به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، توهین و آسیب به مسافر زن هزینه سنگینی را روی دست راننده اتوبوس اردبیلی که در مسیر تهران به شمال مشغول کار است گذاشت.



 



شکایت از علی راننده ۴۶ ساله اردبیلی که در مسیر تهران به شمال زمانی به شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو شهرستان لنگرود(۱۰۱ جزایی سابق) واصل شد که زنی به نام «شهین» که ۱۵ اردیبهشت ماه ۹۴ از تهران عازم رودسر بود از پایانه آزادی سوار اتوبوس تعاونی ۱۵ شده و مبلغ بیست ودو هزار تومان نیز به عنوان کرایه به این راننده پرداخت کرد.



 



بر اساس اظهارات این زن با توجه به بار همراه مسافر از قبیل یک دستگاه سه چرخه و دو عدد ساک بزرگ که حاوی بار بوده او چندین بار مسیر خود یعنی رودسر را به راننده و شاگردش اعلام کرده بود و آن ها قول داده بودند که در مقصد او را از اتوبوس پیاده کنند. اما پس از آن که ساعت ۱۴:۳۰ تمام مسافران اتوبوس در لنگرود پیاده شدند و تنها فرد باقیمانده «شهین» بود راننده و شاگردش برخلاف قرار قبلی و وجه دریافت شده از او خواستند نرسیده به میدان معلم (فرمانداری سابق) لنگرود از ماشین پیاده شود.



 



راننده در پاسخ اصرار مسافر زن مبنی بر رساندنش به مقصد به او هتاکی کرده و به شاگردش دستور داد وسایل او را در خیابان بریزد و درحالی که او در اتوبوس حضورداشته میدان را به طرف رشت دور زده است.



 



بر اساس مستندات پرونده بعد از فریادهای اعتراضی زن، راننده عصبی شده بار دیگر او را مورد فحاشی قرار داده و در اثر ترمزهای پی درپی بی مورد، مسافر در اثر برخورد با صندلی و اطراف اتوبوس از ناحیه دست و کمر دچار آسیب دیدگی شده است. هرچند متهم در جلسات دادگاه حاضر نشده و لایحه ای هم ارائه نکرده است اما در مراحل تحقیقات نزد دادیار دادگاه ضمن انکار اتهامات گفته بود: زنی که مسافر اتوبوس بوده بلیت آن روز را ارائه کند.



 



پس از بررسی های مختلف قاضی مهرانی رئیس شعبه دادگاه کیفری دو لنگرود حکم اولیه را به صورت غیابی که قابل تجدید واخواهی است را صادر کرد. در این حکم با اشاره به رفتار راننده آن را موجب تحقیر و تزلزل شخصیت زن شاکی در پرونده دانسته و آمده است: وقتی هم که شاکی در پی احقاق حق خود از متهم خواسته وی را به مقصد برساند راننده بازهم با الفاظ ناشایست، رکیک و شرم آوری با او برخورد کرده است.



 



قاضی مهرانی در ادامه حکم خود یادآور شده است: ازآنجایی که اگر طبق عرفیات جامعه استفاده و بکار بردن کلمات رکیک که موجب وهن و تحقیر شخصیت و تزلزل و سبک شمردن موقعیت فرد را فراهم بیاورد در تحقیق بزه توهین است می توان با توجه به مفاد پرونده و بررسی های مختلف به این نتیجه رسید که قصد متهم در وارد نمودن خدشه به شرافت و حیثیت شاکی عمدی بوده به همین دلیل راننده اتوبوس صلاحیت این حرفه را ندارد چرا که حقوق شهروندی را پایمال کرده است.



 



دادگاه اتهامات انتسابی به راننده اتوبوس را واضح و مبرهن دانسته و به استناد مواد ۴۴۸،۴۸۸،۷۰۹،۷۱۴ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ و ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی متهم محکوم به پرداخت دیه از بابت کبودی در حال جذب میانی داخل ساق چپ و قدامی میانی بازوی راست جمعا سه هزارم دینار کامل، خراشیدگی در حد حارصه خارجی تحتانی بازوی چپ نیم درصد دیه کامل در حق شاکیه کرده است.



 



همچنین راننده اتوبوس ۴۶ ساله بابت توهین به این زن به تحمل هفتادوچهار ضربه شلاق در محل وقوع جرم واقع در میدان معلم لنگرود محکوم شده است.



 



قاضی پرونده در ادامه حکم خود تصریح کرده است به لحاظ ماده ۱۹ و بند «ت» ماده ۲۳ قانون مرقوم مجازات تکمیلی نظر به این که متهم راننده اتوبوس بوده و باید حقوق مسافر را بعد از دریافت کرایه رعایت و طبق توافق مکلف بوده وی را به مقصد معین در رودسر برساند و تمسک به شرع اسلامی و رعایت شئون و حیثیت افراد را نماید اما مرتکب حرکات و رفتار ناشایست و ناصواب شده به همین دلیل این محکمه متهم را دارای صلاحیت مواجهه با مسافران و رانندگی اتوبوس نمی داند و او را به مدت دو سال از رانندگی اتوبوس محروم و باید دفترچه وی اخذ و ضبط شود.



 



صدور این رای قاطع می تواند از وقوع موارد مشابه بویژه توسط افراد غیربومی و مسافران در محدوده استان گیلان جلوگیری و مانعی برای ایجاد خدشه نسبت به شأن و کرامت انسانی بانوان گیلانی باشد.
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان