فتح بزرگ درنبرد نُبل و الزهرا

۱۳۹۴/۱۱/۱۵ ۱۶:۱۲ چاپ کد خبر: 46090
به گزارش لنگرخبر، شکستن حصر 4 ساله دو شهرک سوق الجیشی نبل و الزهرا در نزدیکی حلب را بی شک می توان فتح بزرگ سوری ها در آستانه نبرد سرنوشت ساز ارتش سوریه و نیروهای مقاومت علیه تروریست ها برای فتح بزرگ شهر استرتژیک حلب قلمداد کرد.

این پیروزی بزرگ میدانی از حیث ارزش استراتژیک با پیروزی بزرگ نیروهای مقاومت مردمی سوریه در آزاد سازی شهر القصیر سوریه (شهر القصیر در غرب سوریه و 35 کیلومتری شهر حمص مرکز استان حمص) در سال 1392 برابری می کند با این تفاوت که آزاد سازی القصیر موازنه قوا میان گروههای تروریستی و ارتش سوریه را (هم در عرصه میدانی و هم در عرصه سیاسی) در اوج حمایت های بین المللی غرب از این گروهها برابر کرد اما آزاد سازی نبل و الزهرا موازنه قوا میان طرفین درگیر را هم در عرصه میدانی و هم سیاسی به نفع جریان مقاومت تغییر داد و با توجه به وضعیت و شرایط برتر میدانی می تواند چه بسا سرنوشت جنگ داخلی در سوریه را برای همیشه به نفع ملت سوریه رقم بزند. از این رو همانگونه که آزاد سازی القصیر نقطه عطفی در نبرد ارتش سوریه با تروریستها محسوب و همچنان در تحلیل ها از ان یاد و ذکر می شود بدون شک ازادسازی نبل و الزهرا نیز نقطه عطفی نه تنها درتاریخ مبارزه نظام سوریه با تروریستها که جامعه بشریت در مبارزه اش با تروریستها خواهد بود.

القصیر مقدمه ازادسازیهای بعدی در سوریه

در وصف اهمیت ازادی شهر القصیر در استان حمص (17 خرداد 1392) همین بس که تحلیل همان زمان رسانه های اسراییلی را یک بار دیگر مرور کنیم. رسانه های صهیونیستی در واکنش به آزاد سازی این شهر، آن را جنگی جهانی با مشارکت سازمان اطلاعات فرانسه، انگلیس، آلمان، سازمان سیا، ترکها، قطر، عربستان و ارتش آزاد از یک طرف و روسیه و سوریه و حزب الله و عراق و ایران از طرف دیگر دانستند که بسیار فراتر از جنگ تسلط بر یک شهر معمولی است. پس ازاین پیروزی، در یک گزارش نظامی اسراییلی آمده است که موفقیت نظامی ارتش سوریه در القصیر فقط شکست نظامی مخالفان سوریه به شمار نمی آید، بلکه شکست امنیتی و سیاسی و نظامی غرب و اسراییل نیز می باشد و پس لرزه های این جنگ در اسرع وقت به میدانهای جولان و غزه خواهد رسید. شایان ذکر اینکه جنگ 51 روزه اسراییل علیه نوار غزه تقریبا یکسال پس از ازاد سازی القصیر روی داد."پروفسور موشیه معوز" از دانشگاه العبریه در تحلیل این نگاه گفت که «هزاران نفر از جنگجویان القاعده به سمت جولان حرکت خواهند کرد»  و در تقبیح رفتار حمایتی اسراییل و آمریکا از تروریستها نیز گفت که این دو با آتش بازی می کنند. اهمیت ازاد سازی القصیر که در بالا از ان به عنوان نقطه عطف در روند مبارزه ارتش سوریه با گروههای تروریستی یاد کردیم در یک گزارش اسراییلی در همان زمان به شکل زیر ارائه شد: این مخالفان سوریه نیستند که شکست خوردند بلکه شکستی برای اسراییل، امریکا، اروپا و ترکیه و قطر نیز بود. براساس این گزارش آنچه رخ داد در واقع راهبردی بزرگ چند وجهی به شمار می آید  از جمله اینکه پس از جنگ القصیر بشار اسد زمام ابتکار نظامی و روسیه زمام ابتکار سیاسی را به دست گرفت. روسیه ، ایران ، عراق ، سوریه و لبنان بار دیگر به عنوان محور و جبهه ای واحد به صحنه بازگشتند و جنبش حماس وضعیت خود را با ایران و حزب الله حل و فصل کرد. این گزارش همچنین آزادسازی القصیر را شکستی برای اوباما و وزیرخارجه اش دانست. صرف نظر از درستی یا نادرستی این تحلیل اسراییلی در ان زمان، ولی یک نکته در این خصوص بسیار مهم بود و ان اینکه از زمان عملیات ازاد سازی القصیر برگ بازی به نفع ارتش و نیروهای مقاومت سوریه در صحنه میدانی تغییر کرد. چرا ؟

نبردی با ابعاد جهانی که خود را در منطقه ای کوچک در حدود 35 کیلومتری شهر حمص و در فاصله ی 15 کیلومتری مرزهای لبنان نشان می دهد: شهر القصیر، پایگاه گروه های مسلح در استان حمص محسوب می شد. شهر القصیر از ابتدای بحران سوریه، به عنوان پایگاه پشت جبهه ی گروه های مسلح در نبردهای استان حمص (یکی از بزرگترین استان های سوریه، هم از حیث وسعت و هم از حیث جمعیت) به حساب می آمد. القصیر نقطه ای استراتژیک است که دقیقا در مسیر محور اصلی دمشق به حمص و محور دمشق به مناطق ساحلی سوریه واقع شده است و با توجه به نزدیکی اش به مرز با لبنان، در طول تاریخ هم مرکز تجاری مهمی بین سوریه و لبنان بوده است. درواقع تسلط بر القصیر تسلط بر حمص و تسلط برحمص یعنی تسلط بر غرب سوریه محسوب می شد جایی که می توانست  زمینه و مسیر باز پس گیری مناطقی در شمال و شرق سوریه که در اختیارتروریست ها بود را تسهیل کند. واینک دوسال پس از ازاد سازی القصیر منطقه استراتژیک نبل و الزهرا در شمال و شرق سوریه آزاد شده است. به یک معنا می توان گفت آزاد سازی القصیر اولین عملیات بازپس گیری مناطق تحت اشغال تروریست ها از سوی ارتش سوریه بود که به لحاظ روحی نیز تاثیر بسزایی در شکست های میدانی بعدی تروریشست ها داشت.

اهمیت فتح نبرد حیثیتی آزادسازی نبل و الزهرا

با موفقیت ارتش و نیروهای مقاومت در شکست محاصره نبل و الزهرا، دولت سوریه به یک منبع عظیم نیروی انسانی رزمنده که توانایی مقاومت در شرایط سخت محاصره  همه جانبه را دارد، دست پیدا خواهد کرد امری که در نبردهای آتی و حیاتی ارتش با تروریستها خاصه شهر استراتژیک حلب بسیار پراهمیت خواهد بود. فتح نبل و الزهرا و متعاقب ان حلب به معنای بستن دائمی راههای امداد و لجستیک گروههای تروریستی از ناحیه کشور ترکیه خواهد بود. همان گونه که فتح القصیر و متعاقب ان حمص به معنای مسدود کردن دائمی راههای امداد و لجستیک گروههای تروریستی از ناحیه  لبنان بود. علاوه براین نیروهای محاصره شده در جبهه های ثابت، تبدیل به نوک پیکانی حمله در جنگ های بعدی ریف حلب خواهند شد. این دو شهرک، عمق استراتژیک فعالی را برای ارتش و نیروهای مقاومت فراهم خواهند آورد و چه بسا با نتایج شکست محاصره فرودگاه نظامی «کویرس» برابری کرده و شاید حتی فراتر از نتایج و دستاوردهای آن باشد. همچنین شکست این محاصره به ارتش سوریه برتری راهبردی داده و این امکان را برای آن فراهم خواهد آورد که ریف شمالی حلب را از ریف غربی متصل به شهر حلب جدا کند و بدین ترتیب، یکی از دروازه های ترکیه در «أعزاز» را از روستاهای واقع در جنوب خط به سمت نبل و الزهراء، جدا کرد. فتح بزرگ سوری ها در نبرد آزاد سازی نبل و الزهرا از یک سو زمینه آزادسازی مناطق دیگر در ریف حلب را فراهم آورد و از سوی دیگر پیام های قاطعانه تری از مرزهای ترکیه به ژنو خصوصا به حامیان اصلی تروریستهای سوریه ارسال کرد. علاوه بر موارد بالا نبل و الزهرا در منطقه ای قرار گرفته که در وضعیت کنونی حاکم بر سوریه و بخصوص جبهه شمالی از اهمیت راهبردی و سوق الجیشی برخوردار است و ازادسازی این مناطق از یکسو عقبه پشتیبانی تسلیحاتی گروههای مسلح و تکفیری را خالی می کند و بیش از پیش روحیه  مقاومت آنها را تضعیف می کند و از دیگر سو  زنگ ازادسازی بقیه مناطق واقع در جبهه شمالی بخصوص شهر حلب به عنوان پایتخت اقتصادی سوریه را به صدا در می آورد و ان را سرعت می بخشد. بعد از تسلط ارتش و نیروهای حزب الله بر مرزهای لبنان و سوریه و همچنین بازنگری اردن در مواضع خود، مرزهای ترکیه به عنوان تنها راه ارسال تسلیحات و تجهیزات به گروههای مسلح و تکفیری محسوب می شد واز این دید با ازادسازی نبل و الزهرا و پیشروی های ارتش سوریه در دیگر مناطق جبهه شمالی روزنه های امید جدید برای بسته شدن تنها راه تامین تسلیحات گروههای مخالف و برانداز پدید آمده است .البته باید توجه داشت که پیشروی های ارتش سوریه و نیروهای مردمی این کشور تنها به جبهه شمالی محدود نمی شود و این پیشروی ها در جبهه جنوبی نیز به سرعت ادامه دارد به گونه ایی که ازادسازی و پاکسازی مناطق جنوبی تا مرزهای فلسطین اشغالی را نوید می دهد که این مسئله  ترس و نگرانی رژیم صهیونیستی را برانگیخته است .با توجه به اینکه اجرای طرح براندازی در سوریه زمینه های اتحاد تاکتیکی را میان این رژیم از یکسو و ترکیه و عربستان از دیگر سو فراهم کرده بود لذا با شکست این طرح زمینه های اختلاف میان آنها بار دیگر از سرگرفته شده است به گونه ایی که رژیم صهیونیستی به سمت اتحاد و تشکیل ائتلاف با  کشورهای چون قبرس و یونان گام برداشته است که از رقبا و دشمنان سنتی ترکیه محسوب می شوند .

آخرین اخبار پس از ازادی نبل و الزهرا

نیروهای تازه نفس در نبل مستقر شدند/ «مایر» زیر آتش سنگین مقاومت قرار گرفت

اولین گروه از نیروهای ارتش سوریه، مستشاران سپاه قدس ایران، و مقاومت لبنان و عراق در شرق شهرک نبل و الزهرا مستقر شدند.  این نیروها جایگزین نیروهای خسته اما مقاوم مردمی نبل و الزهراء شدند تا مقدمات عملیات پاکسازی محیط پیرامونی این دو شهرک را فراهم کنند. آنطور که منابع میدانی گروه بین الملل فارس دقایقی پیش اطلاع دادند، روستای مایر در شمال شرق نبل هم اکنون زیر آتشبار مقاومت رفته است. «مایر» هنوز مقر تروریست هاست و هم اکنون زیر آتش سنگین توپخانه، خمپاره، هواپیماهای سوریه و روسیه و نیروهای مقاومت قرار گرفته زیرا سلاح و مهمات زیادی در این روستا ذخیره شده است. منابع میدانی «بین الملل فارس»، این اقدام را گامی پیشدستانه مقابل تروریست ها دانستند و گفتند که طبق اطلاعات رسیده قرار بود که تروریست ها (که می دانستند نهایتا مجبور به عقب نشینی هستند)، امشب آتش سنگینی روی نبل بریزند تا قبل از ترک منطقه بیشترین تلفات را از مردم و نیروهای نظامی سوریه و مقاومت بگیرند. طبق اطلاع گروه بین الملل، اواخر امشب یا اوایل صبح فردا، عملیات زمینی برای پاکسازی «مایر» آغاز خواهد شد.هم اکنون از ایست ها و پاسگاه های شمالی شهرک الزهراء و پاسگاه های شمال شرق نبل، حملات موشکی، توپخانه و تک تیرانداز به مایر انجام می شود و نیروی هوایی نیز در هدف گرفتن مواضع افراد مسلح در مایر شرکت دارد.شهرک نبل و الزهراء، عصرچهارشنبه از محور شرقی به نیروهای ارتش سوریه و مقاومت متصل شد و عملا محاصره چهار ساله شکسته شد. حدود 15 ساعت از شکسته شدن محاصره دو شهرک «نبل و الزهراء» در شمال غرب سوریه می گذرد اما این جبهه هنوز آبستن اتفاقات جدید خواهد بود.  ساعتی بعد از شکسته شدن محاصره، اولین گروه شامل نیروهایی ارتش سوریه، مستشاران سپاه قدس ایران، و مقاومت لبنان و عراق در شرق شهرک نبل و الزهرا مستقر شدند .به گزارش فارس، از آنجا که معبرِ بازشده به شرق نبل و الزهراء دارای حاشیه امنیت قوی نیست (نقشه زیر) و نیروهای مقاومت مطلع شدند که تروریست ها در روستای مایر (شمال شرق نبل) قصد ریختن آتش سنگین بر نبل را دارند، بنابراین شهرک مایر و ریتان در شمال و جنوب این معبر از همان ساعات اولیه شکست حصر، زیر آتش سنگین مقاومت قرار گرفت.طبق گفته منابع میدانی گروه بین الملل در شهرک نبل، از شب گذشته تا صبح امروز، حداقل 100 راکت و موشک علاوه بر دهها گلوله خمپاره، «مایر» و «ریتان» را (که به مقر تروریست ها تبدل شده)، در هم کوبید، تا مقدمه ای باشد برای حمله زمینی به آن.هنوز روشن نیست حمله زمینی چه زمانی آغاز می شود هرچند گفته شده بود که صبح امروز زمان آغاز عملیات زمینی برای پاکسازی روستای مایر است.

تعداد شهداء و مجروحان

در عملیات روز گذشته، نبل و الزهراء، 18 شهید دادند که سهم نبل پنج و سهم الزهراء 13 نفر بود. همچنین مجموعا 47 نفر از نیروهای مردمی دو شهرک نیز مجروح شدند.طبق اطلاعات به دست آمده، برخی از این مجروح ها برای مداوا به سمت مناطق کردنشین اعزام شده اند.

پاکسازی دو روستای کردنشین

منابع میدانی اطلاع دادند که اخبار خوبی از همکاری نیروهای کُرد در روستاهای بالادستی نبل و الزهراء به گوش می رسد. همچنانکه شماری از زخمی ها به مناطق کردنشین اعزام شده اند.علاوه بر این، در واکنش به شکسته شدن حصر نبل و الزهراء، نیروهای مردمی کُرد در شهر مهم «عفرین» در شمال غرب نبل و الزهراء، دو روستای «الزیاره» و «خریبه» از توابع منطقه «شیراوا» پاکسازی شد و نیروهای «جبهة النصره» از آنجا به عقب رانده شدند. عملیات پاکسازی کمیته های مردمی کرد تا این لحظه (تنظیم گزارش) ادامه یافته است.

جنگنده های روس هر تحرکی را در اطراف منطقه می زنند

همچنین منابع میدانی در سطوح فرماندهی گفتند که اتفاقی که فوریه سال گذشته افتاد و ارتش سوریه به شکستن محاصره نزدیک شد اما تروریست ها موفق شدند معبر باز شده را قطع کنند، امسال تکرار نخواهد شد چرا که سال گذشته ترکیه دخالت کرد و سبب شد عملیات ناکام بماند اما امسال «با همکاری روس ها، دست ترکیه به شکل کامل از این منطقه قطع شد».طبق این گزارش، جنگنده های روس مرتبا تحرکات افراد مسلح و حتی کامیون های سلاح و مهماتی که از مرز ترکیه وارد شود هدف می گیرند و نیروهای پیاده (شامل ارتش سوریه و متحدانش) نیز وضعیت میدانی روی زمین را تثبیت کرده اند و در حال توسعه میدان نبرد هستند.یک عامل دیگر که سبب می شود ناکامی سال گذشته تکرار نشود، ابتکار عمل نیروهای متحد ارتش سوریه در باز کردن چند جبهه همزمان علیه تروریست های جبهة النصره و متحدانش است تا تمرکز آنان بر هم خورده باقی بماند؛ همچنانکه از مرز لاذقیه-ترکیه تا مرز شمال غرب حلب - ترکیه، پنج عملیات همزمان، تروریست ها را به خود مشغول کرده است.

واکنش ها به آزادسازی نبل الزهرا و مذاکرات ژنو

«عمران الزعبی» وزیر اطلاع رسانی سوریه، اولین مقام سوری بود که به خبر شکسته شدن محاصره چهارساله نبل و الزهراء در حلب واکنش نشان داد. به گزارش خبرگزاری سانا، الزعبی گفت که شکسته شدن محاصره از این دو شهرک، تأکید می کند که گفت وگوی سوری-سوری در سوریه است نه در کشوری دیگر. مقصود الزعبی از کشوری دیگر، مذاکراتی است که قرار است در ژنو میان هیئت دمشق و هیئت معاران خارج نشین سوریه انجام شود که تاکنون به دلیل اختلافات داخلی معارضان، انجام نشده است.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان