به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، در دو سال گذشته رشد معنی دار فعالیت اینستاگرام و حضور تصاعدی کاربران ایرانی در آن، حساسیت ها را بر این شبکه اجتماعی افزایش داد. این شبکه که مورد حمایت هیئت حاکمه آمریکا نیز قرار دارد، در مردادماه سال جاری از سوی شورای طراحان مُد آمریکا مورد تشویق قرار گرفت و جایزه بخش «رسانه» این شورا در سال ۲۰۱۵ به اینستاگرام رسید. به عقیده اعضای این شورا، اینستاگرام باعث انقلابی در دنیای مد شده و آن را از حالت سنتی خارج کرده است. توجه سیاست گذاران فرهنگی غرب به اینستاگرام به ویژه پس از آن که توسط فیس بوک خریداری شد، نشان از اهداف پشت پرده گردانندگان آن داشت.
https://langarnews.ir//uploads/2016/03/nf00480214-1-600x338.jpg
https://langarnews.ir//uploads/2016/03/nf00480214-2-600x338.jpg
هفته گذشته سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود، با اشاره به تأمین قرار مناسب برای افرادی که به عنوان مدل در شبکه های اجتماعی فعالیت می کردند، گفت: هرکسی که در فضای مجازی جرمی را مرتکب شود از سوی نیروهای انتظامی و اطلاعاتی شناسایی می شود و برخورد مقتضی هم صورت می گیرد. اشاره محسنی اژه ای به خبر دستگیری هشت نفر از فعالان حوزه مدلینگ در اینستاگرام بود که پیش از آن نام آنان به رسانه ها درز کرده بود. گشتی در صفحات مجازی این هشت نفر نشان می دهد، این افراد به طور شبکه ای به اداره این صفحات پرداخته و سعی در ترویج سبک زندگی کاملاً غربی و متضاد با تمام هنجارهای دینی و اجتماعی ایرانیان داشته اند. همانطور که محسنی اژه ای در نشست مطبوعاتی خود گفته بود، پیداست برخی از این افراد بازداشت شده جرم های سنگینی همچون اشاعه فحشا و ترویج فساد را در کنار بعضی اقدامات مجرمانه دیگر داشته اند و به صورت باندی دست به اقدامات مجرمانه ای علیه اعراض مردم زده اند که اگر همه آن ها ثابت شود مجازات سنگینی در پی دارد.
https://langarnews.ir//uploads/2016/03/nf00480214-3-213x450.jpg
رفت و آمد مکرر این افراد به خارج از کشور و فعالیت شبکه ای آنان به خوبی از تصاویر منتشر شده توسط خودشان پیداست. ارتباط این افراد با اتاق های فکر خارج از کشور نیز از آنجا مشخص می شود که چندی پیش شبکه mbc مصاحبه مفصلی با یکی از این افراد ترتیب داد و به تبلیغ و ترویج فعالیت های آنان پرداخت.
امروز اما خبر رسید که پس از اجرای کم فروغ و ناموفق فیلترینگ هوشمند اینستاگرام توسط وزارت ارتباطات، برخی از این صفحات ظاهراً مسدود شده اند. آن طور که پیداست نیروهای انتظامی و اطلاعاتی مورد اشاره سخنگوی دستگاه قضا، پروژه ای را تحت عنوان “عنکبوت ۲” با دستور مقام قضایی برای مسدودسازی اینگونه صفحات آغاز کرده اند که این عملیات علاوه بر صفحات دستگیرشدگان مذکور، تعداد زیادی از صفحات مشابه و وابسته به حوزه مدلینگ را که فعالیت های نامناسب و نامتعارف داشته اند را شامل شده است. به نظر می رسد، عملیات هایی نظیر “عنکبوت ۲” برای جلوگیری از برخورد بیشتر سخت قضایی با فریب خوردگان و نیز هشدار به سایر افراد نا آگاه در کنار حفاظت از امنیت اخلاقی جامعه بسیار مفید باشد. زیرا آن طور که حجت السلام محسنی اژه ای در بخش دیگری از صحبت های خود گفته بود: «عده ای از این افراد ادعا می کردند که ندانسته وارد این شبکه ها شده اند و تصور نمی کردند فساد را ترویج می دهند بلکه فکر می کردند بابت یک کار موردی پول می گیرند، این افراد بازداشت نشده بلکه با خانواده هایشان تماس گرفته شد و توجیه شدند.» امید می رود سایر دستگاه های مربوطه نیز با جدیت بیشتر صیانت از مرزهای فرهنگی کشور را به عهده گرفته و در کنار توسعه شبکه های بومی قابل استفاده برای عموم مردم که خواهان حضور در فضاهایی سالمند؛ با مظاهر فساد و فحشاء به خصوص در فضای مجازی برخورد کنند. همان چیزی که آقای سخنگو نیز در اظهاراتش بدان معتقد بود و گفت: ما باید بتوانیم با کمترین هزینه و محدودیت کار را پیش ببریم و اگر می توانیم یک صفحه را فیلتر کنیم همه آنها را نبندیم.

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان