به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر،  کمتر از یک هفته مانده به سفر «نارندا مودی»، نخست وزیر هند به تهران، مقام های این کشور کماکان در تلاش برای پرداخت بدهی 6.5 میلیارد دلاری به ایران هستند.

مقام های وزارت نفت و امور خارجی هند به پایگاه خبری «هندو» گفته اند پرداخت این مبالغ به ایران به دلیل اکراه بانک های اروپایی از انجام تراکنش های بانکی مربوط به ایران با مشکل مواجه شده است.

یک مقام هند گفت: «داریم تلاشمان را می کنیم که این توافق را در این هفته به سرانجام برسانیم. ما دوست داشتیم حداقل بخشی از بدهی خودمان به ایران را به این کشور انتقال بدهیم.»

توافق بر سر پرداخت این مبلع یکی از موضوعاتی است که ایران و هند امیدوارند در سفر مودی به تهران در روزهای 22 و 23 ماه مه بر سر آن به توافق برسند.

هند از جمله مهمترین کشورهای آسیایی است که از ایران انرژی وارد می کند و برای تامین بخشی از نیازهای خود در بخش انرژی، وابسته به جمهوری اسلامی می باشد.

پالایشگاه های هندی از جمله «ایثار» و «مانگالور» مبلغی نزدیک به 6.5 میلیارد دلار به ایران بدهی نفتی دارند.

دهلی نو پیشتر هم به تهران اعلام کرده بود که مشروط بر مشخص شدن کانال پرداخت، آماده است تا 6.5 میلیارد دلار از بدهی مربوط به واردات نفت از ایران را بپردازد.

شرکت های اروپایی، رسانه ها و مقامات غربی در ماه های گذشته اذعان کرده اند بانک های بین المللی از بیم نقض تحریم های رفع نشده آمریکا علیه ایران از انجام تراکنش های بانکی مربوط به قراردادهای تجاری ایران بیم دارند.

منشأ این هراس، جریمه های سنگینی است که تنظیم کنندگان مالی آمریکا پیشتر علیه برخی شرکت های متهم به مبادله با ایران با ارز آمریکا وضع کرده اند.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان