به گزارش لنگرخبر، بتازگی ارتش سوریه پس از آزادسازی شهرک «ربیعه» واقع در عمق منطقه «جبل الترکمان» در شمال لاذقیه، موفقیتی بسیار تعیین کننده به دست آورد.

در این پیشروی تعدادی از روستاهای مجاور ربیعه نیز در ریف استان «اللاذقیه» به شکل کامل امن شده است.

پایگاه خبری روزنامه «الأخبار» لبنان در گزارشی، به این دستاور جدید ارتش سوریه در صحنه میدانی پرداخته و اهمیت آن را در نبردهای پیشروی ارتش سوریه با گروه های تروریستی و تکفیری زیر ذره بین گذاشته است.

بر اساس این گزارش، همزمان با پیشروی ارتش در شهرک ربیعه و آمادگی برای پاکسازی کامل آن، عناصر تروریستی به ریف «ادلب» و مرزهای ترکیه فرار کردند تا در موعد جدیدی با ارتش سوریه در سایر روستاهای لاذقیه و در ریف «ادلب» درگیر شوند.

الأخبار می نویسد: شهرک ربیعه که یک منطقه کوهستانی است و با مرز ترکیه 12 کیلومتر فاصله دارد، از چند سال پیش در دست افراد مسلح ترکمن وابسته به ترکیه افتاد.

 

محدوده جبل ترکمان در شمال شرق لاذقیه و نزدیکی آن به مرز ترکیه

 

نیروهای سوریه این بار بی توجه به موقعیت کوهستانی، بدی شرایط جوی و هوای بشدت سرد و ناهمواری آن، اقدام به پیشروی به سمت این منطقه نموده و جنگنده های روسی با پرواز در آسمان این منطقه مواضع و مراکز تمرکز عناصر تروریستی را هدف قرار دادند.

الأخبار به نقل از یک منبع میدانی شرکت کننده درعملیات نظامی می نویسد: ورود نیروهای ویژه نظامی به عملیات آزادسازی این منطقه، در پشتیبانی از عملیات ارتش سوریه تفاوتی بارز و سریع داشت.

این منبع همچنین افزود: با سقوط شهرک سلمی به دست ارتش سوریه و نیروهای متحد آن، روحیه افراد مسلح در منطقه تضعیف شده و این مسئله منجر به سقوط مناطقی شد که دولت سوریه سیطره بر آن ها را از دست داده بود.

در همین راستا، یکی از نیروهای سوری معتقد است آرزوی «آزادسازی شهرک سلمی، ربیعه و اعلام امن بودن کامل استان لاذقیه» به دلیل اقدام جسورانه ترکیه در سرنگون کردن جنگنده روسی در ماه گذشته سریعتر از آنچه انتظار می رفت، اتفاق افتاد.

این نیروی سوری در ادامه تصریح می کند: این اقدام ترکیه باعث شد دولت سوریه با هدف امن کردن ساحل سوریه و تحکیم موضع خود در استان لاذقیه، اقدام های فوری خود را اتخاذ کند.

بر اساس این گزارش، پس از آنکه طی چند روز گذشته 15 شهرک و روستا در امتداد 120 کیلومتر آزاد شد، عناصر مسلح به سمت اراضی ترکیه و مناطق خارج از کنترل دولت سوریه در ریف ادلب از جمله «جسر الشغور» عقب نشینی کرده اند و چند روستای کم اهمیت در ربیعه و سلمی در دست گروه های مسلح قرار دارد.

الأخبار به نقل از منابع امنیتی سوری می نویسد عناصر مسلح از مدت ها پیش به همراه خانواده های خود از شهرک ربیعه عقب نشینی کرده بودند.

نیروهای ارتش سوریه با همکاری گروه های دفاع مردمی توانستند در جریان سیطره خود بر منطقه ربیعه طی 2 روز، 18 روستا را آزاد کنند که از مهمترین آن ها روستاهای «الغنیمیة»، «القلایع»، «بیت سکر»، «العوینات»، «خان الجوز»، «بیت ریحة»، «برادون»، «السودا»، «الخضرة»، «بیت عوان»، «ریف مختار»، «الجاموسیة»، «السرایا»، «الریانة»، «الشاکریة» وچندین روستای دیگر است.

به گزارش الأخبار، مرکز موسوم به «دیده بان حقوق بشر سوریه»، وابسته به معارضان سوری، به کنترل ارتش سوریه بر شهرک ربیعه اعتراف و اعلام کرده است مهمترین پایگاه گروه های مسلح در جبل الترکمان به دست ارتش سوریه افتاده است.

به گفته این مرکز، علت سقوط شهرک ربیعه حملات هوایی گستره جنگنده های روسی بوده و هم اکنون ورود سلاح و مهمات مثل موشک های «تاو» از خاک ترکیه متوقف شده است و گروه هماهنگ کننده عناصر مسلح وابسته به ارتش آزاد «جبهة النصره را به عدم حمایت و اعزام نیروهای مسلح خود برای نبرد در ریف شمالی لاذقیه و سرگرم شدن به سرقت ممتلکات شهروندان در مناطق تحت سیطره خود در ریف «جماه» متهم کرده است.

 

 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان