من یادم نمی آید در دروان دفاع مقدس، کسی گفته باشد که وقتی شما شعار مقاومت می دهید کسانی که در خط مقدم مقاومت دارند نبرد و مبارزه می کنند، تضعیف می شوند!
 

حجت الاسلام علیرضا پناهیان در همایش «دلاوریم» که در محل لانه جاسوسی سابق آمریکا برگزار شد، سخنرانی کرد. در ادامه قسمت اول از مشروح این سخنرانی را می خوانید: 

مسیر مقاومت همان مسیر اسلام نابی است که حضرت امام(ره) ترسیم کردند  

از روز اولی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، همان طور که پیش بینی می شد این ملت حرکت خود را در مسیر مقاومت ادامه داد؛ مقاومت در مقابل نظام سلطه که با همۀ فریب ها و با همۀ امکانات به دنبال خشکاندن ریشۀ این ملت و به دنبال نابود کردن مسیر مقاومت بود. علی رغم تمایل شدید دشمنان مقاومت، امروز مقاومت در منطقه به اوج پیروزی های خود رسیده و تبدیل به یک قدرت برتر شده است. فرقی نمی کند که جریان مقاومت در چه کشوری تجلی پیدا کند اما مسیر مقاومت همان مسیر اسلام نابی است که حضرت امام(ره) ترسیم کردند.  

کسانی که مخالف خط مقاومت هستند، امروز در منطقه و جهان افرادی هستند که چهره های شناخته شده ای دارند؛ صهیونیست ها، نظام سلطه، تفکر و فرهنگ لیبرالی، سازمان های تروریستی، گروه های تکفیری و افراطی، اینها همه در کنار همدیگر با خط مقاومت مخالفت دارند.  

«لیبرال های» به ظاهر مدعی آزادی و «تروریست های» افراطی هردو مخالف خط مقاومتند/امام لیبرال ها را در کنار منافقان نام می برد 

این مقاومت چه خصوصیتی دارد که از یک طرف لیبرال های به ظاهر مدعی آزادی و صلح و آرامش، مخالف خط مقاومت هستند و از طرف دیگر، افراطی ها و تروریست ها نیز مخالف خط مقاومت هستند؟ آدم یاد کلمات حضرت امام(ره) در سال آخر عمر شریف شان می افتد که همیشه لیبرال ها را کنار منافقین تروریست قرار می دادند.  

امروز افراطیون، مسلح شده اند و دارند مقابل خط مقاومت عمل می کنند. طبیعی است، ملتی که این مقاومت را شروع کرده، این آمادگی را داشته باشد که در راه مقاومت شهدای بسیاری تقدیم کند؛ شهدایی که سود کردند و جان خودشان را با خدا معامله کردند و جاودانه شدند. و باز، طبیعی است که راه این شهدا هیچ وقت پایان نپذیرد و ادامه داشته باشد. طبیعتاً خانواده های شهدا همیشه در خط مقدم خط مقاومت حضور دارند. امروز اساساً روز مقاومت است؛ روز فتح خرمشهر. 

ما در سال 61 جریانی را شاهد بودیم که دیدیم خط مقاومت چگونه در مقابل حیرت و بُهتی که جهانیان پیدا کرده بودند، موجب آزادی خرمشهر شد. باید در آن فضا می بودید و می دیدید که چگونه همۀ عالم با هم دست به یکی کرده بودند و با انواع اسلحه ها به یک ملت مظلوم یورش آورده بودند ولی خط مقاومت در آن روز توانست مقابل جریان استکبار بایستد. 

همۀ رزمندگان و شهدای بزرگوار می دانستند که صدام یک مهره بیشتر نیست و طرف اصلی شان نظام سلطه است. این را می توانید در وصیتنامه های شهدا به سهولت ببینید. رزمندگان ما هیچ وقت احساس نکردند که دارند با مردم عراق می جنگند. حتی هیچ وقت احساس نکردند که با رژیم بعثی می جنگند. همیشه احساس شان این بود که با نظام سلطه می جنگند و نبرد با نظام سلطه هنوز هم ادامه دارند.  

این جلسات که برای تقویت جریان مقاومت تشکیل می شود شبیه جلساتی است که در دوران دفاع مقدس برای پشیبانی از رزمندگان تشکیل می شد 

طبیعتاً وقتی چنین جلساتی برای تقویت جریان مقاومت تشکیل می شود، شبیه همۀ مجالسی است که در دوران دفاع مقدس تشکیل می شد و مردم پشت جبهه، شعارهای مقاومت سر می دادند و رزمنده ها از آن شعار مقاومت که مردم سر می دادند نیرو می گرفتند. «جنگ جنگ تا پیروزی می گفتند» و همۀ رهنمودهای حضرت امام(ره) را تبدیل به شعارهایی می کردند و با مشت گره کرده مطرح می کردند و با این شعارها در پشت جبهه، در نماز جمعه ها و در مجالس دیگر، رزمنده ها را پشتیبانی می کردند. 

شعار مقاومت در جهت تقویت رزمندگان خط مقدم مقاومت در مذاکرات است نه تضعیف آنها 

من یادم نمی آید در دروان دفاع مقدس، کسی گفته باشد که وقتی شما شعار مقاومت می دهید کسانی که در خط مقدم مقاومت دارند نبرد و مبارزه می کنند، تضعیف می شوند! منتها اخیراً فضای رسانه ای یک مقدار فضای آلوده ای شده است. متاسفانه وقتی در میان مردم، دانشجویان، خانواده های شهدا، حرکتی صورت می گیرد که شعارهای مقاومت را در میان مردم تقویت کند، گفته می شود که شعار مقاومت در جهت تضعیف رزمندگان خط مقدم مقاومت است! ولی این یک تصور باطل است.  

هر شعار مقاومتی، نه تنها در ایران اسلامی، در هر کجا سر داده می شود، در جهت تقویت کسانی است که در خط مقدم مقاومت دارند نبرد می کنند. چه آنهایی که مظلومانه در سوریه و لبنان به شهادت می رسند و مقاومت را به پیروزی می رسانند، چه آنهایی که در پای میز مذاکره و در خط مقدم مبارزات سیاسی به نحو دیگری دارند مقاومت می کنند. 

مأموریت مذاکره کنندگان شبیه مأموریت رزمندگانی است که خرمشهر را آزاد کردند و هر نوع شعار مقاومت به نفع آنهاست 

وزیر محترم خارجۀ ما یا دیگر دیپلمات هایی که در پای میز مذاکره دارند مقابل جریان نظام سلطه، مقاومت می کنند، مگر راهی جز راه رزمندگان می روند؟ مگر آنها به دنبال چیزی جز منافع ملی هستند؟ مگر رییس جمهور محترم که از مذاکره برای به چرخش افتادن چرخ کارخانه ها صحبت می کرد، چیزی جز منافع ملت را در نظر داشت؟ مگر رزمندگانی که در خرمشهر مقاومت کردند و اساساً جریان مقاومت، در طول این سال ها و در کل منطقه، چیزی جز منافع ملی، یا ملت ها را دنبال می کند؟ هر نوع شعار مقاومتی برای کسانی که در خط مقدم مبارزه دارند مقاومت می کنند مسلماً پشیبانی کننده و تقویت کننده است. ما مأموریت مذاکره کنندگان را چیزی شبیه مأموریت رزمندگانی می دانیم که خرمشهر را آزاد کردند و طبیعتاً هر نوع شعار مقاومت را به نفع آنها می دانیم. 

در دوران دفاع مقدس هم برخی می گفتند که جنگ مخالف منافع ملی است! 

بله، در زمان دفاع مقدس هم کسانی بودند که ناله های ضعیفی سر می دادند که «جنگ مخالف منافع ملی است!» یعنی مقاومت و دفاع کردن از این آب و خاک، مخالفت منافع ملی است! این صداها امروزه در گلو خفه شده اند و دیگر کسی رویش نمی شود بگوید که ما در زمان جنگ می گفتیم نباید مقاومت کنیم! این سخنان آن قدر باطل بودند که کسی حاضر نیست به افتخار از آن سخنان یاد کند و بگوید که من آن زمان مخالف مقاومت بودم! چون مقاومت آبرو و افتخار خودش را تأمین کرد و با پیروزی ها در این وضعیت جهانی و وضعیت منطقه ای توانست عزت و امنیت این جامعه را فراهم کند. 

مقاومت همیشه در جهت تأمین منافع ملی است؛ فرقی نمی کند این مقاومت پای میز مذاکره باشد یا در عرصۀ اقتصاد و جنگ/ هر نوع شعار مقاومت، تقویت کنندۀ مذاکره کنندگان است 

پس مقاومت همیشه در جهت تأمین منافع ملی است و فرقی نمی کند کسی در عرصۀ سیاست، پشت میز مذاکره به مقاومت بپردازد یا در عرصۀ اقتصاد برای آبادانی این مملکت و مقاوم کردن اقتصاد این مملکت به مقاومت بپردازد. یا رزمنده ای در خط مقدم برای آزادسازی خرمشهر به مقاومت بپردازد. شعارهای مقاومت و همایش هایی که برای تقویت مقاومت هست، به نفع همۀ اینهاست. در جهت پشیبانی رزمندگان مقاومت در عرصه های مختلف است. 

من حتی یادم هست که در دوران دفاع مقدس وقتی از سنگر صحبت می شد، از تنوعی که برای سنگرها وجود دارد نیز سخن گفته می شد. مثلاً می گفتند: سنگر مسجد، سنگر مدرسه، و سنگر دفاع مقدس در مرزها را حفظ کنید. یعنی از کلمۀ سنگر که مظهری برای مقاومت است، در عرصه های مختلف استفاده می شد. مقاومت محدود به یک روش نیست. 

ما معتقدیم که مقاومت اولاً همیشه در جهت تأمین منافع ملت قدم بر می دارد و فایده اش به منافع ملی خواهد رسید. ثانیاً این مقاومت چهره های مختلفی دارد، هر نوع شعار مقاومت در این مملکت سر داده بشود تقویت کننده و پشیبانی کنندۀ مذاکره کنندگان است.  

بیماردلانی که با شعار مقاومت مخالفند، دنبال فروش مملکت به بیگانگان هستند/ مذاکره را هم نوعی مبارزه در جهت مقاومت می دانیم 

بیماردلانی که با شعار مقاومت مخالفت دارند و با همایش هایی که در جهت تقویت مقاومت است، مخالفت می کنند، آنها دنبال فروش مملکت با قیمت ارزان و ناچیز به بیگانگان هستند و دنبال نابود کردن منافع ملی هستند. این خیلی احمقانه است که در مملکتی که این همه دشمن در اطراف او، آن را محاصره کرده و به هر وسیله ای می خواهد منافع این ملت را غارت کند، کسی با شعار مقاومت مخالفت کند!  

ما مذاکره را هم نوعی مبارزه در جهت مقاومت می دانیم، که انجام می دهیم. کما اینکه از برخی عبارت های دیپلمات های مذاکره کننده در مذاکرات اخیر، همین استشمام می شود. وقتی که دیپلمات های ما در آنجا می گویند که ما نیامده ایم مملکت خودمان را در معرض حملۀ دشمنان قرار دهیم، و وقتی که دشمنان می خواهند دربارۀ سلاح های دفاعی این مملکت حرف بزنند به دشمنان می خندند، این یعنی تقویت خط مقاومت. 

برخی می خواهند از فرصت مذاکره سوء استفاده کنند و مقاومت ها را در هم بشکنند/ این مذاکره هم جزئی از مقاومت است  

به قول مقام معظم رهبری، اگر می توانیم با مذاکره شرّ یک دشمن شرور را کم کنیم، باید این کار را انجام دهیم. (قبل از این حرفها هم ما گفتیم که نظام جمهوری اسلامی دربارۀ موضوعات خاصّی که مصلحت بداند، با این شیطان برای رفع شرّ او و برای حلّ مشکل، مذاکره می کند؛ بیانات در دیدار مردم قم؛ 19/10/92) پس این مذاکره هم جزئی از مقاومت است.  

بعضی ها می خواهند از فرصت مذاکره سوء استفاده کنند و مقاومت ها را در هم بشکنند. اگر به بعضی ها رو بدهیم، می خواهند از فرصت مذاکره سوء استفاده کنند و مذاکره را به گونه ای تحلیل کنند که خلاف مسیر آزادسازی خرمشهر بشود. در حالی که مسیر مقاومت مسیر بسیار مستحکمی است.  

برخی خط مقاومت را به یک حزب، گروه یا جریان خاص محدود می کنند تا بعداً بتوانند به آن لطمه بزنند /خط مقاومت محدود به یک جریان خاص نیست 

نکتۀ دیگری که باید عرض کنم این است که هیچ وقت شعارهایی که برای مقاومت داده می شود محدود به یک جناح و جریان سیاسی نمی شود. این هم کار رذیلانه ای است که بعضی ها انجام می دهند و می خواهند خط مقاومت که خط پرشور شهداست را به یک حزب یا گروه یا جریان محدود کنند. وقتی این کارها بعضاً در رسانه های ما انجام می گیرد -رسانه هایی که تقوا و قول سدید را رعایت نمی کنند- انسان واقعاً متاسف می شود. مقاومت از دل این مردم جوشیده است. حضرت امام(ره) همیشه پیام مقاومت را به میان مردم فرستاده اند و مردم مقاومت کرده اند و مردم به شهادت رسیده اند و مردم هم خط مقاومت را ادامه خواهند داد. بعضی ها برای اینکه خط مقاومت را در هم بشکنند، آن را به یک حزب یا گروه یا جریان خاصی محدود می کنند تا بعداً بتوانند به آن لطمه بزنند. در حالی که به هیچ وجه این گونه نیست.  

افراطیون کسانی هستند که با جریان مقاومت مخالفت می کنند 

حتماً مسئولین سیاسی، خودشان را با جریان عظیم مقاومتی که امروز در جهان علیه استکبار شکل گرفته، و در منطقه دارد خودش را با قوت و قدرت نشان می دهد، هماهنگ می دانند. و افراطیون کسانی هستند که با جریان مقاومت مخالفت می کنند. هم افراطیونی که به عنوان تکفیری یا هر عنوان دیگری به بدترین جنایت ها مشغول هستند و هم لیبرال هایی که در مخالفت با خط مقاومت، گام به گام با افراطیون همراهی دارند، اینها همه ناخرسند هستند از اینکه ملت ایران با قدرت پشت میز مذاکره بنشیند و گفتگو کند. شعار مقاومت و شعارهایی که می تواند جریان مقاومت را تقویت کند، شعار اساسی است.  

بعضی ها حتی از خشم و عصبانیت دشمن هم می ترسند/ مقام معظم رهبری این جملۀ شهید بهشتی را احیا فرمود: آمریکا از ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر! 

در قرآن کریم خداوند می فرماید چرا مردم مدینه و کسانی که اطراف مدینه هستند حاضر نیستند در راه اسلام، سختی بکشند؟ بعد وقتی مصادیق سختی کشیدن را تشنگی، گرسنگی و صدمه خوردن در جهاد اعلام می فرماید، یکی از مصادیق سختی کشیدن را هم «غیظ کفار» اعلام می فرماید! (ما کانَ لِأَهْلِ الْمَدینَةِ وَ مَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ الْأَعْرابِ أَنْ یَتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ وَ لا یَرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ ذلِکَ بِأَنَّهُمْ لا یُصیبُهُمْ ظَمَأٌ وَ لا نَصَبٌ وَ لا مَخْمَصَةٌ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ لا یَطَؤُنَ مَوْطِئاً یَغیظُ الْکُفَّارَ وَ لا یَنالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَیْلاً إِلاَّ کُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لایُضیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنینَ؛ توبه/120) 

خداوند متعال به آنها می فرماید چرا جان خودتان را در دفاع از دین به کار نمی گیرید؟ خداوند یک روان شناسی ای از آدم های بزدل انجام می دهد و می فرماید اینها وقتی دشمن غیظ می کند، از غضب دشمن جا می خورند! چه آدم های ضعیفی هستند که وقتی دشمن غضب می کند عقب می نشینند و دوست دارند دشمن حتی نسبت به آنها غیظ هم نکند! آن کلام شهید بهشتی که مقام معظم رهبری به زیبایی آن را احیا فرمودند، چقدر جالب است که فرمود: «آمریکا از ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر!» این یعنی مقابل غیظ و غضب دشمن نباید کوتاه آمد. و مسلماً غضب کسانی که در مسیر مقاومت هستند، اثر بیشتری دارد. 

امیدوارم جریان مقاومتی که موجب آزادی خرمشهر شد، موجب آزادی جهان بشریت از نظام سلطه شود 

امیدوارم جریان مقاومتی که موجب آزادی خرمشهر شد، موجب آزادی جهان بشریت از نظام سلطه شود. همان طور که می بینید جریان مقاومت دارد کار خودش را انجام می دهد و هر روز نظام سلطه در مقابل جریان مقاومت بیش از پیش ذلت خودش را نشان می دهد. 

ما بعد از عملیات خرمشهر دیدیم که گروهی از رزمندگان به لبنان رفتند. از همان زمان این جریان مقاومت صادر شد، همراه با حاج احمد متوسلیان و دیگر عزیزان، که گروه اندکی هم بودند، و منجر به تشکیل هستۀ حزب الله لبنان شد. این جریان مقاومت به سرعت اثر خودش را در منطقه نشان داد. همین مقاومتی که امروز به اذعان دشمنان، بسیار قوی تر از گذشته شده است. همین مقاومت، بعد از فتح خرمشهر منتقل شد. بنده آن موقع با برخی از دوستان لبنانی گفتگو می کردم. من را می بردند و می گفتند که از خاطرات رزمندگان در عملیات بیت المقدس و خرمشهر برای ما بگو. من تعجب می کردم که آنها آزادسازی خرمشهر را چقدر موضوع مهمی برای خودشان می دانند. آنها در بیرون، درک می کردند که جنگ ما فقط جنگ با یک کشور نیست و برای آنها خیلی اهمیت داشت.  

نظام سلطه خواست جریان مقاومت لبنان را در هم بشکند، ولی موجب شد جریان مقاومت در سوریه هم شکل بگیرد/ مسئولین مملکتی به خط مقاومت بیشتر بها دهند 

الان ببینید، نظام سلطه خواست جریان مقاومت قوی شده در لبنان را در هم بشکند، ولی از آنجا که «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد» موجب شد که جریان مقاومت در سوریه هم در اوج اقتدار شکل بگیرد. اگر بخواهم برکات مقاومت را بگویم، وقت کم می آوریم.  

یکی از جاهایی که آنها می خواستند به مقاومت ضربه بزنند، بحث اختلاف مذهبی بود که می خواستند از آن سوء استفاده کنند و بین شیعه و سنی اختلاف بیندازند -چیزی که سالیان طولانی است، شاید بیش از صد سال است آنها دارند در این زمینه هزینه می کنند- اما نتیجه اش چه شد؟ نتیجه این شد که شما امروز می بینید که اتحاد شیعه و سنی در سوریه بیشتر شده است. بنده از خانواده های سوریه ای خبر دارم که قبلاً از جریان مقاومت دور بودند و با آن موافق نبودند ولی الان در کنار شیعیان و جریان مقاومت قرار گرفته اند و اصلاً بحث شیعه و سنی اصلاً برایشان مطرح نیست. یعنی آن خطی که می خواست از اختلاف مذهبی به عنوان یک فرصت برای شکستن مقاومت استفاده کند، آن قدر شکست خورده است که کار برعکس شده و الان اتحاد شیعه و سنی را به سهولت در منطقه می بینید. 

البته گروه های تروریستی و افراطیون شیعه و سنی همه جا هستند و بالاخره استکبار یک کسانی را پیدا می کنند که آنها را جزء ایادی خودشان قرار دهند و علیه مقاومت عملیات تروریستی و تبلیغی انجام دهند. ان شاء الله خط مقاومت پُررهروتر و پرتوان تر از گذشته ادامه پیدا کند و مسئولین مملکتی هم در هر موقعیتی که هستند به این خط مقاومت بیشتر بها بدهند.  

در عرصۀ فرهنگ و اقتصاد و سیاست اولین هدفمان باید مقاومت در مقابل جریان استکبار باشد 

ما در عرصۀ فرهنگ اولین هدفمان باید مقاومت در مقابل جریان استکبار باشد. در عرصۀ اقتصاد هم بیشترین هدفمان باید مقاومت در مقابل جریان استکبار باشد و در عرصۀ سیاست هم طبیعتاً همین طور. همان طور که در عرصۀ نظامی موفق شدیم در دل دشمن رُعب ایجاد کنیم، در عرصه های دیگر هم باید بتوانیم این کار را انجام دهیم و ان شاء الله این کار را خواهیم کرد. مسلماً با حضور خانواده های شهدا که جدای از هر جریان و اسم و رسمی و جدای از هر گرایش دل دادۀ به خط مقاومت هستند، خط مقاومت در این کشور هیچ وقت بی فروغ یا حتی کم فروغ نخواهد شد. 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان