوین فصل جدیدی را در جریان و چرخه ارتباطات گشوده اند وآنچه امروزه نیازی به استدلال و ارائه امار و ارقام ندارد این است که مردم سر تا سر دنیا درصد قابل توجهی از اخبار و رویداد ها را از طریق فضای مجازی دریافت می کنند و پیام رسان های موبایلی در این رقابت پیشتاز هستند به طوری که اکثر مردم عضو یکی از کانال ها و گروه های موجود در این نرم افزار ها هستندو به صورت مداوم پیام های این گروه ها را دریافت میکنند .
سوال اساسی این است که چه اشکالی دارد که مردم از این طریق با درونمایه و برنامه های جریان های سیاسی و احزاب موجود در کشور که دارای مجوز فعالیت هستند آشنا شوند؟
مگر نه این است که بی اطلاعی و کم سوادی مردم نسبت به نامزد ها و مبانی فکری گروه های سیاسی نهایتا منجر به ناتوانی در انتخاب اصلح میشود ؟
مگر نه این است که بخش قابل توجهی از خسارت های وارد شده به انقلاب اسلامی و هدر رفتن سرمایه های کشور ناشی از برخی از انتخاب هایی بوده است که مردم به دلیل فقدان اطلاعات نسبت به افراد و جناح ها انجام دادند؟
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان