به گزارش لنگرخبر به نقل از جام نیوز، شبکه بی بی سی فارسی، در آستانه انتخابات در جمهوری اسلامی ایران با دعوت از شیرین عبادی از «پروژه تحریم انتخابات» رونمایی کرد.

خانم شیرین عبادی که از او با عنوان «برنده جایزه صلح نوبل» یاد می شود برخلاف نامش دو پیشنهاد تلخ، سیاه و مخالف معیارهای دموکراسی خواهی و آزادی طلبی از تریبون شبکه بی بی سی فارسی در لندن برای مردم ایران داشت.

خلاصه سخن شیرین عبادی این بود:

1. مردم ایران در انتخابات شرکت نکنند چون برای دولت و نظامشان "مشروعیت ایجاد می کند" و با این کار خود مانع انتخاب گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران خواهند شد.

2. اگر مردم رأی دادند حداقل در خیابان شادی نکنند بلکه در خانه های خود و در خلوت شادی کنند! چرا؟ چون فیلم شادی مردم به دست اعضای مجمع عمومی سازمان ملل خواهد افتاد و موجب می شود آن ها ایران را محکوم نکنند و کمیسیون ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای ایران گزارشگر ویژه انتخاب نکند.

درخواست اول: رأی ندهید

خانم عبادی می گوید که او "مسأله انتخابات را از زاویه ای دیگر می بیند."

وی می گوید که مجمع عمومی سازمان ملل از سال 2007 ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرده است و کمیسیون حقوق بشر این سازمان از سال 2010 برای ایران گزارشگر ویژه تعیین کرد. هیچ گزارشگری بیش از 6 سال نمی تواند به کارش ادامه دهد. امسال سال ششم است و باید درباره اینکه ایران نیازی به گزارشگر دارد یا نه، تصمیم گرفته شود.

او همه این مقدمات را کنار هم چید تا به مردم ایران بگوید "نباید در انتخابات شرکت کنید."

وی مدعی است که رأی مردم ایران تأثیری ندارد پس "نباید در این دوره خاص که قرار است گزارشگر تعیین شود برای حکومت ایران مشروعیت ایجاد کنیم که گزارشگر تعیین نشود."

برنده جایزه صلح نوبل به جای آنکه مردم را به انتخابات دعوت کند، گفت: «مبارزات مدنی برای رسیدن به دموکراسی منحصر به شرکت یا عدم شرکت در انتخابات نیست. مبارزات مدنی جنبه های مختلفی دارد یکی از آن جنبه ها این است که با حرکت نمادین نشان دهیم که این انتخابات را قبول نداریم. یعنی اعتراض کنیم...»

شیرین عبادی از اصلاح طلبان نیز به دلیل اینکه "نمی دانند چه موقع انتخابات را تحریم کنند و چه موقع مردم را تشویق کنند؟" انتقاد کرد و خود به تنهایی برای تمام مردم ایران نسخه پیچید: «ما باید درک کنیم که چه موقع به مردم بگوییم رأی بدهید، چه موقع بگوییم عقب بنشینند و چه موقع باید از حقوقمان کوتاه نیاییم.»

وی با دو چالش و پرسش اصلی مواجه بود که نتوانست از عهده پاسخ به آن ها به خوبی برآید.

الف. چرا کشورهایی مانند عربستان که نظام پادشاهی دارند و مردم آن رنگ انتخابات حقیقی را نمی بینند با فشار مجامع بین المللی و حقوق بشری مواجه نمی شوند؟ شیرین عبادی تنها پاسخی که داشت این بود که این مسأله توجیهی برای عدم محکومیت ایران نیست.

ب. مجری بی بی سی فارسی در این برنامه اعتراف کرد که "تجربه های پیشین نشان داده که دعوت به تحریم جواب نداده و مردم شرکت کرده اند."

شیرین عبادی، برای فرار از این چالش، به توهین به مردم ایران و متهم کردن آن ها روی آورد: «به خاطر منافع قبیله ای و گروهی است. هر کس دلش می خواهد پسرعمه یا پسر خاله اش را انتخاب کند تا از رانت استفاده کند.»

درخواست دوم: در اندرونی خانه شادمانی کنید!

شیرین عبادی در ادامه سخنانش به مطلب دیگری هم اشاره کرد که مانند مورد بالا عجیب و کمی خنده دار به نظر می رسد.

مقدمه وی این بود: «بعد از انتخاب آقای روحانی، مردم ایران شادمانی کردند چون کاندیدای مورد نظرشان را به قوه مجریه فرستاده بودند... آن سال در مجمع عمومی سازمان ملل متوجه شدیم که نمایندگان حکومت ایران در سازمان ملل، فیلم هایی از شادمانی مردم تهیه کرده اند و آن را به سفرای عضو مجمع عمومی نشان می دهند که ببینید در ایران انتخابات آزادی صورت گرفته و مردم همان کسی را که می خواستند انتخاب کردند. بنابراین وضعیت حقوق بشر و انتخابات در ایران آن قدرها هم بد نیست...»

عبادی با این مقدمه از مردم خواست که اگر به توصیه اول او توجه نکردند و در انتخابات شرکت کردند حداقل به پیشنهاد و درخواست دومش توجه کنند و از خانه بیرون نیایند!

«فیلم شادمانی مردم را در شورای حقوق بشر نشان خواهند داد بنابراین از همین جا از همه مردم خواهش می کنم به هر کسی می خواهید رأی دهید، هر کاری می خواهید بکنید اما لطفا در خانه هایتان شادمانی کنید. اجازه ندهید از این فیلم ها سوءاستفاده شود.»

شیرین عبادی در پایان سخنانش باز تأکید کرد که "اگر بعد از رأی دادن می خواهید شادمانی کنید به داخل خانه ها بروید."

نکته ای که خانم عبادی فراموش کرد یا نخواست یادآوری کند این بود که شادی رأی دهندگان به نامزد پیروز انتخابات در دوره های قبل؛ مانند سال 84 و 88 هم سابقه داشته است.

ضمن آنکه با وجود رسانه های جهانی که آن تصاویر را زنده و مستقیم پخش کردند سفرای کشورهای عضو مجمع عمومی سازمان ملل چه نیازی به فیلم های دولت ایران داشتند؟!

بهتر بود خانم عبادی به مردم ایران توصیه می کرد پس از شرکت در انتخابات اصلا شادمانی نکنند یا اصلا فیلمبرداری نکنند چون ممکن است حتی تصاویر شادمانی داخل خانه آن ها به دست سفرای کشورهای عضو سازمان ملل متحد بیفتد و برای ایران گزارشگر ویژه حقوق بشر تعیین نشود و...!

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان