به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، مهدی محمدی کارشناس مسائل سیاسی در کانال تلگرام خود در یادداشتی با عنوان "چرا امریکا به تعهداتش طبق برجام عمل نمی کند؟" نوشت:

١- نخستین دلیل این است که اساسا مرجعی وجود ندارد که معین کند امریکا به کدام تعهدش و تا چه حد عمل کرده یا نکرده است.

٢- به این دلیل که ایران هرگز انگیزه ای برای مراجعه به مکانیسم های داوری مندرج در برجام و قطعنامه ٢٢٣١ نخواهد داشت چرا که این مکانیسم ها طوری طراحی شده که هرگز ایران در آن پیروز نخواهد بود.

٣- به این دلیل که دولتی در ایران وجود دارد که برجام را یگانه دستاورد سیاسی خود می داند و به خاطر مخدوش نشدن این شبه دستاورد، هر نقض عهدی را از سوی امریکا لاپوشانی می کند.

٤- به این دلیل که هزینه نقض برجام "عملا" صفر است.

٥- دلیل دیگر این است که اساسا امریکا تعهد خاصی در برجام نداده که بخواهد به آن عمل کند!

٦- ششمین دلیل این است که اساسا قرار نیست ایران به میزانی احساس استغنا کند که پروژه برجام های ٢،٣ و ... کنار بگذارد.

٧- به این دلیل که تحریم و "نگهداشتن ایران ذیل تحریم" بخشی از راهبرد بلند مدت دوحزبی مهار ایران در امریکا است که به این سادگی ها تغییر نخواهد کرد.

٨- به این دلیل که به سبب اعتیاد دولت به همکاری و معامله با امریکا"-به تعبیر آنتونی بلینکتن معاون جان کری- امریکا نگهداشتن ایران پشت درب تعلیق عملی تحریم ها را ابزاری برای وادار کردن دولت روحانی به تعامل بیشتر می داند.

٩- به این دلیل که حفظ تحریم ها، ابزاری برای مهار استراتژیک ایران در سایر حوزه هاست.

١٠- به این دلیل که استقلال اقتصادی در هیچ حوزه راهبردی از سوی دولت ایجاد نشده که امریکا حس کند"گزینه تحریم" ناکارآمد است.

١١- و نهایتا به این دلیل که امریکا تصور می کند به این روش می تواند دولت روحانی را وادار کند برای معامله های بیشتر به نظام فشار بیاورد.
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان