هاشمی رفسنجانی از ناآگاهی تا خیانت

۱۳۹۵/۰۱/۱۶ ۱۰:۴۲ چاپ کد خبر: 51718
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، به نقل از  اتاق خبر 24 در روز ولادت با سعادت حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها، جمعی از مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند. در بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب آمده بود:

«اینکه بگویند فردای دنیا، فردای مذاکره است، دنیای موشک نیست این اگر از روی ناآگاهی گفته شود که ناآگاهی است؛ اما اگر از روی آگاهی باشد خیانت است/ اگر نظام اسلامی دنبال فناوری و مذاکره باشد، اما قدرت دفاعی نداشته باشد مقابل هرکشور فزرتی که تهدید کند باید عقب نشینی کند.»

این سخنان صریح رهبر معظم انقلاب را می توان پاسخی قاطع به پیام توئیتری اخیر هاشمی رفسنجانی دانست.

اکبر هاشمی رفسنجانی چند روز قبل تر در پیام توئیتری خود نوشته بود: « دنیای فردا، دنیای گفتمان هاست نه موشک ها...»

پس از این بود که سخنان رهبر معظم انقلاب با موج گستردۀ کاربران شبکه های مجازی مواجه شد و بسیاری از کاربران با تیترهایی نظیر«فاصله هاشمی رفسنجانی از ناآگاهی تا خیانت»، «پاسخ امروز امام خامنه ای به هاشمی رفسنجانی»، «هاشمی ؛ خائن یا ناآگاه؟» «جهالت یا خیانت؟!» و غیره به استقبال بیانات رهبر معظم انقلاب شتافتند.

نگاهی گذرا بر تئوری های ساده در روابط بین الملل نشان می دهد یکی از شروط لازم جهت قرار گرفتن در موقعیت برتر و اعمال قدرت، برخورداری از منابع قدرت است و دقیقا قدرت نظامی یکی از موضوعات درج شده در بخش مادی منابع قدرت های موجود است و در رویکرد واقع گرایانه در روابط بین الملل، افزایش توان قدرت نظامی و دفاعی برای ایجاد بازدارندگی در مقابل دشمنان، به عنوان اولویت اصلی نظام ها برای تامین منافع ملی درنظرگرفته می شود.

جست و جوی ساده در میزان فعالیت ها و بودجه سایر کشورها در بحث های دفاعی و نظامی

اگر یک جست و جوی ساده در میزان فعالیت ها، بودجه و وقت و زمانی که سایر کشورها چه مستکبرین و چه سایر کشورها پیرامون توسعه فعالیت های نظامی و دفاعی در نظر می گیرند، داشته باشیم قطع به یقین خواهیم فهمید که نه تنها اولویت اساسی همه کشورها تامین امنیت خود از طریق توسعه سیستم دفاعی و نظامی است بلکه هر سال رقم قابل توجهی را نیز در این بخش اضافه می کنند که همین نشانگر اهمیت پرداختن به بخش های امنیتی است.

افزایش 31 میلیارد دلاری بودجه دفاعی آمریکا در سال 2016

 در بررسی بودجه دفاعی آمریکا در سال 2016، به رقمی بالغ بر ۶۱۲ میلیارد دلار می رسیم که در قیاس با بودجه دفاعی سال 2015 حدود 31 میلیارد دلار فزایش داشته است. که این میزان برابر است با یک ششم بودجه کل آمریکا.

افزایش 4 میلیارد دلاری بودجه نظامی فرانسه از سال 2016 تا 2019

 از سویی  "فرانسوا اولاند،" رئیس جمهور فرانسه اعلام کرده است از سال 2016 تا 2019 بودجه نظامی این کشور تا 4 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. این اقدام برای مبارزه با تهدیدهای تروریستی داخلی و خارجی صورت می گیرد.

افزایش بودجه نظامی آلمان برای بهبود و به روز کردن تجهیزات نظامی

 یورونیوز نیز از افزایش بودجه نظامی آلمان می نویسد و می گوید آلمان قصد دارد بودجه نظامی خود را افزایش دهد. برلین می گوید طی ۱۵ سال آینده٬ ۱۳۰ میلیارد یورو برای بهبود و به روز کردن تجهیزات نظامی تخصیص می دهد. این بودجه عمدتاً صرف خرید تجهیزات جدید به منظور کارآمد کردن توان ارتش این کشور در ماموریت هایش در خارج از مرزها می شود.

رتبه های اول تا چهارم بودجه نظامی در منطقه غرب آسیا

براساس آمار گلوبال فایر پاور (Global Fire Power) از نظر بودجه نظامی در منطقه غرب آسیا عربستان با 52 میلیارد و 725 میلیون دلار، اسرائیل با 17 میلیارد دلار، امارات عربی متحده با 14 میلیارد و 375 میلیون دلار و پاکستان با 7 میلیارد دلار در رتبه های اول تا چهارم منطقه غرب آسیا قرار دارند.

حال، این سوال مطرح می شود که آیا اساسا کشورهایی نظیر امریکا، فرانسه و آلمان که نماد مذاکره در جهان شناخته می شوند، افزایش توان دفاعی و تقویت بنیه نظامی را کنار گذاشته اند؟

سخنانی ابهام آمیز در مورد تمایل برخی به ساخت سلاح هسته ای در کشورمان قبل از سال 2003

پیشتر نیز در آذرماه سال 94 هاشمی رفسنجانی پیش از ارائه گزارش آژانس بین المللی اتمی درباره ارزیابی برنامه هسته ای ایران سخنانی ابهام آمیز در مورد تمایل برخی به ساخت سلاح هسته ای در کشورمان قبل از سال 2003 بر زبان راند که مورد توجه رسانه های صهیونیستی هم قرارگرفت.

هاشمی در مصاحبه با سایت امید هسته ای مدعی شده بود: «در سفر پاکستان می خواستم با عبدالقدیرخان دیدار کنم اما به من نشان ندادند. او معتقد بود کشورهای اسلامی باید بمب اتم داشته باشند»، «در سال ۶۱ ذهنیت ما این بود که باید خود را به عوامل بازدارنده مسلح کنیم» و «درست است که ما اجازه رفتن به طرف سلاح هسته ای را نداریم، ولی اگر شرایطی پیش بیاید و ضرورتی پیدا کند و یا دشمنی پیدا کنیم که بخواهد از این سلاح استفاده کند، قدرت ما محفوظ است.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود نیز درباره تمایل برخی از افراد در ایران به ساخت سلاح هسته ای در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران گفت: «همان گونه که گفتیم، اوایل که شروع کردیم، در جنگ بودیم و دنبال این بودیم که چنین امکانی برای روزی که دشمن ما بخواهد از سلاح هسته ای استفاده کند، داشته باشیم. چنین تفکری بود. اما هیچ وقت جدی نشد.»

این جملات رئیس مجمع تشخیص مصلحت بلافاصله تیتر یک همه رسانه های ضد انقلابی شد که دنبال بهانه برای ضربه زدن به ایران هستند.

این صحبت ها باعث شده روزنامه صهیونیستی هاآرتص بگوید "رئیس جمهور پیشین ایران اعتراف کرد ایران همواره به طور پنهانکارانه ای به دنبال بمب اتم بوده است. اکبر هاشمی هدف از برنامه هسته ای ایران را بازدارندگی در سایه جنگ طولانی مدت با عراق اعلام کرده است."

رادیو سراسری رژیم صهیونیستی نیز در گزارشی با عنوان «گزارشات نشان می دهد یک رئیس جمهور سابق اعتراف کرده ایران به دنبال بمب هسته ای است» نوشت : رفسنجانی در مصاحبه ای گفت برنامه هسته ای ایران با قصد کسب قابلیت ساخت سلاح هسته ای شروع به کار کرده است و گفته که «اوایل که شروع کردیم، در جنگ بودیم و دنبال این بودیم که چنین امکانی برای روزی که دشمن ما بخواهد از سلاح هسته ای استفاده کند، داشته باشیم.»

وقتی منتقدان، هم نوا با نتانیاهو تلقی شدند

بار دیگر 12 اسفند 93 بود که اکبر هاشمی رفسنجانی در همایش ملی توسعه پایدار مذاکرات هسته ای را مهم ترین پروژه دولت عنوان کرد و بلافاصله منتقدان را دلواپسانی دانست که با نتانیاهو هم نوا شده اند.

وی گفت: "در مهمترین پروژه دولت که تیم مذاکره کننده است و مورد حمایت مقام معظم رهبری قرار دارد، خودشان هم تکرار می کنند که با برنامه رهبری کار را پیش می برند اما این دلواپسان چه بر سرشان می آورند و با نتانیاهو هم نوا شده اند."

وی با اشاره به سفر نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا ادامه داد: او آنجا رفته و اوباما را تحریک می کند و اینجا هم دلواپسان می گویند که ما اسرار را می گوییم؛ نمی دانیم این چه سری است؛ آنها هم از شیطان هستند و از آن طرف دارند کار می کنند اما در حال حاضر نزدیک به نتیجه رسیده ایم.

گُل به خودی زدن اینبار درباره سوریه

گُل به خودی زدن تعریف خوش بینانه از بیان چنین اظهاراتی است که در نقل دیگر به گفته های هاشمی درباره سوریه در شهریور ماه 1392 مربوط می شود.

نعیمه اشراقی در صفحه فیس بوک خود نوشت: آقای هاشمی رفسنجانی در ملاقات با جمعی از مردم استان اصفهان در حسینیه جماران که ساعاتی پیش انجام شد در ارتباط با بمباران اخیر سوریه سخنانی بدین مضمون ایران نمود:

«دولتی که ملت خود را بمباران شیمیایی کند عواقب سخت آن را خواهد دید همانگونه که صدام در بمباران حلبچه ننگ ابدی را بر خورد خرید و دچار چنین سرنوشت هولناکی شد.»

اظهاراتی که با استقابل بی بی سی فارسی، صدای آمریکا و رادیو فردا مواجه شد.

بی بی سی فارسی در گزارشی با بررسی اظهارات اخیر هاشمی رفسنجانی درباره سوریه آورد: چند روز پیش نیز نعمیه اشراقی در صفحه فیس بوک خود از قول آقای هاشمی رفسنجانی نوشت: "دولتی که ملت خود را بمباران شیمیایی کند عواقب سخت آن را خواهد دید همانگونه که صدام در بمباران حلبچه ننگ ابدی را بر خود خرید و دچار چنین سرنوشت هولناکی شد."

سایت وابسته به منافقین در صفحه اصلی خود در گزارشی نوشت: رفسنجانی اعتراف کرد که بمباران شیمیایی توسط بشار اسد صورت گرفته است. این سایت سپس به بخشی از اظهارات رهاشمی رفسنجانی درباره دولت بشار اسد استناد کرد و این اظهارات را "نشانه آشکار" دخالت حکومت سوریه و ایران در بمباران شیمایی غوطه دمشق دانست.

هشدار درباره تاثیر تحریم ها در داخل و اعمال تحریم جدید در همان روز

مطلب دیگر به سخنان هاشمی رفسنجانی در آغاز هشتمین اجلاس مجلس خبرگان در سال 89 بر می گردد که وی در قامت ریاست این مجلس سخنانی را مطرح کرد که بسیاری را به تعجب واداشت و برخلاف دیگر مسولان ارشد کشور که هرگز تحریمها را مانع جدی در برابر اراده ملت تلقی نکردند، نسبت به تاثیر تحریم ها ابراز نگرانی کرد و با ایجاد تردید نسبت به استفاده کامل از ظرفیتهای کشور در این راستا گفت که "باید مراقب تحریم ها بود و آن ها را کوچک نگرفت."

درست در روزی که اکبر هاشمی رفسنجانی در اجلاسیه مجلس خبرگان گفت تحریم های جدید را نباید شوخی گرفت، یک شرکت کره ای ایران را تحریم کرد. دیگر سایت های ضد ایرانی هم به شیوه های مختلف از سخنان آقای هاشمی استقبال کردند.

نکته جالب آنجاست که آتش این اظهار نظر ناپخته آخر که ذکر شد، چنان دامن گیر هاشمی رفسنجانی شد که سایت وی تلاش کرد برای تلطیف فضا به انتشار مواضع گذشته اش و دفاع از دولت سوریه بپردازد.

حال مشخص نیست در حالیکه دشمنان همواره سعی دارند تکیه بر ظرفیت ها و توان داخلی ایران را امر ناشدنی جلوه دهند و با افزایش فشارها و تهدید، بنیه دفاعی را با هدف ایجاد محدودیت و سیاست افزایش تحریم تضعیف سازند، بازی کردن عده ای در زمین حریف و بهانه واهی دست دشمن دادن، آن هم به صورت مکرر و مکرر به چه علتی صورت می گیرد؟

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان