به گزارش لنگرخبر،به نقل از راه دانا، ایام انتخابات نزدیک است و کاندیداهای انتخاباتی منتظر اعلام رسمی نتیجه بررسی صلاحیت ها توسط شورای نگهبان هستند.

جریان ها و گروه های زیادی در این ایام تلاش می کنند تا آراء مردم را به خودشان اختصاص دهند و فعالیت های گسترده انتخاباتی طیف های گوناگون چندی است که شدت گرفته است.

یکی از این جریان هایی که بیش از دوسال است فعالیت های انتخاباتی خود را آغاز کرده اند اصلاح طلبان هستند. این جریان که خود را عامل اصلی پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری می داند، پس از به ریاست جمهوری رسیدن روحانی با کم محلی و بی توجهی وی روبه رو شدند و حتی عارف که به نفع روحانی از صحنه انتخابات کنار رفته بود در دولت یازدهم به هیچ مقام و منسبی نرسید.

همین موضوع باعث شد تا اصلاح طلبان از دوسال پیش شعار فتح سنگر به سنگر را در دستور کار خود قرار دهند و مجلس را به عنوان اولین هدف خود انتخاب کردند.

اما این روزها که جریان اصولگرایی به دنبال ایجاد وحدت بوده و موفقیت هایی هم در این زمینه به دست آورده است، سه گروه در دل جریان اصلاح طلبی در حال فعالیت هستند که اختلافات میان این سه گروه، موجبات نگرانی اصلاح طلبان را فراهم ساخته و امکان انشقاق در میان این سه گروه را به شدت افزایش داده است.

در ادامه به معرفی سه گروهی که در دل جریان اصلاح طلبی به صورت جزیره ای در حال فعالیت هستند اشاره می کنیم.

  • کارگزاران / حامیان هاشمی رفسنجانی

کارگزاران اولین گروهی هستند که در دل جریان اصلاح طلبی تلاش می کنند تا کرسی های سبز بهارستان را به خود اختصاص دهند، این گروه که وابسته به خاندان هاشمی رفسنجانی است در تلاش است تا به رهبری کرباسچی اکثریت آراء مردم را به خود اختصاص دهد.

این طیف  در زمان مرخصی دوهفته ای مهدی هاشمی، به بهانه عیادت جلسات انتخاباتی متعددی را با وی برگزار کرده و به دنبال کنار زدن عارف از سرلیستی اصلاح طلبان است. طوری که اخبار و اطلاعات از جلسات کرباسچی و مهدی هاشمی در منزل فرزند بزرگ آیت الله حکایت دارد.

چندی پیش و در همین راستا غلامحسین کرباسچی  عضو شاخص حزب کارگزاران سازندگی و شهردار اسبق تهران، به دنبال بالا گرفتن اختلافات میان جریان کارگزاران و نزدیکان به طیف رئیس دولت اصلاحات و محمدرضا عارف در شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان، تصریح کرده بود که درباره سوابق سیاسی عارف افشاگری خواهد کرد. به گفته این عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی عارف به دلیل وجود برخی سوابق نمی تواند ادعای رهبری جریان اصلاحات را داشته باشد.

  • اعتدالگرایان/ طیف حامی دولت

طیف حامی دولت دومین گروهی است که با برچسب اصلاح طلبی در حال فعالیت هستند، این گروه که از حمایت های بی شائبه دولت مردان دولت یازدهم استفاده می کنند سعی دارند با کنار زدن کارگزارانی ها و اصلاح طلبان مقدمات حضور نیروهای طرفدار دولت در مجلس را فراهم کنند تا از این راه بتوانند مجلسی که دلخواه دولت یازدهم است را تشکیل دهند.

حامی اصلی این طیف را می توان حسن روحانی دانست که بارها در سخنرانی های مختلف از روی کار آمدن این طیف سیاسی ابراز خرسندی کرده است.

وی همچنین بارها به زبان کنایه با اصلاح طلبان سخن گفته و ادعای آن ها را مبنی بر اینکه عامل اصلی به قدرت رسیدن روحانی، اصلاح طلبان بودند را رد کرده است.

روحانی که چند روز پیش در جمع استانداران و فرمانداران سراسر کشور سخن می گفت، اعلام کرد که به عنوان دولت اعتدال دلمان! می خواهد معتدل ها به مجلس برود...

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود در اظهاراتی غیر متعارف، علی رغم اینکه چهره های اصلی اصلاح طلبان تایید صلاحیت شده اند، اعلام می کند که مجلس نباید خانه یک جناح باشد فارغ از اظهار نظر های شبهه آفرین روحانی، او دلخوری خود از اصلاح طلبان را با تشبیه آنها به اقلیتهای دینی که برای مجلس سهمیه یک یا دو نماینده دارند جبران کرد و جمعیت اصلاح طلبان را 7 میلیون نفر تخمین زد!

وی گفت: همان طورکه یک اقلیت دینی در مجلس کرسی دارد یک جناح 7 یا 10 میلیونی هم باید نماینده داشته باشد.

  • اصلاح طلبان

اما طیف اصلاح طلبان که همه آن ها را با رئیس دولت اصلاحات می شناسند در این روزها دچار یک سردگمی عجیبی شده اند و مشکل انتخاب سرلیست باعث شده تا آن ها ندانند بین دولتی که این روزها قدرت را در دست دارد. اصلاح طلبان از یک سو محمد رضا عارف را در کنار خود به عنوان لیدر و رهبر هدایت کننده می بینند و از سوی دیگر نیز گوشه چشمی به قدرت حامیان دولت و کارگزاران حامی هاشمی رفسنجانی دارند. این در شرایطی است که اگر اصلاح طلبان بخواهند یکبار دیگر از عارف عبور کرده و تحت لوای افرادی چون کرباسچی که سابقه فساد مالی و زندان را نیز در پرونده دارد، بروند، بدین ترتیب باید برای همیشه فاتحه این طیف سیاسی را در تاریخ ایران خواند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان