به گزارش لنگرخبر، زمان رضایی در آخرین یادداشت خود نوشت :

با توجه به ایام سرنوشت ساز برای ایران اسلامی در عرصه انتخابات مجلس شورای اسلامی و مشارکت سیاسی مردم از هر قشر و طبقه ای به جهت تعیین سرنوشت سیاسی، اجتماعی ، فرهنگی... خود ، گستره رقابتهای انتخاباتی هرچه بیشتر داغتر می گردد. در این میان هرکاندیدا به جهت برنامه های خود، شعارهایی را به عنوان نمادهای انتخاباتی در جهت پیروزی و جلب آرای مردمی به کار می برند.

با نگاهی به تاریخ انقلاب اسلامی ایران و ریشه های آن و با توجه به خط و مکتب بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، باید این شعارها و نمادهای صادر شده از سوی کاندیداها مورد بررسی قرار گیرد که کدام یک از شعارها برخواسته از گفتمان انقلاب اسلامی ایران می باشد. حضرت امام (ره) همیشه و بارها این نکته را گوشزد کرده اند که : ملتی که ما را به این مقام ها رسانده اند از ما چه می خواهند؟ کلمه مستضعفین از پرتکرارترین واژه ها در ادبیات گفتمانی آن بزرگوار است . که همان حمایت از مستضعفین در جامعه است . مستضعفینی که به تعبیر امام ولی نعمت انقلاب هستند آنهایی که در همه بحرانهای پیش روی انقلاب نقش آفرینی کردند و از جان و مال و موقعیت خود دریغ نکردند . در نگاه حضرت امام (ره) سرمایه داری و لیبرالیسم جایگاهی ندارد.

این روزها تا چه حد شعارهای نامزدهای انتخاباتی در جهت و راستای تفکرات حضرت امام (ره) می باشد. و تا چه حد این شعارها براساس عقلانیت و قابلیت عملیاتی در حیطه جغرافیایی مورد نظر را دارند . در اینجا باید به برنامه محور بودن کاندیداها توجه کرد. مردم بیشتر از اینکه به شعارها توجه کنند باید به برنامه های کاندیداهایی که براساس عقلانیت استوار است و عملیاتی شدن برنامه ها به واقعیت نزدیک است اهتمام ورزند و به سابقه وفاداری بر برنامه های کاندیداها هم نگاهی داشته باشند . نامزد انتخاباتی که می خواهد برنامه منسجمی را عرضه کند باید تفکر ساختاری و فهمی از انقلاب و روابط درونی انقلاب و گفتمان انقلاب اسلامی در چارچوب مکتب امام داشته باشد.

چیزهای زیادی بر انقلاب گذشته است که الزاماً نسبتی با ذات انقلاب نداشته است باید شعارها و برنامه ها مطابق با ذات انقلاب باشد که همان استکبارستیزی  و جمهوریت و مبارزه با لیبرالیسم و عدالت اجتماعی و حمایت از مستضعفین جامعه است ، منطبق باشد در برنامه های کاندیداها باید فلسفه سیاسی مردم سالاری دینی به خوبی دیده شود کسی که برنامه محور نیست  و ذهنیت مشارکتی ندارد با یک ذهنیت شخصی و اقتدارگرایانه و دیکتاتورمآبانه نمی تواند یک تفکر برنامه محور را از ابتدا به انتها برساند .

رقابت در شعار و حرف را باید  به رقابت در روش و برنامه و فکر تبدیل شود .  شاید باور اکثر کاندیدا ها این باشد که مردم متوجه برنامه ها نیستند، و اگر ما شعارهای آنچنانی و آراسته بدهیم برایمان بهتر است. اما اینطور نیست و مردم نشان داده اند که شعور بالای سیاسی دارند و در کوچه و خیابان هم می بینید که مردم چه تحلیل های بجایی ارائه می دهند. شعور مردم را باید باور داشت و وارد این عرصه شد. ابراز شعارها و نمادهایی که فقط برای جلب آرای مردمی است و هیچ پشتوانه منطقی ندارد نمی تواند آینده جامعه را براساس آرمانهای مقدس انقلاب اسلامی تحقق بخشد.

زمان رضایی ، دانش آموخته علوم سیاسی
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان