بدون شک در اولین دوره های آموزشی به هر دیپلمات ایرانی این نکته تعلیم داده می شود که تمامی قوانین جمهوری اسلامی ایران از جمله" حجاب" در اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی باید برقرار باشد و حتی برای شرکت در جشن هایی که سفارتخانه های ایران برگزار می کنند باید رعایت حجاب توسط مدعوین رعایت شود.

به گزارش لنگرنیوز به نقل از پارس ، در چند روز گذشته انتشار تصویر مسئول دفتر حافظ منافع ایران در مصر در کنار یک خواننده ایرانی – مصری در دفتر حافظ منافع ایران در مصر در میان رسانه های داخلی بازخورد زیادی داشته است. اما پایگاه خبری تحلیلی پارس به جهت دامن نزدن به این اشتباه مسئولین دفتر حافظ منافع ایران در مصر این مساله را مورد بررسی قرار نداد اما اظهارات مجتبی امانی مسئول دفتر حافظ منافع ایران ذکر چند نکته را الزامی کرده است.

 

ماجرای حواشی جشن ایرانیان مقیم مصر از آنجا شروع شد که " آلبا کلرد" خواننده مصری تصاویری از حضور خود در دفتر حفاظت از منافع ایران در مصر و در کنار مجتبی امانی مسؤول دفتر ایران منتشر کرده که به گفته خودش، به دعوت مقامات ایرانی در جشنی که به مناسبت نوروز برگزار شد، شرکت کرد.

 

کلرد در فیسبوک خود نوشت: " سفیر ایران در قاهره آقای مجتبی امانی برای برگزاری جشن نوروز مرا به همراه دیگر میهمانان به خانه اش دعوت کرد. من بسیار از میهمان نوازی و استقبال گرم آقای مجتبی امانی لذت بردم. بله، ما خواهان آزادی مان هستیم! "


اما به دنبال انتشار این تصاویر دفتر ایران در مصر با ذکر این دلیل که تمامی ایرانیان و کسانی که پدر و مادر ایرانی دارند و اطلاعات آن ها موجود بوده به جشن نوروزی دفتر ایران دعوت شده اند؛ به دفاع از خود پرداخت.


اما در روز گذشته بالاخره مجتبی امانی مسئول دفتر حافظ منافع ایران در مصر به جنجال های اخیر واکنش نشان داد و به ایسنا گفت: ما از همه ایرانی ها دعوت می کنیم و آن فرد هم یک ایرانی است که در مصر زندگی می کند و ما هیچ گونه آشنایی درباره فعالیت های ایشان نداشتیم، زیرا اساسا معروفیتی تا پیش از انتشار این عکس ها نداشته است و طبیعتا ما بر اساس رویه ای که وجود دارد از همه مهمانان خود استقبال می کنیم!


بدیهی است که اگر اظهارات آقای امانی را بپذیریم، همین عدم اطلاع ایشان و دفتر ایران در مصر از سابقه مدعوین هزینه و حاشیه های گزافی را برای وزارت خارجه به همراه داشته است. اما شاید بتوان با اندکی تخفیف این رفتار را صرفا یک " خطای ناخواسته" تلقی کرد.

 


اما بدون شک در اولین دوره های آموزشی به هر دیپلمات ایرانی این نکته تعلیم داده می شود که: " سفارت خانه ی هر کشوری به عنوان خاک آن کشور محسوب می شود، تمامی قوانین آن کشور در این سفارت خانه لازم الاجرا می باشد. قابل توجه است که تمامی قوانین جمهوری اسلامی ایران از جمله " حجاب" در اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی هم باید برقرار باشد و حتی برای شرکت در جشن هایی که سفارتخانه های ایران برگزار می کنند باید رعایت حجاب توسط مدعوین رعایت شود. "


اما انتشار تصاویر یادگاری جناب امانی با این خواننده عرب نشان دهنده آن است که ایشان به عنوان یک دیپلمات با سابقه نه تنها نسبت به قوانین جمهوری اسلامی کوتاهی کرده است، بلکه با این عکس یادگاری نسبت به این قوانین دهن کجی کرده است! شاید بتوان پذیرفت که ایشان و همکارانشان در مصر نسبت به سابقه این خواننده بی اطلاع بوده اند اما آیا واقعا نسبت به قانون ضرورت حجاب برای زنان حاضر در سفارت هم بی اطلاع بوده اند؟ !


چندی پیش نیز حضور بدون حجاب اشتون و معاونش در سفارت ایران در وین در رسانه های داخلی بازتاب فراوانی داشت و بدون شک تا زمانی که این قوانین از سوی مسئولین بلند پایه دولت نظیر وزیر خارجه مورد بی مهری قرار گیرد نمی توان انتظار داشت که دیگر اعضای وزارت خارجه نسبت به این مساله حساسیت نشان دهند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان