خرید ایرباس۳۲۰ با ۲ برابر قیمت!/ ایرباس ۳۸۰ در هیچ فرودگاهی به جز امام(ره) قابل استفاده نیست
خرید ایرباس۳۲۰ با ۲ برابر قیمت!/ ایرباس ۳۸۰ در هیچ فرودگاهی به جز امام(ره) قابل استفاده نیست

قیمت یک فروند هواپیمای ایرباس ۳۲۰ صفر کیلومتر در کارخانه ۸۰ میلیون دلار است، در حالیکه همین هواپیما را در بازار آزاد می‌توان با نصف قیمت تهیه کرد.

به گزارش لنگرخبر، رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری گفت: قیمت یک فروند هواپیمای ایرباس ۳۲۰ صفر کیلومتر در کارخانه ۸۰ میلیون دلار است، در حالیکه همین هواپیما را در بازار آزاد می‌توان با نصف قیمت تهیه کرد.

رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که ورود دولت به خرید هواپیما، شائبه‌های مختلفی را به وجود آورده درصورتی که دولت باید اعتبار ۲۵۰ میلیون دلاری متناسب با ساختار و ایمنی ایرلاین‌ها را در نظر می‌گرفت و با تعیین مهلت  یکساله، از آنها می‌خواست تا ناوگان خود را ظرف ۱٫۵ سال به سن ۱۰ سال کاهش دهند.

ازقرار معلوم، تفاهم نامه اولیه خرید ۱۱۴ فروند هواپیمای ایرباس به ارزش بیش از ۲۰ میلیارد دلار در سفر رئیس جمهوری اسلامی به فرانسه به امضا رسیده است.

رضا نخجوانی، گفته است: تزریق چنین سرمایه هنگفتی توسط دولت، جایی برای رقابت بخش خصوصی با دولت نمی‌گذارد و این اقدام، عدول از سیاست‌های کلان کشور در روند خصوصی‌سازی است.

وی افزود: در فرایند خرید ۱۱۸ فروند هواپیما، قرار شده که از فاینانس خارجی استفاده شود و دولت در واقع تضمین این تعداد خرید هواپیما را بر عهده خواهد داشت و بازپرداخت این مقدار بدهی بر دوش خود شرکت های هواپیمایی خواهد بود.

به گزارش نسیم، نخجوانی با بیان اینکه برای خرید هر فروند هواپیما دست‌کم ۶۰ میلیون دلار اعتبار صرف خواهد شد، گفته است که با وضعیت اقتصادی کنونی و با نرخ‌های موجود، ایرلاین‌ها به هیچ وجه نمی‌توانند اقساط آن را بازپرداخت کنند.

رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری، وجود ناوگان با سن بالا را منجر به ایجاد افزایش هزینه تعمیر و نگهداری و مشکلات ایمنی برای کشور دانست و تاکید کرد که کاهش اصلاح سن ناوگان امری ضروری است.

به گفته این کارشناس حمل و نقل هوایی، سن هواپیماها – حتی در آمریکا و یا کشورهای غربی که خود سازنده هواپیما هستند یا حتی کشور امارات متحده عربی- صفر کیلومتر نیست.

وی گفته است: بهتر است اعتبار بیش از ۲۰ میلیارد دلاری برای خرید هواپیما در کشور، صرف جوان‌سازی ناوگان هواپیمایی شود تا سن ناوگان را به ۱۰ سال کاهش دهد نه به صفر کیلومتر.

نخجوانی، گفت که توجه به زیر ساخت صنعت هواپیمایی تنها با نوسازی ناوگان هواپیمایی محقق نمی‌شود و تصریح کرد که توسعه زیرساخت های فرودگاهی در کنار توسعه ناوگان هواپیمایی شرایط مطلوب را به کل صنعت به دنبال خواهد داشت.

رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری، با ذکر مثالی گفت که چنانچه هواپیمای ایرباس ۳۸۰ در لیست مذاکرت خرید باشد این هواپیما فقط توانایی نشست و برخاست در فرودگاه امام خمینی(ره) را خواهد داشت و فرودگاه دیگری در کشور وجود ندارد که توانایی نشست و برخاست این‌گونه از هواپیما را داشته باشد.

وی افزود که ورود دولت به خرید این تعداد هواپیما برای یک شرکت دولتی چون “هما”، مغایر با اصل خصوصی‌سازی بوده و مفهوم هزینه کردن ۲۰ میلیارد دلار خرید هواپیما برای “هما” این است که دولت خصوصی‌سازی را در صنعت حمل و نقل هوایی به فراموشی سپرده است.

رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری گفت که معلوم نیست دولت برای  خرید این تعداد هواپیما بر روی چه قیمت‌هایی توافق کرده درحالی که یک فروند هواپیمای ایرباس ۳۲۰ صفر کیلومتر در کارخانه ۸۰ میلیون دلار است اما همین هواپیما را در بازار آزاد میتوان با نصف قیمت خریداری کرد.

وی نتیجه گیری کرد که اگر به جای  ورود دولت به بحث خرید هواپیما، بخش خصوصی با تضامین لازم  وارد چرخه خرید می‌شد، با مبلغ یک‌دهم رقم مطرح شده، صنعت حمل و نقل زیر و رو می‌شد.

نخجوانی، بابیان اینکه، جدای از بحث نوسازی  ناوگان – که با مشکلات تحریم مواجه بوده – بحث آموزش نیروی انسانی و تخصیص منابع و مدیریت درست، ارتباطی به موضوع تحریم ها ندارد، افزود: نوسازی ناوگان ۲۰ درصد مشکلات  صنعت حمل و نقل هوایی را حل خواهد کرد و ۸۰ درصد مشکلات مابقی مربوط به سوء مدیریت است، بنابراین چنانچه ناوگان هم نوسازی شود مشکلات قبلی همچنان پابرجاست.

وی گفت که در کنار توسعه  ناوگان، دولت باید بر توسعه زیرساخت‌های  انسانی و فرودگاهی هم بپردازد، زیرا در ابتدا باید ساختارهای  حمل و نقلی آماده باشد و بعد وسیله وارد آن شود.

رئیس اسبق  سازمان هواپیمایی کشوری گفت که در دو سال گذشته، دولت تلاش کرده تا  مشکلات مذکور را حل کند اما متاسفانه نتایج خوبی در صنعت حمل ونقل هوایی به دست نیاورده است.

وی با اعلام اینکه دولت نباید از اصول حاکم بر اقتصاد و رویکردهای مبتنی بر خصوصی‌سازی عدول کند، گفت: دولت با ورود به خرید هواپیما، از این سیاست‌ها عدول کرده و با تزریق چنین پول هنگفتی  به خرید بخش دولتی، مغایر اصل خصوصی‌سازی و اهداف کلان اقتصاد کشور رفتار کرده است.

نخجوانی با اعلام اینکه با این اقدام دولت، بخش خصوصی توان رقابت را با بخش دولتی نخواهد داشت، گفت: درصورت بی توجهی به توسعه زیرساخت ها، با وجود ورود ۱۱۸ فروند هواپیما، در ۱۰ سال آتی، مشکلات دیگر همچنان پابرجاست.

رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری، از عدم توجه دولت به مشورت گرفتن از تشکل های تخصصی صنعت حمل و نقل هوایی انتقاد کرد و افزود: متاسفانه در هیچ یک از دستگاههای مربوطه، رویکرد استفاده از نقطه نظرات کارشناسان حمل و نقل هوایی مورد توجه قرار نگرفت در صورتی که با استفاده از نظرات آنها حل مشکلات به مراتب آسان تر می‌شد.

به گزارش صراط، آبان ماه امسال عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی از “بی پولی” و عدم امکان خرید هواپیما گلایه کرده بود. آخوندی گفته بود: برای خرید ۵۰۰ فروند هواپیما جهت توسعه ناوگان هوایی نیازمند ۵۰ میلیارد دلار پول هستیم، چون این مبلغ در ایران وجود خارجی ندارد بنابراین به سراغ روش اجاره به شرط تملیک رفته‌ایم.