به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، سیزدهمین روز از  فروردین بنا بر رسمی قدیمی طبیعت گردی در بین مردم کشور رواج یافته است و بعد از دوازده روز دید و بازدید و مسافرت ترجیح می دهند که سیزدهمین روز این تعطیلات را در دل طبیعت سپری نمایند. رسمی که به دلیل حضور گسترده مردم در طبیعت دیگر به فرهنگی ملی تبدیل شده است و بر همین اساس در تقویم رسمی کشور سیزدهمین روز فروردین با نام طبیعت نامگذاری گردید. هرچند که کماکان این روز با نام مستعار غلط دیگری در بین مردم متداول است.
همان طور که هر نامی در روز خاصی در تقویم رسمی برآن گذاشته می شود (همچون روز پدر، مادر، سالمند، کارگر، جوان و ... ) بناست که احترام و گرامیداشتی برای آن در نظر گرفته شود انتظار می رود که روز طبیعت نیز روزی برای پیوند بین مردم و طبیعت باشد. روزی برای آشتی با طبیعت و روزی برای ارج نهادن یکی از بزرگترن نعمت های خداوند بر روی زمین.
اما ناگفته پیداست که تلاش برای این ارج نهادن به جایگاه مطلوبی نرسیده و ناهنجارترین صحنه ها را در جای جای کشورو در دل طبیعت می توان مشاهده نمود تا شادکامی روزهای ابتدای سال در آخرین روز تعطیلاتش لااقل به مذاق طبیعت ناخوش آید.
منابع طبیعی در هر کشوری از سرمایه های عظیم آن کشور می باشد که فارغ از زیبایی ظاهری، نقش بالقوه ای در حراست از محیط زیست دارد. برهمین مبنا روز دیگری در تقویم با عنوان روز درختکاری نامگذاری می گردد تا نیروی بالقوه آن، در روزی همچون روز طبیعت به سرانجام رسیده و از زمین فرصتی دوباره برای تجدید حیات پیدا کن. موضوعی که با توصیفات مطرح شده چیزی بر خلاف آن مشاهده می شود. حتی آماده باش نیروهای انتظامی، هلال احمر و اورژانس نیز ظاهرا با وجود زحمات فراوان نقش جدی در فرهنگسازی در این زمینه نداشته است.
البته ناگفته نماند که تبلیغات و فرهنگسازی هایی که هرساله به برکت گسترش ارتباطات از طریق رسانه های ملی، مجازی و ... شکل می گیرد شرایط متفاوت تری را رقم زده باشد. اما در نهایت اتفاق جدی در این زمینه رخ نداده باشد و تا کنون بهترین اتفاق و جشن برای طبیعت ریزش نزولات آسمانی در این روز و سرمای هواست تا همچون روز طبیعت سال جاری بهترین شرایط را برای خود تجربه کند و از اسیبهای مردم در امان بماند.
کمپین ها و رسانه هایی که می توانند به طبیعت کمک کنند
حضور پررنگ رسانه ملی، فضای مجازی، راه اندازی کمپین هایی برای حراست از محیط زیست شاید اتفاق مبارکی برای طبیعت باشد. هرچند رسیدن به نقطه مطلوب در این زمینه زمانبر و نیازمند صرف هزینه های اولیه زیادی باشد اما می توان امیدوار بود که با حضور پررنگ نیروهای مورد توجه مردمی همچون هنرمندان و بازیگران و ... اتفاقی از درون رخ دهد و به مرور فرهنگسازی در این زمینه ایجاد شود. همچنانکه تا کنون نیز این موضوع توانسته قدمهای مثمر ثمری در این زمینه داشته باشد.
حضور پررنگ رسانه ملی، فضای مجازی، راه اندازی کمپین هایی برای حراست از محیط زیست
شاید اتفاق مبارکی برای طبیعت باشد
سازمان ها و نهادهای دولتی عزم خود را جزم کنند
سازمان های دولتی در این زمینه مهمترین نقش را باید ایفا کنند. توجه به محیط زیست همان توجه به هوای پاک و توجه به نسل آینده و هزاران معنای نهفته دیگری است که قطعاً در رسالتهای هر کشوری مورد توجه قرار می گیرد و سیاست گذاری های بلندمدت و کوتاه مدتی در این زمینه لازم است تا شرایط را به سمتی ایده آل ببرد.
آداب و رسوم صحیح جایگزین آداب و رسوم غلط شوند
رسم و رسوماتی در هرسال وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد و در صورت نیاز برای آن فرهنگسازی صورت گیرد. تغییر برخی از این اتفاقات که به تاروپود فرهنگی و سبک زندگی اشخاص گره خورده است موضوعی است که نیازمند توجه است. ازخرید سبزه هایی که حجم عظیمی از غلات را هرساله از بین می برد و به هدفی نامشخص روی ماشین ها قرار می گیرند تا بی توجهی به موضوعاتی همچون صرفه جویی، بهداشت و ... موضوعاتی است که می تواند بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
روز طبیعت در فرهنگ عمومی ما باید تبدیل به فرصتی برای رشد طبیعت و استفاده از این منبع عظیم الهی باشد تا ضمن استفاده از آن با حراست امکان انتقال آن به نسلهای آینده فراهم شود. طبیعتی که عاری از آلودگی و پلشتی و ناهمگونی در آن باشد و طبیعتی که حراست از آن نیازی به ریزش باران و سرمای هوا نداشته باشد.
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان