مسئولان محلی استان «دونتسک» یکشنبه شب اعلام کردند بیش از 89درصد از شرکت کنندگان در همه پرسی استقلال از اوکراین، به این طرح رأی مثبت داده اند.

به گزارشلنگرنیوز ، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مسئولان محلی استان «دونتسک» یکشنبه شب طی یک نشست خبری اعلام کردند که 89درصد از شرکت کنندگان در همه پرسی، به استقلال این منطقه از اوکراین رأی مثبت داده اند.

هنوز نتایج همه پرسی در دیگر مناطق اعلام نشده، اما پیش بینی می شود ساکنان دیگر مناطق شرقی اوکراین که غالبا روس تبار هستند، آرایی مشابه به صندوق انداخته باشند.

دو ماه قبل نیز شبه جزیره «کریمه» در جریان همه پرسی، از اوکراین جدا و به فدراسیون روسیه ملحق شد. با این وجود مسئولان محلی دونتسک و شهر «لوهانسک» می گویند موضوع همه پرسی روز یکشنبه استقلال از اوکراین بوده و مسئله الحاق به روسیه مطرح نشده است.

همه پرسی دیروز در حالی انجام شد که دولت موقت اوکراین نیروهای نظامی خود را به مناطق شرقی اعزام کرده بود. با این وجود استقلال طلب های هوادار روسیه بر برگزاری همه پرسی تأکید کردند.

در جریان درگیری های روز یکشنبه، دستکم 2 نفر کشته و دو تن نیز زخمی شدند. این افراد از سوی ارتش اوکراین هدف گلوله مستقیم قرار گرفته اند.

آمریکا و دیگر کشورهای غربی همه پرسی استقلال مناطق شرقی اوکراین را «غیرقانونی» خوانده و اعلام کرده اند که نتایج آن را به رسمیت نمی شناسند. در حالی که مسکو نیز هفته گذشته خواستار تعویق همه پرسی شده بود، واشنگتن روز گذشته بار دیگر روسیه را به افزایش تحریم ها تهدید کرد.

درگیری ها در شرق اوکراین پس از آن آغاز شد که معترضان غربگرا با وجود توافق با دولت «ویکتور یانوکوویچ»، به اعتراضات خود ادامه داده و وی را به خروج از این کشور وادار کردند. در پی خروج یانوکوویچ و روی کار آمدن دولت موقت مخالف روسیه، روس تبارها اختیارات بیشتر و پس از مدتی جدایی کامل از اوکراین را خواستار شدند. در دو هفته اخیر، موج استقلال طلبی به مناطق جنوبی، از جمله شهر بندری «اودسا» نیز کشیده شده است. در جریان درگیری هفته قبل در این شهر، بیش از 40 تن از استقلال طلب ها در پی آتش سوزی ساختمان محل استقرارشان کشته شدند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان