خلیج فارس را امن و آرام می خواهیم

۱۳۹۴/۱۱/۲۴ ۰۹:۱۴ چاپ کد خبر: 46999
به گزارش لنگرخبر، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان طی سخنانی در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: فرقه گرایی و افراط گرایی تهدیدی بزرگ برای همه منطقه و جهان به شمار می آید.

ظریف افزود: من و خانم موگرینی و دیگر دوستان ساعات بسیاری در کنار هم بودیم و من از سازماندهندگان این نشست تشکر می کنم که باعث شدند بار دیگر در صحنی مشترک در کنار هم باشیم.

وی ادامه داد: اجازه بدهید آنچه را که فدریکا موگرینی گفته بود از زاویه ای متفاوت تکرار کنم. وقتی ما گفت وگوهای اتمی را شروع کردیم، من افتخار داشتم که کار را با خاویر سولانا در 2003 شروع کنم و بعد از توقفی طولانی، آن را در 2012 و 2013 با کاترین اشتون و بعد با فدریکا موگرینی از سر گرفتم، زمانی که ما دور جدید مذاکرات را از سر گرفتیم، وزرای خارجه 1+5 و ایران خود را با نگاه به مسئله اتمی با الگویی متفاوت به چالش کشیدند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ظریف اضافه کرد: از دیدگاه برآیند صفر که در دوازده یا ده سال گذشته حاکم بود به چشم اندازی جدید با تعریف اهداف جدید حرکت کردیم. ما پیش تر اهدافی متضاد داشتیم، از دیدگاه ما، ایران برنامه کاملا صلح آمیز اتمی بدون محدودیت را خواستار بود و باور داشتیم که این حق ماست. آمریکا و تا حدودی برخی کشورهای غربی و اروپایی می خواستند ایران هیچ برنامه اتمی نداشته باشد، زیرا باور داشتند که این کار پوششی برای برنامه تسلیحاتی است. از این رو ما دو هدف کاملا متفاوت داشتیم که آشتی پذیر نبودند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این دو دیدگاه آشتی پذیر نبودند، برد ما باخت شما و برد شما باخت ما بود. یک رویکرد با برآیند صفر برای مساله ای پیچیده بود که از دیدگاهی، حل و فصل آن بسیار ساده بود. ما در سپتامبر یا اکتبر 2013 تصمیم گرفتیم به این مسئله از چشم اندازی متفاوت نگاه کنیم، اینکه همه ما هدفی مشترک داشتیم که ایران برنامه اتمی داشته باشد که همواره صلح آمیز باقی بماند. همان مشکل، همان موضوع با الگویی متفاوت.

وی افزود: می توانستید مشکل را به شکلی تعریف کنید که لاینحل باشد یا به شکلی تعریف کنید که همه طرف ها توان خود را برای حل و فصل آن به کار برند.

به عنوان دیپلمات، تلاش کردیم بعد از آنکه گزینه های بد را محک زدیم، گزینه های خوب را نیز محک بزنیم و این کار نیز جواب داد. حال ما برنامه اتمی خود را داریم و باور داریم که همواره صلح آمیز باقی می ماند و همه دلیلی برای اطمینان داشتن دارند که صلح آمیز بودن آن دارند. من از کسی نمی خواهم به ما اعتماد کند، زیرا آژانس بین المللی انرژی اتمی همه گام های مسیر را راستی آزمایی می کند. غرب بهترین ساز و کار نظارت را به کار گرفته است، ما برنامه خود را داریم و غرب اطمینانش را دارد. تحریم ها برچیده شدند. همان مشکل، رویکردی با دیدگاه متفاوت و الگویی متفاوت و راه حل محتمل و حال همه شادمان از دستاوردی مهم هستیم که همه توانستیم به دست آوریم.

وزیر امور خارجه ایران گفت: آیا می توانیم همین الگو را برای منطقه خود به کار بریم؟ آیا می توانیم در منطقه خود به مشکلات با الگویی متفاوت نگاه کنیم؟ آیا نیاز داریم مشکلات را بر اساس دیدگاه برآیند صفر تعریف کنیم که در نهایت به باخت کامل همه ما می انجامد؟ تقریبا اطمینان وجود دارد که بازی برآیند صفر در نهایت نتایجی منفی به بار می آورد. ما امروز کاری جهانی داریم، همانطور که فدریکا موگرینی نیز به درستی اشاره کرد، نمی توان به بهای ناامنی دیگران، امنیت داشت.

وی اضافه کرد: غیر ممکن است، یازده سپتامبر به ما این درس را داد که بزرگترین قدرت روی زمین می تواند به خاطر جزایر ناامن، با ناامنی روبرو شود. آیا می توانیم این الگوی ناکامی و موفقیت را در منطقه خود به کار بندیم؟ باور ما این است که می توانیم. باور داریم چیزی در منطقه ما نیست که بتواند ایران و عربستان سعودی را برای همکاری برای آینده ای بهتر برای همه ما کنار از هم دور کند. باور داریم که ما با تهدیدی مشترک روبرو هستیم.

وزیر خارجه گفت: باور داریم که داعش، النصره و افراط گرایی در مجموع به اندازه برادران ما در عربستان سعودی، برای همه منطقه خطرناک است. سرنوشتی مشترک ما را به هم گره زده است، از تهدیدی که برادران ما در ترکیه و عربستان سعودی و منطقه و حتی در پاکستان و افغانستان و آسیای مرکزی با آن روبرو هستند. این مشکلی است که همه در منطقه ما با آن روبرو هستند و متاسفانه این مشکلی است که مردم در غرب نیز با آن روبرو هستند، نه به خاطر گسیل پناهجویان که در در درجه اول قرار دارد بلکه به خاطر اینکه افرادی (که در سوریه هستند) وقتی بازگردند، برای همه ما دردسر خواهند بود.

وی گفت: ما چالش دیگری نیز داریم که چالش فرقه گرایی است. جو فرقه گرایی در منطقه به اندازه ما برای همه منطقه و همه جهان تهدید است، زیرا کسی نمی خواهد شاهد فرقه گرایی در جامعه مسلمانان در اروپا باشد.

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه ایران در ادامه سخنرانی خود در نشست امنیتی مونیخ گفت: حل مسائل منطقه ای مستلزم تغییر الگو و تغییر در نگاه به واقعیت هاست.

ظریف گفت: ما خواست های مشترکی نیز داریم؛ ما خلیج فارس را امن و آرام می خواهیم که در آنجا جریان نفت تضمین شده باشد و آرامش و امنیت همه کشورهای ساحلی زمانی تضمین می شوند که مرزهای بین المللی تضمین شوند. از این رو ما فرصتی مشترک، چالشی مشترک، تهدیدی مشترک و آینده ای بهتر داریم. اگر ما شروع به بازتعریف از مشکل در منطقه خود بکنیم، گذشته را کنار بگذاریم، زیرا هر کدام از ما می توانیم زندانی گذشته باشیم و دیدگاهی متفاوت از آن ارائه کنیم، همواره می توانیم روایت خود را داشته باشیم و این روایت ها متفاوت خواهند بود، همانطور که روایت ما از برنامه اتمی از روایت غرب تفاوت داشت.

وی خاطرنشان کرد: باور داشتیم که (در مسئله اتمی) وارد الگوی انکار شده ایم و آنها باور داشتند که الگوی ما نیز فریب و نبود شفافیت است. اینها دو روایت متضاد از هم بودند، می دانیم که برداران سعودی ما روایتی متفاوت از روایت ما دارند ولی آیا میسر است الگویی جدید برای آینده ایجاد کنیم؟ الگویی برای همکاری مشترک در خصوص چالش هایمان برای تغییر الگویی هایی که یا در کنار هم برنده می شویم یا در کنار هم می بازیم. در کار امروزی ما، بازی برد و باخت وجود ندارد.

ظریف تصریح کرد: باور من این است که اگر در این خصوص توافق کنیم، می توانیم همکاری کنیم. می توانیم آنچه را که شما در اروپا به عنوان فرایند هلسینکی می شناسید، شروع کنیم. می توانیم اصولی داشته باشیم، اصولی که هم اکنون نیز آن را پذیرفته ایم. احترام به حاکمیت، تمامیت ارضی، غیر قابل تعرض بودن مرزهای بین المللی، عدم مداخله در امور داخلی همدیگر؛ هر کدام از ما که به این اصول پایبند است، می تواند وارد این گفتگوها شود. سپس، می توانیم اقداماتی برای اعتمادسازی انجام بدهیم که شامل جریان آزاد نفت است، آزادی تردد، مسائل جدید در منطقه، همه ما در سواحل خلیج فارس نیروگاه های اتمی داریم، نیازمند گفتگو درباره امنیت هسته ای و امنیت در این منطقه هستیم.

وی گفت: خلیج فارس آبراه کوچکی است و به سادگی می تواند آلوده شود. همه می توانیم روی این مسئله کار کنیم.

ظریف ادامه داد: حوزه های زیادی هستند، ما با فرهنگ، دین و تاریخ مرتبط هستیم و می توانیم با همدیگر کار کنیم و می تواند سبد تفاهم سیاسی، همکاری اقتصادی و گفتگوی فرهنگی شود و به ایجاد فضای جدیدی بینجامد. همه کاری که باید انجام دهیم، همانطور که در گفتگوهای اتمی انجام دادیم و نتیجه موفقی به دست آوردیم، این است که الگوی خود را تغییر دهیم. تغییر نگاه به این واقعیت است و من این اطمینان را به شما می دهم که ایران آماده است.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان