به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، "مسعود سلطانی فر" معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور صبح امروز به منظور بازدید از اردوهای راهیان نور و زیارت شهدا وارد استان خوزستان شد و پس از زیارت معراج شهدای محمودوند در اهواز به وسیله بالگرد اختصاصی به مناطق عملیاتی و سایر زیارتگاه های شهدا رفت.
 سلطانی فر پس از ورد به اهواز در گفتگویی با خبرنگاران، گفت: گردشگری راهیان نور باید بیش از بیش مورد توجه قرار گیرد و کمک به توسعه و تسهیل سفرهای راهیان نور در دستور کار است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: طبق توافقنامه ای که با ستاد راهیان نور کشور منعقد شده سازمان میراث فرهنگی در زیارتگاه ها و یادمان های شهدا وظایفی را بر عهده دارد که از جمله این وظایف محل اسکان و استراحت زائران است.
سفر معاون رئیس جمهور به خوزستان و حضور وی در جمع راهیان نور در حالی صورت گرفت که مسولین راهیان نور کشور از عدم وجود زیرساخت های لازم گردشگری برای حضور حداکثری زائران  در سرزمین های نور گلایه دارند.
این در حالی است که فرماندارن استان خوزستان نیز از عدم کیفیت و ایمنی لازم از جاده های منتهی به زیارتگاه های شهدا گله دارند و خواستاربهسازی جاده اهواز به شادگان، جاده منتهی به یادمان جهاد عشایر گمبوعه، جاده شوش به یادمان شهدای فتح المبین، محور ایذه و دهدز، جاده های اطراف رودخانه کرخه نور، جاده مواصلاتی یادمان شهدای علی هاشمی، جاده سوسنگرد به چذابه، جاده های منتهی به یادمان های دشت آزادگان، جاده آبادان به اروندکنار و یادمان شهدای والفجر8  هستند.
فرماندارن بهسازی و ایمن سازی جاده ها را نامناسب دانسته و به این موضوع اعتراف می کنند و طی سه سال گذشته بارها این مطالبه بیان شده است. حال رئیس سازمان گردشگری کشور نه تنها از این جاده ها عبور نمی کند که برای زیارت شهدا سوار بالگرد می شود.
معاون عمرانی استاندار خوزستان و جانشین استاندار در ستاد تسهیلات سفر و راهیان نور 95 در پاسخ به مطالبه فرمانداران گفت: حل همه مشکلات شهرستان ها در فرصت دو ماهه پیش رو، نه فنی است و نه منطقی. استان نیز پولی برای تحقق تمام این خواسته ها ندارد.
وی با اشاره به اینکه 80 درصد کاروانهای راهیان نور به خوزستان سفر می کنند، افزود: استان آنچه در توان داشته باشد برای حفاظت از مسافران و مهمانان انجام می دهد.
 سیاحی  افزود: جاده های سوسنگرد و دشت آزادگان که محدوده ای یکصد کیلومتری از انتهای حوزه استحفاظی اهواز تا چذابه را در بر می گیرد در کنار اهمیت خاصی که از نظر ترانزیتی و نیز عبور کاروان های راهیان نور دارد به دلیل وقوع تصادفات بسیار به کانون بحران حوادث راهنمایی و رانندگی تبدیل شده است.
طبق آمار رسمی اعلام شده از سوی پلیس راه استان خوزستان 21 درصد مجموع تصادفات رانندگی خوزستان در سال گذشته مربوط به این محورها بوده است  و از ابتدای سال 92 تا نیمه نخست  سال 94 افزون بر 250 نفر در این محورها کشته شده اند که از این حیث نیازمند توجه ویژه است.
همچنین سلطانی فر در بدو ورود به استان خوزستان در گفتکو با خبرنگاران گفت: یکی از وظایف سازمان میراث فرهنگی در بحث گردشگری راهیان نور تامین اسکان و محل استراحت راهیان نور است این در حالی است که به گفته مسئولان راهیان نور تا کنون حتی یک تخت از سوی این سازمان به راهیان نور اختصاص نیافته است و این وظیفه را سازمان های مردمی همچون بسیج به عهده دارند.
سفر معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به استان خوزستان، اولین سفر یک مقام دولتی به مناطق راهیان نور که در حال حاضر میزبان میلیون ها مسافر و زائز است در سال جدید بوده و به نظر می رسد که دولت یازدهم توجه چندانی به این امر مهم فرهنگی ندارد.
از سوی دیگر نظاره مشکلات گردشگری و راهیان نور استان با آمار سالانه حدود 5 میلیون زائر، از فراز بالگرد کوچک دیده می شوند و از سوی دیگر اراده ای اندک برای تسهیل و توسعه زیرساخت های گردشگری راهیان نور وجود دارد.
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان