به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، روزنامه واشنگتن پست روز سه شنبه در گزارشی با اشاره به توقیف چند قایق در آب های بین المللی توسط آمریکا و ادعای تلاش ایران برای ارسال سلاح به یمن از طریق این قایق ها، به نقل از یک کارشناس آمریکایی نوشته است که واشنگتن به دنبال تقویت «میانه روها» در ایران و فشار به سپاه پاسداران است.

«مایکل نایتس» عضو اندیشکده آمریکایی موسسه واشنگتن می گوید هرچند این قایق ها توقیف شده اند، اما هیچ راهی وجود ندارد که بتوان فهمید چند قایق دیگر بوده اند که به یمن رسیده اند.

وی می گوید: «ما داریم تلاش می کنیم که به عناصر میانه رو تر در دولت (حسن) روحانی (رئیس جمهور ایران) کمک کنیم که با رسیدن به ثمرات اقتصادی ملموس تر ناشی از رفع تحریم ها، پذیرش توافق هسته ای از سوی ایران را توجیه کنند.»

نایتس افزود: «اما در عین حال ما داریم تلاش می کنیم که به عناصر تندرو سپاه پاسداران انقلاب این پیام را بدهیم که باید از اقدامات ثبات زدا از جمله شلیک موشک در خطوط کشتی رانی خلیج (فارس) و ارسال سلاح به یمن تحریم شده از سوی سازمان ملل، دست بردارند.»

وی می گوید در حالی که کاخ سفید تلاش می کند «چنین رقصی بین این دو حد داشته باشد»، ارتش آمریکا «این وسط گیر افتاده است.»

یک افسر نیروی دریایی آمریکا هم که خواسته نامش فاش نشود، به واشنگتن پست گفته است که توقیف قایق ها به سادگی و بدون مقاومت انجام می گیرد، چراکه افرادی که سوار بر این قایق ها هستند دلیلی برای مقاومت در برابر نیروهای آمریکایی ندارند و تنها به دنبال پول درآوردن بوده اند.

وی همچنین با بیان اینکه بعد از توقیف محموله ها، قایق و خدمه آن آزاد شده اند، مدعی است: «احتمالا دلیل این کار جلوگیری از ناراحت کردن ایرانی ها بوده است، به خصوص به واسطه بازداشت اخیر ملوان های ما (از سوی ایران). احتمالا این قایق و خدمه اش اندکی بعد دوباره به قاچاق ادامه دهند.»

این در حالی است که به گفته «کوین استفانز» سخنگوی نیروی دریایی آمریکا در منطقه، واشنگتن هیچ حق قانونی ای برای بازداشت خدمه این قایق ها ندارد، چراکه بازداشت آن ها در آب های بین المللی صورت گرفته و باید خدمه را آزاد کرد.

در هفته های گذشته آمریکا، فرانسه و چند کشور غربی دیگر مدعی شده اند که چند قایق حامل سلاح را در آب های بین المللی توقیف کرده اند. واشنگتن مدعی ارتباط این قایق ها با ایران شده است.

ادعای ارتباط این قایق ها با ایران و یمن در حالی مطرح می شود که تمامی این محموله ها در مناطقی توقیف شده اند که محل تردد دزدان دریایی و قاچاقچی های بین المللی مواد مخدر و تسلیحات است.

به نوشته واشنگتن پست، با یک حساب سرانگشتی می توان گفت که حدود 10 تا 15درصد قایق هایی که از این مسیر عبور می کنند حامل بار غیرقانونی هستند و این بار تنها شامل اسلحه نیست، بلکه قایق ها حامل مواد مخدر و پناهجو نیز هستند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان