پروژه" نه به یارانه" دولت شکست خورد

۱۳۹۳/۰۱/۳۱ ۰۷:۳۴ چاپ کد خبر: 4901

نماینده مردم ارومیه گفت: وقتی که ساخت استخر ساختمان سفید ریاست جمهوری 7 میلیارد هزینه برمی دارد، نباید انتظار انصراف مردم از یارانه ها را داشت.

به گزارش لنگرنیوز ؛ نادر قاضی پور در گفت و گو با اروم نیوز در خصوص شکست دولت در پروژه " نه به یارانه" گفت: عدم شناخت کافی دولت از جامعه، نبود اعتماد بین مردم و دولت، رانت خواری های بزرگ از بیت المال از جمله دلایل این شکست است.


وی ادامه داد: وقتی که ساخت استخر ساختمان سفید ریاست جمهوری 7 میلیارد هزینه برمی دارد، مردم اعتمادشان را به دولت از دست می دهند، با این حال نباید انتظار انصراف مردم از یارانه ها را داشت.


وی یادآور شد: دولت با امکاناتی که دارد تا حدودی می توانست یارانه اشخاصی از جمله افرادی که حقوق بسیار بالایی دارند، مالیات زیادی پرداخت می کنند و آنهایی که در کار واردات و صادرات در اندازه وسیع هستند و آنهایی که سرمایه های کلانی در بانک ها دارند، را حذف کنند.


وی به آمار آخرین سرشماری جمعیت کشور اشاره کرد و افزود: طبق آمار جمعیت کشور حدود 77 میلیون نفر است و از طرفی تعدادی از خانواده ها از مرحله اول ثبت نام نکرده اند و تعدادی نیز به دلایلی از جمله ماموریت یا تحصیل در خارج از کشور هستند، با این وجود در حال حاضر مشخص نیست که حدود 8 میلیون نفر بیشتر از جمعیت کشور چه کسانی هستند که یارانه می گیرند.


گفتنی است، در 10 روز نخست ثبت نام، تعداد متقاضیان دریافت یارانه از مرز 70 میلیون نفر گذشته است، ضمن اینکه تعداد انصرافی ها هم همچنان کمتر از 10 درصد هستند.


به عبارت دیگر، از 24 میلیون خانوار ایرانی که در فاز اول هدفمندی یارانه ها یارانه نقدی می گرفتند، تاکنون حدود 22 میلیون خانوار خواستار تداوم پرداخت یارانه نقدی شده اند.


البته باید توجه داشت ممنوعیت ثبت نام ایرانیان مقیم خارج از کشور در سایت رفاهی (بستن سرور رفاهی به روی آنان) در آمار انصرافی ها تاکنون موثر بوده است.


براساس آخرین آمار، در فاز نخست هدفمندی یارانه ها 77.5 میلیون ایرانی یارانه نقدی دریافت می کردند. به عبارت دیگر، دولت ماهانه 3500 میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی تامین اعتبار می کرد.در برابر استخر 7 میلیاردی دولت، انصراف از یارانه معنی ندارد.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان