به گزارش لنگرخبر، به نقل از خاورستان در آستانه برگزاری دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان دولت تدبیر و امید بار دیگر مردم تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی را برای دریافت سبد کالا به صف کشاند.

سبد کالای "ظاهرا رایگان" دولت یازدهم، به طور قطع "گران ترین" کمک رایگانی بوده که این دولت بر روی دست مردم گذاشت.

شاید ظاهر این سبدکالا از سوی دولت تدبیر و امید که این بار در آستانه انتخابات می خواهد بین افراد نیازمند توزیع شود این باشد که دولت می خواهد به افراد نیازمند جامعه کمکی کند اما واقعیت تلخی که در خصوص این سبدکالا وجود دارد این است که این سبد کالای "رایگان" به نوعی با سلامتی مردم بازی می کند.

یک منبع آگاه در خصوص این سبد کالا گفت: 505 تن برنج هندی داخل انبار در استان دپو شده که تاریخ برداشت نحصول برنج هندی 2013/8 و تاریخ انقضای آن 2015/8 بوده است که این تاریخ ها بر روی کیسه برنج حک شده است . لذا با توجه به عدم توزیع این برنج هندی در وقت مناسب و منقضی شدن تاریخ مصرف آن ؛ با تدبیر دولتمردان این برنج هندی منقضی شده  با نمونه برداری در آزمایشگاه وزارت بهداشت تا پایان سال 94 فرصت توزیع گرفت و بنابراین در قالب سبد کالا توزیع می شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه مسئولین بتوانند تاریخ انقضاء برنج را  که بر  روی کیسه های برنج 10 کیلوئی حک شده از مردم مخفی کنند دوباره تدبیر دولتمردان وارد کار شده و  این محموله برنج از کیسه های 10 کیلویی به کیسه های 50 کیلویی انتقال می یابد . بنابراین با توجه به سهمیه 4 کیلوگرمی برنج برای هر نفر خانوار قاعدتا  این محصول به صورت فله ای توزیع شده و هیچ خانواده ای نمی تواند از تاریخ اعتبار این محصول اطلاع یابد .

گفتنی است این تفییر بسته بندی برنج از کیسه های 10 کیلوگرمی به 50 کیلوگرمی در جلسه هماهنگی توزیع سبد کالای رایگان در استانداری خراسان جنوبی  در تاریخ 94/11/4 مصوب شده و در صورتجلسه شماره 64476 مورخه 94/11/5 که آن را  موهبتی مشاور استاندار و مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری امضاء کرده ؛ شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مکلف به این موضوع گردیده است .

این منبع آگاه تاکید کرد: برفرض که ادعای مسئولین مربوطه را مبنی بر  اینکه برنج منقضی شده هندی آزمایش شده و تا پایان سال 94 یعنی 190 روز بعد از مهلت تعیین شده بر روی کیسه های برنج برای مصرف فرصت مصرف داشته باشد صحیح باشد ، اما باز هم این سبد کالا به نوعی با سلامتی مردم بازی می کند چون همه مردم این برنج را تا سقف مشخصی که تعیین شده آن هم به صورت فله ای تحویل می گیرند و هیچ گاه از تاریخ اعتبار این محصول اطلاع نخواهند یافت و مسئولین امر نیز هیچ گونه اطلاع رسانی برای تاریخ مصرف این برنج های منقضی شده انجام نداده اند .

ماهگلی، معاون امور بازرگانی سازمان صنعت معدن تجارت خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگارخاورستان، در این خصوص گفت: این سبد کالا با توجه به تفاهم نامه ای که در مرکز کشور بین سازمان تعاون، بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) منعقد شده است.

وی افزود: راجع به اعتبار مصرف و کیفیت این سبد کالا که شامل مرغ، برنج و کنسرو است نشست هایی برگزار شده است و چون در حیطه نظارت بهداشت است الزامات قانونی از طریق مراجع ذی صلاح مورد بررسی قرار گرفته است.

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت معدن تجارت خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه مواد غذایی را در چارچوب وزارت بهداشت می توان توزیع کرد چراکه بحث سلامت جامعه مطرح است، تصریح کرد: اگر بهداشت سلامت را تشخیص بدهد این غیر قابل مصرف است قطعا اجازه توزیع داده نمی شود.

*در خصوص توزیع برنج نشست هایی برگزار شده است

ماهگلی افزود: در خصوص توزیع برنج جلسه هایی با مسوولان ذیربط برگزار شده است و معاونت غذاو دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بحث نظارتی خود را اعمال کرده است.

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت معدن تجارت خراسان جنوبی گفت: توزیع این محموله برنج در اختیار شرکت غله و خدمات بازرگانی و تعاون روستایی است که تا پایان سال حق توزیع دارند و اینکه تا پایان سال مصرف بشود را تعیین نشده است.

*توزیع برنج تا پایان سال باید انجام شود

ماهگلی بیان کرد: در مکاتباتی که من دیدم توزیع برنج تا پایان سال باید انجام شود و بعد از سال حق توزیع ندارند و اینکه بعد از سال نمی توان این برنج را مصرف کرد را باید سازمان غذا و دارو نظر بهداشتی خود را اعلام کند.

ماهگلی با تاکید بر اینکه بازرسان این سازمان تنها بر کم فروشی یا گران فروشی این سبد کالا نظارت می کنند، افزود: این سازمان در این سبد کالا تنها بحث نظارت بر محصول مرغ را برعهده دارد و در این خصوص کم یا گران فروشی صورت بگیرد برخورد می کند چون بقیه محصولات سبد کالا مانند برنج و کنسرو که توزیع آن مشخص است.

*معاونت غذا و دارو تنها سازمان سلامت برنج مصرفی است

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت معدن تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تنها در خصوص سلامت، تاریخ مصرف و اطلاع رسانی به مردم وظیفه ای برعهده دارد.

ماهگلی یادآورشد: من تنها تصویر مکاتبات در خصوص توزیع سبدکالا در جلسه ای بین سازمان ها در خصوص سبدکالا گذاشته شده است دیدم اما سازمان ما هیچ گونه مسئولیتی در خصوص سلامت برنج مصرفی برعهده ندارد.

وی با بیان اینکه سهمیه هر نفر در این سبدکالا 4 کیلوبرنج است، گفت: انتقال برنج از 10 کیلو به 50 کیلو از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران و با هماهنگی وزارت بهداشت صادر شده است و استان هیچ نقشی در این خصوص ندارد.

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت معدن تجارت خراسان جنوبی اظهارکرد: جابجایی برنج و بازدید از این مراکز را بهداشت و سازمان غذا و دارو برعهده دارد.

ماهگلی اضافه کرد: شرکت بازرگانی دولتی ایران مسئول تامین کننده برنج است و هر استانی انبارهایی برای نگه داری برنج دارند این محموله های برنج موجود در انبارها براساس تفاهم نامه بین سازمان ها توزیع می شود و به خانوارهای بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) در قالب سبد کالا اعطا می شود.

وی ادامه داد: این برنج نه تنها در خراسان جنوبی بلکه در اکثر استان های کشور توزیع می شود.

* برنج آزمایش شده و تا پایان سال 94 اعتبار دارد

کبری ناصری، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفتگو با خبرنگار خاورستان،اظهارکرد: محصول به دلیل تاریخ گذشته بودن در آزمایشگاه سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت آنالیز شده است و مشکلی ندارد و تاپایان سال جاری نیز زمان آن تمدید شده است.

وی بیان کرد: تاریخ آن کنترل شده و از نظر استاندارهای لازم مشکلی ندارد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان این که چون برنج در آزمایشگاه مرجع غذا و دارو تاییدیه بهداشتی گرفته است صلاحیت مصرف را دارد، گفت: در آستانه انتخابات برای مردم دلهره ایجاد نکنید چراکه ما از شما بیشتر بر روی سلامت مردم حساسیم.

ناصری اضافه کرد: اگر بدانید چه نبردهایی کردیم و با چه افرادی در استان بحث کردیم که این محموله ها به چه وضعیتی برسد این جوری دلسوزی نمی کنید.

وی در پاسخ به اینکه چرا برنج از کیسه های 10 کیلیویی به 50 کیلویی انتقال یافته است، گفت: وزن هرچقدر می خواهد باشد اگر کسی نمی تواند 50 کیلو مصرف کند این میزان برنج را خریداری نکند.

*نباید مردم را حساس کنیم

ناصری با تاکید براین که نباید حساسیت در ذهن مردم ایجاد کرد، گفت: مهم ترین نکته در این محصول این است که سلامت این محصول مورد تایید آزمایشگاه مرجع سازمان غذاو دارو که بالاترین آزمایشگاه تعیین کننده سلامت محصولات غذایی است قرار گرفته است.

خبرنگار خاورستان در ادامه از معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند پرسید چرا به مردم تاریخ مصرف گذشته بودن برنج را توضیح نداده و به آنها برای مصرف برنج تا پایان سال تاکید نمی کنید که ناصری در پاسخ گفت :  چطور مردم می روند برنج های دیگر و یا حتی لپه را فله ای خریداری می کنند یادشان است تاریخ انقضای آن چه زمانی است یا نه و حالا روی این محموله حساس شدند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با تاکید بر اینکه تاریخ مصرف این محصول تاپایان سال 94 تمدید شده است، گفت: هم تمام انبارهای برنج نمونه برداری می شوند و هم نمونه برنجی که وارد استان می خواهد بشود نیروی انتظامی کنترل می کند.

* من هیچ گاه به تاریخ اعتبار برنج توجه نمی کنم

ناصری تصریح کرد: من هر زمانی که برنج می خرم تاریخ آن را نگاه نمی کنم و هیچ وقت نگاه به تاریخ برنج نکرده ام.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تاکید کرد: ذهن مردم را درگیر مسائل اساسی تر کنیم و خواهشا بر برنجی که سه ماه در لیست آزمون بوده تا جواب آن آمده است و اکنون مجوز توزیع گرفته است حساس نشوید.

بنابراین گزارش افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی می توانند سهمیه سبد کالای خود را که شامل یک و نیم کیلوگرم مرغ منجمد، دو عدد کنسرو مرغ، چهار کیلو گرم برنج است، از محل های توزیع دریافت کنند و سقف دریافت سبد کالا برای خانوارهای بالای پنج نفر چهار و نیم کیلوگرم مرغ منجمد، ۶ عدد کنسرو مرغ و ۱۲ کیلو گرم برنج است.

 تنها اگر33 هزار و 465 خانوار تحت پوشش کمیته امداد خراسان جنوبی را در نظر بگیریم سلامت تنها این تعداد مددجوی کمیته امداد در خراسان جنوبی به خطر افتاده است این در حالی است که معاون امور بازرگانی سازمان صنعت معدن تجارت خراسان جنوبی می گوید این روند توزیع برنج در اکثر استان های کشور ادامه دارد.

 حال دولت در حالی منت توزیع این سبد کالا را بر سر ملت ایران می گذارد که به نوعی با سلامتی مردم بازی کرده است و علی رغم بی تدبیری های دولت در توزیع سبدکالاها در گذشته اکنون نیز بیشتر مردم را به خود بی اعتماد کرده است.

اینکه شائبه انتخاباتی بودن این سبد کالا را تقویت می کند گذشتن از تاریخ مصرف برنج هاست . برنج هائی که می بایست در قالب سبد کالا 5 ماه پیش توزیع گردد اما در آستانه انتخابات به قیمت منقضی شدن و بازی با جان مردم توزیع شده است

 حال بیراه نیست که مردم بگویند این سبد انتخاباتی است و دولت به این بهانه مردم را فریب داده است.

با نزدیک شدن به انتخابات انتظار مردم از دولت این است که اگر نمی تواند سبد کالایی بین مردم توزیع کنند حداقل با سلامت مردم بازی نکند چرا که توزیع این گونه سبدکالاها جای تاسف دارد و بس.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان