رئیس بانک مرکزی که در این هفته در سفری یک روزه به قم با جمعی از مراجع معظم تقلید و علما دیدار و گفتگو نمود با واکنش تند و اعتراض مراجع تقلید نسبت به سیستم بانکداری و مقوله ربا در بانک ها روبرو گردید . اما نکته جالب توجه و قابل تامل در این خصوص سکوت اکثر رسانه های کشور نسبت به این هشدار مهم مراجع تقلید به رئیس بانک مرکزی و سانسور این مواضع بود که با توجه به اهمیت آن و اثرات بانکداری ربوی بر زندگی و مسائل فرهنگی کشور جای سوال دارد.

به گزارش لنگرنیوز ، ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که در این هفته در سفری یک روزه به قم با جمعی از مراجع معظم تقلید و علما دیدار و گفتگو نمود با واکنش تند و اعتراض مراجع تقلید نسبت به سیستم بانکداری و مقوله ربا در بانک ها روبرو گردید .

مراجع و علما با ایراد تذکراتی در خصوص لزوم بازنگری در قواعد بانکی و پیاده سازی بانکداری اسلامی خواستار اصلاح روش های بانکداری شدند درخواستی که با اغلب با سکوت رئیس بانک مرکزی روبرو گردید.

اما نکته جالب توجه و قابل تامل در این خصوص سکوت اکثر رسانه های کشور نسبت به این هشدار مهم مراجع تقلید به رئیس بانک مرکزی و سانسور این مواضع بود که با توجه به اهمیت آن و اثرات بانکداری ربوی بر زندگی و مسائل فرهنگی کشور جای سوال دارد. لذا با توجه به اهمیت این موضوع به بازخوانی مجدد مواضع مراجع معظم تقلید می پردازیم.


آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در دیدار با رئیس بیانک مرکزی اظهار کرد: کنترل شدن تورم در کشور را به فال نیک می گیریم و امیدواریم این خبرها پی درپی باشد.

وی بر ضرورت فعال کردن امکانات بانک ها در راستای تولید تأکید و ابراز کرد: یکی از اقدامات مهم باید رونق تولید در کشور باشد و اینکه برخی وام بگیرند و معلوم نشود با آن چه کاری انجام می دهند شایسته نیست.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور ادامه داد: هر چند در شرایط تحریم کار ما در عرصه تولید سخت است اما اگر چرخه تولید بچرخد تورم پایین می آید و مشکلات اقتصادی کشور حل می شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه اقتصاد کشور ما اقتصادی سیاسی است، اظهار کرد: نباید اقتصاد متأثر از اظهارنظرهای سیاسی باشد گاهی یک جمله التهاب ایجاد می کند و وضعیت اقتصادی کشور را به هم می ریزد.

حسینی بوشهری با اشاره به بیانات رهبری مبنی بر اینکه نباید اقتصاد کشور را به مذاکرات گره بزنیم بلکه باید به درون توجه کنیم گفت: اگر مسائل اقتصادی ما به مذاکرات گره زده شود با یک لبخند و اخم دشمن مسائل تغییر پیدا می کنند.

وی با بیان اینکه توسعه بانک ها باید کارشناسی شده باشد، گفت: توسعه بانک ها سبب ایجاد رقابت و سودهای آنچنانی می شود.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه هنوز برای بانکداری بدون ربا کاری انجام نشده است ابراز کرد: در برخی از کشورهای خارجی نرخ سود بسیار کم است؛ باید روندی در پیش گرفته شود تا مشکلات حل شود و در این زمینه حوزه هر کمکی که بتواند ارائه می دهد.

وی بر ضرورت ارائه یک سیستم بانکی از منظر اسلامی تأکید کرد و گفت: در این زمینه حوزه می تواند به شما کمک کند و مراجع تقلید و علما همیشه شما را دعا می کنند تا در کارهایتان موفق باشید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه ملت ایران جزء بهترین و فداکارترین ملت ها است، بر ضرورت خدمت رسانی به آنها تأکید کرد و افزود: ملت همیشه و در همه صحنه های دفاع از انقلاب حضور داشتند و باید به بهترین شکل به آنها خدمت کنیم.

آیت الله ناصر مکارم شیرازی در این دیدار با اشاره به اینکه مردم با روی کار آمدن دولت جدید به حل مشکل انرژی هسته ای و بهبود وضعیت اقتصادی امید پیدا کردند گفت: اگر در بحث انرژی هسته ای دشمنان لجبازی نکنند شاید این مسئله به نتیجه برسد.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه فشار اقتصادی بر طبقات پایین خیلی زیاد است، ابراز کرد: مردم در این ارتباط با ما صحبت می کنند و ۷۰۰ نامه در این رابطه آمده است که از مشکلات اقتصادی گلایه می کنند.

وی مشکلات کارخانه ها را مورد توجه قرار داد و گفت: امروز کارخانه ها گلایه می کنند که با گران شدن همه چیز از ما توقع دارند تا اجناس خود را با همان قیمت گذشته به فروش برسانیم.

آیت الله مکارم شیرازی بیان کرد: بانک ها عقود شرعیه را رعایت نمی کنند و بانکداری ما در حال تبدیل به بانکداری اسلامی توأم با ربا است؛ در عقود اسلامی باید به همان عقد عمل شود و برای غیر آن نمی توان عمل کرد.

وی با بیان اینکه در بانکداری اسلامی بانک باید سرمایه را به تولید ببرد و اگر سهمی می دهد از درآمد آن تولید باشد افزود: بانک ها باید جلوی ازدیاد شعبه ها را بگیرند چون مردم تصور می کنند که بانک ها درآمد فراوانی دارند که این همه شعبه دارند.

این مرجع تقلید با تأکید بر اینکه بانک ها باید سود در سایه خدمت ارائه دهند نه منهای خدمت به مردم گفت: بانک ها بیش از همه چیز سود خود را می بینند.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به مسئله هدفمندی یارانه ها ابراز کرد: این یارانه ها از ابتدا بلایی برای مملکت بود و بنده به مجلس گفتم که باید جلوی این مسئله را از ابتدا می گرفتید.

وی با بیان اینکه دادن پول هنگفت چرخ اقتصاد ما را می خواباند، اظهار کرد: فقط یک سوم جمعیت ما نیازمند دریافت یارانه هستند.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه بانک ها نباید جریمه تأخیر بگیرند، گفت: جریمه های تأخیر داخل در فاز تعزیر می شود و این تعزیر متعلق به بیت المال و حاکم شرع است.

وی با بیان اینکه آمارها باید واقعی باشند، ابراز کرد: آمارها نباید خوشایند دولت ها باشد و هر تشکیلاتی که آمار غیرواقعی بدهد در آینده با شکست مواجه می شود.

آیت الله حسین نوری همدانی نیز با تاکید بر اینکه نباید برخی از مشکلات اقتصادی را به دلیل تحریم ها بدانیم گفت: اقتصاد یکی از جنبه های مهم جامعه اسلامی است و باید نسبت به آن اهتمام لازم را داشته باشیم.

این مرجع تقلید اظهار کرد: فقر در اسلام وجود ندارد و برنامه اسلامی طوری است که اگر به آن عمل شود فقر ریشه کن می شود.

آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه اسلام سعی می کند، در جامعه سه موضوع جهل، فقر و ظلم را ریشه کن کند، ابراز کرد: مبنای اسلام این است که مردم فقیر نباشند و رفاه نسبی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه باید بر قیمت ها نظارت وجود داشته باشد، بیان کرد: عدم توجه به قیمت ها سبب فقر در جامعه می شود؛ متأسفانه در کشور اجناس در هر منطقه ای به یک قیمت عرضه می شود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه ۵۰ درصد گرانی و فقر، معلول بی مدیریتی است، یادآور شد:  فقر عارضه کمرشکن و تلخی است.

آیت الله نوری همدانی با تأکید بر اینکه فقر سبب انحطاط و عقب ماندگی می شود، خاطرنشان کرد: اگر بتوانید با برنامه ریزی با فقر مبارزه کرده و آن را ریشه کن کنید، اقدام مؤثری در مسیر پیشرفت کشور انجام داده اید.

آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه بانک ها نقش مهمی در زندگی اقتصادی مردم دارند، گفت: فرهنگ بانک ها مربوط به اروپا است و از آنجا به ایران آمده است و ما باید بانکداری را اسلامی کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید هدف بانک ها خدمت به مردم باشد، عنوان داشت: باید به مسئله بانکداری بدون ربا توجه کنیم و این مسئله باید از ایران اسلامی آغاز شود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه پول افراد متمول باید در مسیر تولید و چرخیدن چرخ اقتصاد مملکت مصرف شود، ابراز کرد: بانک ها دیرکرد می گیرند، مملکت اسلامی نباید بانک هایش به این شکل باشند.

آیت الله نوری همدانی با اشاره به اینکه اسلام، سود را در برابر کار می داند؛ نه در برابر سرمایه، گفت: بانک ها باید بدون ربا و منشأ خدمت برای مردم باشند، عقود اسلامی واقعاً باید عقود اسلامی باشد؛ اگر ربا ریشه کن شود و پول ها را در راه تولید به کار ببریم، مشکلات ما حل می شود.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به اینکه همواره باید با مردم صداقت داشته باشیم خاطرنشان کرد: مردم دارای فطرت درستی هستند و در چارچوب دین حرکت می کنند.

وی تاکید کرد: اگر مردم عمل درست ببینند در مسیر دین می مانند چیزی که آنها را از مسیر خارج می کند اختلاس و بی عرضگی است.

آیت الله جوادی آملی با تاکید بر اینکه امام به مردم ثابت کرد که خیمه دین به همه مردم اختصاص دارد تصریح کرد: امروز در جامعه نیاز داریم که به اقتصاد و فرهنگ توجه لازم را داشته باشیم.

وی با اشاره به تاکید رهبری به توجه به اقتصاد مقاومتی گفت: در فرهنگ دینی و قرآنی مال و دارایی ستون اقتصادی جامعه است.

این استاد حوزه گفت: ملتی که جیب خالی داشته باشد ستون فقراتش شکسته شده و چنین ملتی اهل مقاومت نیست.

وی با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی موجب بروز مشکل در بخش های اشتغال و اقتصاد می شود، گفت: باید به دور از شعار به حفظ استقلال مملکت بود؛ ملتی که جیبش خالی باشد اهل سازش است.

وی با تاکید بر این که «ربا نه تنها راه حل نیست، بلکه راه بند است»، گفت: ربا و جریمه دیرکردی که حرام است را بانک ها از مردم می گیرند، به کارمندان خود به عنوان حقوق می دهند و آن ها نیز به خانه و زندگی خود می برند و این بدین مفهوم است وقتی کار حلال نباشد مستقیم حرام می شود و به جهنم می رود.

 جوادی آملی تاکید کرد: تاخیر دیرکرد حرام است و حقوقی که از این طریق پرداخت می شود نیز حرام است.

 وی با اشاره به این که «ربا را به جای قرض الحسنه به میدان آوردیم و کسی به کسی رحم نمی کند»، گفت: جامعه ای که رحم و عاطفه نداشته باشد پرونده های دستگاه قضا بیشتر می شود.

آیت الله جعفر سبحانی نیز در دیدار رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه مسئولان باید کاری کنند که تجارت در دست مردم باشد و دولت بر کار آنها نظارت داشته باشد، اظهار داشت: الان بانک ها کار تجارت را انجام می د هند که این باید اصلاح شود.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم تورم را کم و اشتغال ایجاد کنیم باید درهای کشور را ببندیم و وار د ات د ر حد بسیار کم باشد.

این مرجع تقلید در ادامه ضرورت حمایت از تولیدات داخلی را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: به طور مثال در کشور ما نساجی در حال رشد است و باید از این صنعت حمایت کرد.

وی تصریح کرد: باید زمینه ای فراهم شود که صادرات در کشور رونق گرفته و واردات نیز در حد ضروریات باشد.

آیت الله سبحانی گفت: اگر این اتفاق بیفتد تولید و اشتغال در کشور رونق گرفته و شاهد خواهیم بود که تورم نیز کنترل می شود.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: استفتائاتی نزد ما می آید که افراد اقساط خود را پرداخت کرده اند ولی مشکل دیرکرد دارند.

وی تصریح کرد: اخذ دیرکرد در اسلام حرام است و کسب دیرکرد نوعی تعارض بین قوه مجریه و فتوا و فقه به وجود می آورد؛ مشکل دیرکرد در سیستم بانکی باید حل شود.

ربوی بودن عملیات بانکداری در کشور مورد تاکید همه مراجع و علمای بزرگ حوزه علمیه است و مسئولین باید این دغدغه و هشدارها را جدی گرفته و با برنامه ریزی صحیح طبق دستورات اسلامی و نظارت بر عملکرد بانک ها این آسیب جدی را از نظام اسلامی دور کرده و در این عرصه نیز الگویی کاملاً اسلامی و انسانی به جهانیان ارائه دهند.

بر این اساس و با توجه به نهی شدید اسلام از معاملات ربوی که در برخی روایات گناه آن را بالاتر از زنا در کعبه با محارم و جنگ با خدای متعال ذکر کرده اند و اثر مستقیم بانکداری در زندگی مردم، به نظر می رسد مسئولین امر باید هر چه زودتر برای برون رفت از این وضعیت اقدام کنند و با بهره گیری از نظر مراجع تقلید و علما و حوزه های علمیه راه های عملی اجرای بانکداری بدون ربا و بانکداری اسلامی را یافته و با دقت و حساسیت به اجرای آن بپردازند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان