به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، سید محمد حسینی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، در واکنش به حکم دادگاه عالی آمریکا مبنی بر پرداخت 2 میلیارد دلار غرامت به خانواده های آمریکاییان کشته شده در حملات سال 1983 لبنان از دارایی های بلوکه شده ایران، گفت: جمهوری اسلامی به همه تعهدات خود تحت برجام عمل کرد و حسن نیت خود را در پایبندی به آن نشان داد. حال که نوبت به آمریکایی ها رسیده، آنها بهانه گیری را شروع کرده و به انحاء مختلف از اجرای تعهدات خود طفره می روند.

وی افزود: این وضعیت به گونه ای است که امروز مبادلات تجاری ما به خوبی صورت نمی گیرد و حتی کشورهای اروپایی نگران هستند و ضمانت اجرایی از آمریکا می خواهند که آنها را به خاطر همکاری با ایران، جریمه نکند. این وضعیت بیانگر روحیه استکباری، زیاده خواهی، بدعهدی و عدم پایبندی آمریکا به توافقات است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه امروز چرایی بدبینی مقام معظم رهبری به آمریکا روشن شده است، گفت: بعد از گذشته بیش از 3 ماه از اجرای برجام، آمریکا نه تنها نقض عهد کرده، حتی در مواردی مسائل جدیدی را نیز مطرح کرده است که سرقت از اموال ایران به بهانه پرداخت غرامت حادثه سال 1983 از همین جنس است.

حسینی تصریح کرد: اقدام اخیر آمریکا دست درازی به اموال ملت ایران است. این را هم به این موضوع اضافه کنید که طبق گفته جان کری، آمریکا از 100 میلیارد دلار اموال بلوکه شده ما، تنها اجازه داده است 3 میلیارد دلار آن به ایران برگردد. با این بهانه می خواهند بابی را بگشایند که بتوانند اموال ما را غارت کنند. این ظلمی آشکار به ملت ایران است.

وی با تأکید بر اینکه دولت باید موضع قاطعی در مقابل اقدام اخیر آمریکا اتخاذ کند، گفت: اگر ما از موضوع ضعف حرکت کنیم، آمریکایی ها جلوتر می آیند. زیاده خواهی های آمریکا حد یقفی ندارد. آنان می خواهند ملت ایران را تحقیر کنند.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به نقض عهدهای مکرر آمریکا نسبت به برجام، گفت: اینکه بعد از 3 ماه از اجرای برجام، مسئولان کشور به آمریکا بروند و خواهش و چانه زنی کنند که آمریکا به تعهداتش پایبند باشد، قابل قبول نیست؛ چراکه ما نباید برای اجرای برجام با آنها گفت وگو کنیم، به طور طبیعی باید مسیر اجرای تعهدات طی شود.

حسینی اضافه کرد: اگر ضمانت های اجرایی لازم (همان طور که منتقدان دلسوز به این امر اشاره داشتند) لحاظ شده بود، امروز نمی بایست از آمریکا درخواست و گلایه کنیم که تعهدات خود را انجام دهد و چرا اینکار را نمی کند. آمریکا اگر بداند دولت ما از موضوع قدرت با آنها برخورد خواهد کرد، قطعا نقض عهدهای خود را کنار خواهد گذاشت.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، انفعال در مقابل اقدام اخیر آمریکا در غارت اموال ایران را قابل قبول ندانست و گفت: این انفعال یعنی نادیده گرفتن حقوق ملت ایران. آمریکا با ادعای واهی اقدام به غارت اموال بلوکه شده مردم ایران کرده است، همانند آنچه که در موضوع کشور آرژانتین انجام داد.

وی تصریح کرد: دولت نباید زیر بار این اقدام آمریکا برود، چرا که اگر این روند باب شود، دیگر اموال مردم ما در خارج از کشور از دستبرد آمریکا در امان نخواهد بود. از دولت می خواهیم لااقل با اتخاذ موضعی قاطع، نگذارد غارت اموال مردم ایران توسط آمریکا باب شود.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان تأکید کرد: این اقدام آمریکا دزدی از اموال ایران است و هیچ گاه اعتماد به یک دزد کار عاقلانه ای نیست. این اقدام آمریکا نشان دهنده این است که این کشور خواهان تعامل و همکاری با ایران نیست.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان