حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به اینکه در هر کاری که مسئولان و مدیران اصلی کشور امور را به مردم محوّل کردند، کار موفّق شد و پیشرفت کرد، افزوند: این یک تجربه است که وقتی کار به نیروی عظیم و بی پایانِ مردم واگذار شد آن کار شکوفا می شود و رشد پیدا می کند

به گزارش لنگرنیوز ،  عصر روز شنبه در جشنواره استانی خیرین مدرسه ساز استان تهران در مرکز همایشهای بین المللی سازمان صداوسیما، بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای هیأت مدیره جامعه خیرین مدرسه ساز ایران که در تاریخ 15 اردیبهشت 1393 مطرح شده بود، منتشر شد. 

متن بیانات رهبر معظم انقلاب را می توانید در زیر بخوانید.

بسم الله الرحمن الرحیم (۱)
 حضور مجموعه ى خیّرین مدرسه ساز که یکى از پدیده هاى مبارک انقلاب و کشور ما است، چند چیز را ثابت میکند: یکى همین مطلبى که قبلاً گفته شد و آن اینکه مردم ما هر جایى که احساس کنند روا است و نیک است، در خرج کردن ابایى ندارند؛ [این] خیلى نکته ى مهمّى است. بعضى ها گله میکنند که چرا مثلاً در فلان قضیه مردم نیامدند کمک کنند. خب، باید براى مردم روشن کرد که این تکلیف است، این درست است؛ آن وقت مردم خودشان مى آیند. شما ملاحظه بفرمایید همین حوزه هاى علمیّه براى این قضیّه یک مثال واضحى است. مردم بدون اینکه کسى آنها را بشناسد، بدون اینکه دنبالشان فرستاده باشند، بدون اینکه از آنها محاسبه اى بکنند، مى آیند پول خودشان را که با زحمت خودشان به دست آورده اند، تخمیس میکنند، خمسش را میدهند به ما، میدهند به روحانیّون، میدهند به علما و مراجع؛ [درحالى که] نه سفته از آنها میگیریم، نه تضمین از آنها میگیریم، نه مطالبه از آنها میکنیم؛ گاهى اوقات پشت درِ انتظار یا صفِ انتظار، روزهاى متمادى میمانند براى اینکه بیایند این پول را بدهند. چرا؟ چون عقیده دارند که این کار درستى است، کار خوبى است.


 این نمونه ى شما هم یک نمونه ى دیگر است. تاجر است، پولدار است، توانایى دارد، پولهایى را جمع کرده که این پول متعلّق به خود او است، هیچ کس هم به او نخواهد گفت این پول را چرا دارى و چگونه خرج کن؛ این با میل خودش مى آید. نمونه هایى را به بنده گزارش دادند: ده ها مدرسه به وسیله ى یک خیّر ساخته میشود. خب، این خیلى پدیده ى باارزشى است؛ بدون اینکه هیچ غرض سیاسى یا غرض شخصى دنبال این باشد. البتّه ما در دنیا داریم خیریّه هایى که ظاهر آن خیریه است، اما باطن آن و محتواى آن، یا سیاسى است، یا امنیتى است، یا جاسوسى است؛ انگیزه هایى پشت سر آن هست؛ امّا اینجا این خیّر مدرسه ساز، بدون هیچ گونه انگیزه اى جز خدمت و جز انجام یک کار خوب و یک حسنه، مى آید این پول را در میان میگذارد. بنابراین، این مطلب اوّلى است که به دست مى آید که ما اگر چنانچه توانستیم با مردم تفاهم کنیم و خوبىِ یک کار را و درستىِ یک راه را نشان بدهیم، اینها حاضرند هزینه هاى سنگین آن را بپردازند، بدون اینکه انسان از آنها بخواهد. نمونه هاى قبلى آن را هم در دوره ى دفاع مقدس و در قضایاى گوناگون دیده ایم. این یک مطلب است.


 مطلب دوم توجه مردم به امر مدرسه است؛ خب، کارهاى خیر در گذشته هم انجام میگرفت؛ حسینیّه میساختند، مسجد میساختند، کارهاى گوناگون [میکردند، امّا] توجّه به مدرسه نشان دهنده ى یک پدیده اى است در کشور؛ پیدا است مردم ما و کسانى که توانایى دارند که کمک کنند، اهمّیّت تعلیم فرزندان را بخوبى درک کرده اند. این هم نکته ى بعدى است که انسان در این کار احساس میکند.


 و نکته ى سوم - که از این قبیل نکات زیاد است؛ حالا من این چند نکته را فقط عرض میکنم - که در این کار میشود انسان استنباط بکند، این است که در هر کارى که مسئولان کشور و مدیران اصلى کشور، امور را به مردم محوّل کردند، این کار موفّق شد، این کار پیشرفت کرد؛ این یک تجربه است، این را باید ما یاد بگیریم؛ مکرر این را ما گفته ایم. یک وقت نگاه تنگ نظرانه است و مسئول دولتى انحصاراً کار را در دست میگیرد، این کار میماند، متوقف میشود؛ [اما] کار وقتى داده شد به نیروى عظیم و بى پایان مردم، با انگیزه هایشان، با توانهاى مادّى و معنویشان، آن وقت کار رشد پیدا میکند، شکوفایى پیدا میکند.


 اینجا هم همین جور است؛ ما خب مشکلات مدرسه و مانند اینها زیاد داشتیم. اوائل انقلاب، مدارس سه نوبتى، حتّى چهارنوبتى در کشور وجود داشت که بحمدالله برطرف شد. و کمکهاى مردم نقش بسیار زیادى داشته است؛ و این کار باید ان شاءالله ادامه پیدا کند. شما آقایانى که مسئول این قضیّه هستید و خودتان را درگیر این کار بزرگ و زیبا کرده اید، این کار را با شوق و با رغبت و با انگیزه ان شاءالله ادامه بدهید؛ بدانید خداى متعال به شما اجر خواهد داد؛ این کار ثواب دارد، این کار حسنه است، این کار صدقه ى جاریه است. و نیّتهایتان بحمدالله خالص است، خالص نگه دارید و این کار را پیش ببرید.


 البته باید به صداوسیما و مانند اینها هم سفارش بشود - که حالا من میگویم ان شاءالله سفارش بکنند - تا آنها هم به افکار عمومى، وجود یک چنین کارى را تفهیم کنند. و خوشبختانه در اطراف کشور شبیه این کارها دارد رشد میکند؛ روزبه روز دارد بیشتر میشود. خیّرین درمان در این چند سال اخیر، به وجود آمده اند که دارند کارهاى خوبى انجام میدهند. به هرحال مردم خیّر در کشور فراوان و زیادند و مایلند کارِ خوب انجام بدهند؛ باید کار را به آنها معرّفى کرد و به آنها اعتماد کرد.


 من شنیدم که توقّع دوستان خیّرینِ مدرسه ساز این است که دستگاه آموزش و پرورش همکارى هایش را افزایش بدهد؛ که حالا خوشبختانه من دیدم که ایشان - آقاى دکتر حافظى - از وزیر محترم و از معاون ایشان(۲) تشکّر کردند؛ این براى من مایه ى خوشحالى است که احساس کنم همکارى اى وجود دارد. اسم مدرسه ها را تغییر ندهند؛ فرض کنید که آن خیّر، مدرسه اى را به اسم شهیدش یا به اسم فرد مورد علاقه اش گذاشته است؛ اینها را مراقبت بکنند. و کار را براى آن کسى که میخواهد کار خیرِ مدرسه سازى را انجام بدهد، تسهیل کنند، او را تکریم کنند، که ان شاءالله انجام بگیرد.


 و این نکته ى آقاى فانى(۳) هم کاملاً نکته ى درستى است؛ مسئله ى مقاوم سازى مدارس؛ این هم یک کار بسیار مهمّى است و حفظ این مدارسى که ساخته میشود تا فرسودگى زودهنگام به سراغ اینها نیاید. ان شاءالله خداوند متعال از شماها قبول کند و توفیقات شما را روزافزون کند.


والسلام علیکم و رحمةالله



۱) جشنواره ى شهرستانى خیّرین مدرسه ساز از اسفند ۱۳۹۲ تا فروردین سال جارى برگزار شد و مرحله ى استانى این جشنواره از ۱۸ اردیبهشت شروع و تا ۳۱ خرداد امسال ادامه خواهد یافت.
۳) آقاى مرتضى رئیسى، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازى، توسعه و تجهیز مدارس
۴) وزیر آموزش و پرورش

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان