به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا در گفت وگو با «بی بی سی» تصریح کرد: «اعزام نیروهای زمینی آمریکا یا بریتانیای کبیر به سوریه و سرنگون کردن رژیم اسد، اشتباه است».

رئیس جمهوری آمریکا در خصوص امکان شکست تکفیری های «داعش» در دوران باقیمانده ریاست جمهوری خود گفت که گمان نمی کند در این 9 ماه باقیمانده، این تروریست ها شکست بخورند.

اوباما با اینحال ادامه داد: «ما به آهستگی می توانیم محیطی را که آنها در آن عملیات انجام می دهند را کوچک کنیم».

اوباما که برای یک سفر سه روزه به انگلیس رفته است، گفت که «اوضاع بسیار پیچیده سوریه، دلخراش است. فکر نمی کنم، راه حل های ساده ای برای آن وجود داشته باشد».

وی در این باره توضیح داد: «برای حل مشکلات بلندمدت در سوریه، راه حل نظامی به تنهایی و به طور قطع استقرار نیروهای نظامی ما، این هدف را محقق نمی کند».

رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرد که ائتلاف تحت رهبری آمریکا «به حمله علیه مواضع داعش در مکان هایی چون رقه ادامه می دهند تا این بخش های کشور را منزوی کنند و آن بخش هایی از کشور که مبارزان خارجی را به اروپا می فرستند را مسدود کنند».

وی ادامه داد که جامعه بین الملل همچنان به تمامی طرفین از جمله روسیه، ایران و گروههای معارض سوریه اعمال فشار می آورد «تا در میز مذاکره حاضر شوند و یک انتقال قدرت (در سوریه) را میانجیگری کنند اما این دشوار است».

اوباما از کشورهایی انتقاد کرد که پارلمان هایشان هیچ اقدامی در سوریه را تصویب نکرده اند اما «همچنان از آمریکا می خواهند که اقدامی (در سوریه) انجام دهد».

وی خطاب به آنها گفت: «شما نمی توانید هر دو را با هم بخواهید».

رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرد، سوریه یکی از بسیاری موضوعاتی است که ماهیت فراملی دارد و نیازمند یک واکنش فراملی است».

وی در اینباره گفت: «فکر می کنم برای بسیاری وسوسه انگیز است که بتوانیم پل متحرک را متوقف کنیم و یک خندق در اطراف خود حفر کنیم مجبور نباشیم با مشکلات سراسر جهان روبرو شویم اما بدون همکاری و ائتلاف، ضعیف تر می شویم و این مشکلات حل نمی شود».

وی درباره شکست داعش گفت: «ادامه دادن مبارزه، ضروری است و گرچه پیش بینی نمی کنم که در 9 ماه بعدی، مبارزه به پایان برسد، زیرا متأسفانه، حتی تعداد اندکی از افراط گرایان خود را برای مردن آماده کنند، هنوز می توانند خرابی های زیادی را در شهرهای ما به وجود آورند اما من فکر می کنم که ما می توانیم به آهستگی محیطی را که آنها در آن عملیات انجام می دهند را کوچکتر کنیم و بر پناهگاههای آنها همچون موصل و رقه که قلب جنبش آنها در آنجا است، تسلط یابیم».

مذاکرات کنونی ژنو بین دولت و معارضان سوری تا هفته آینده ادامه دارد اما تاکنون نتایجی در پی نداشته است. معارضان سوری دولت اسد را متهم به نقض آتش بش می کنند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان