به گزارش لنگرخبر به نقل از خزرآنلاین،  25 آبان 93 بود که خبری به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر رشت، در رسانه ها منتشر گردید که حکایت از عدم تمدید قرارداد بانک شهر با شهرداری رشت داد.

گویا شهرداری رشت در لایحه ای از اعضای شورا خواسته بود تا با تمدید قرارداد اجاره مغازه 83 متری زیر ساختمان شهرداری که در تصرف بانک شهر بود، برای 3 سال دیگر موافقت نمایند.

قابل تامل میزان اجاره ناچیز در این قرارداد بود که ماهیانه تنها یک میلیون تومان ذکر شده بود! این در حالی است که به اذعان بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران اجاره یک مغازه 83 متری آن هم در مرکز شهر رشت و در یک موقعیت تجاری عالی حداقل ماهانه 15 میلیون تومان برآورد می شود و مشخص نیست چرا شهرداری لایحه تمدید قرارداد را با همان مبلغ اجاره ناچیز درخواست کرده بود؟

در هر حال اعضای وقت کمیسیون بودجه و حقوقی شورای شهر رشت به خاطر همین مبلغ اجاره پایین با درخواست شهرداری موافقت نکرده و حتی رئیس وقت کمیسیون از شهردار خواست تا مغازه مذکور از طریق مزایده به بالاترین قیمت به متقاضیان واگذار شود. 

امروز اما فرهاد شوقی عضو شورای شهر رشت اظهارات عجیب و قابل تاملی را در این خصوص در صحن علنی شورا بر زبان می راند.

عضو کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر رشت در این خصوص با اشاره به اینکه سال گذشته لایحه تمدید قرارداد شهرداری به عنوان موجر با بانک شهر به عنوان مستاجر با مخالفت اعضای شورا روبرو شده است، می افزاید: هنوز با گذشت یکسال از آن موضوع، این بانک در آن محل مستقر است و متاسفانه کرایه چندماه اخیر را نیز پرداخت نکرده است!

اگر مبلغ اجاره ملک مذکور را حداقل ماهی 15 میلیون تومان هم در نظر بگیریم باید گفت شهرداری تا کنون ماهیانه 14 میلیون از محل اجاره ملک فوق متضرر شده است! اکنون این سوال پیش می آید که شهرداری رشت که برای بارها در خصوص جریمه دیرکرد عوارض شهروندان و ... هشدارهایی را در پورتال و سایت های شهرداری به معرض دید عموم قرار داده است و گویا حساسیت ویژه ای در برخورد با مفاسد اقتصادی دارد، در جهت جلوگیری از ضرر فوق، اقدام قانونی را بر علیه بانک شهر برای رفع تصرف از ملک فوق انجام داده است؟! به عبارت دیگر، اصلاً شهردار رشت تمایلی برای برخورد قانونی با بانک شهر دارد؟

اظهارات شوقی اما تنها به مورد بالا ختم نمی شود. 

وی در قسمت دیگری از اظهارات امروز خود می گوید: شایعاتی شنیده می شود که شهردار از این بانک وام میلیاردی شخصی گرفته اند! بنده اعتقادی به این موضوع ندارم اما از شهردار محترم تقاضا دارم پاسخ شفافی در این خصوص ارائه نمایند. 

به این اظهارات شوقی، صحبت های چندی پیش محمود باقری خطیبانی را هم اضافه کنید. وی در صحن علنی شورا گفته بود: 

شهردار رشت درباره درخواست وام 12 میلیارد تومانی از بانک شهر باید به اعضای شورا توضیح دهد. باقری با بیان اینکه تاکنون شهردار رشت این تقاضای هنگفت از بانک شهر را به اعضای شورا اطلاع نداده است، افزود: شهردار رشت به چه دلیل و برای انجام چه پروژه ای چنین تقاضایی کرده است؟ (اینجا را بخوانید)

شوقی اما به برپا شدن کانکس بانک شهر در فضای سبز میدان سبزه میدان هم اشاره می کند و می گوید: شهرداری بخشی از فضای سبز محله سبزه میدان را بدون مصوبه شورا، در اختیار این بانک قرار داده است!

گویا بانک شهر نه تنها در استقرار در مکان مورد تملک شهرداری علی رغم مخالفت اعضای شورا خوش شانسی ویژه ای دارد بلکه می تواند کانکس خود را در فضای سبز شهری بدون مصوبه اعضای شورا برپا کند! جالب آن که این موضوع هم با آن که با انتقادات رسانه ها روبرو می شود اما خبری از برخورد شهرداری با این موضوع نیست و هنوز کانکس بانک شهر بخشی از فضای سبز شهری را به تصرف خود درآورده است. (اینجا را بخوانید)

جالب آن که شهرداری گشت های ویژه ای در سد معبر دارد و گاها در یک خیابان فرعی به دلیل تجاوز بخشی از مصالح یک ساختمان در حال ساخت به حریم خیابان و کوچه، اقدام به جمع آوری مصالح و یا جمع کردن بساط دستفروشان می نماید و لذا این عدم برخورد تا کنون با کانکس بانک شهر که بدون مجوز اعضای شورا آن هم در فضای سبز متعلق به شهر، برپا شده است جای تعجب دارد!

تصویر زیر را خبرنگار شمال ما از این کانکس گرفته است. 

 به همه این ها درخواست چندی پیش انتقال حساب های درآمدی شهرداری به بانک شهر!! را هم اضافه کنید.

چندی پیش بود که در جلسه شورای شهر رشت موضوع افتتاح حساب درآمدی مناطق پنجگانه شهرداری نزد بانک شهر مطرح شد که مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفت.

 امیر حسین علوی به عنوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در این جلسه در ارتباط با این لایحه گفت: شهرداری برای انجام امورات جاری شهرداری در مناطق پنجگانه و سوق دادن حساب های به سوی بانک شهر تصمیم به این کار دارد.

بی شک شهرداری رشت درآمد فراوانی از بابت عوارض، جریمه های کمیسیون ماده 100 و ... داشته و انتقال این حجم عظیم مالی به بانک شهر می تواند نقش مهمی در رشد میزان سرمایه این بانک داشته باشد و البته بانک ها هم معمولا به خوبی از چنین سرمایه گذارانی پذیرایی می کنند!

جالب آن که فرهاد شوقی، دیگر عضو شورای شهر رشت با مطرح کردن این سوال که چرا شهرداری بانک شهر را انتخاب کرده است، گفت: شهرداری در بانک شهر سهامی ندارد پس این بانک چه خدماتی به شهرداری ارائه می دهد که دیگر بانک ها ارائه نمی دهند؟!!

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان