به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، چندی پیش یکی از سایت های استان گیلان نقدی را در خصوص برگزاری مسابقات گل کوچک و دیگر برنامه ها توسط شهرداری لنگرود منتشر کرد.



در این خصوص شهرداری لنگرود جوابیه ای را تنظیم و منتشر کرده است که در زیر بخوانید.



 



رمضان ماه کرامت است نه خرده گیری و سوء ظن



 



به بهانه مطلب سایت خبری تابناک در خصوص فعالیت های فرهنگی اجتماعی شهرداری لنگرود در ماه مبارک رمضان



 



در این نوشتار سعی شده مقدمتاً یک نگاه کلی به مقوله فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در شهرداری ها داشته باشیم و بعد در بخش دوم بصورت جزئی با نگاهی دقیق تر در پاسخ به موارد ذکر شده در سایت مذکور پرداخته شود.



 



امام على علیه السلام : مؤمن اوقات خود را سه بخش مى کند : زمانى که در آن با پروردگار خود به راز و نیاز مى پردازد و زمانى که به تحصیل معاش دست مى یازد و زمانى که به لذّتهاى حلال و نیکو مى گذراند.



 



شوراهای شهر و شهرداری های کشور، به عنوان مدیران محلی در شهرهای مختلف وظیفه ساماندهی و نظم بخشی فعالیت های محلی شهروندان هر شهر را به عهده دارند. وظیفه مدیریت شهری در یک شهر تنها نظافت و رفت و روب و خدمات شهری نیست. بلکه شهر موجودی زنده است و نیازمند برنامه ریزی و ساماندهی تمامی ابعاد فرهنگی، هنری، اقتصادی و اجتماعی. مدیریت شهری وظیفه دارد تا علاوه بر خدمات معمول شهری خدمات فرهنگی ارائه کند، چرا که شهروندان روح و بنیان یک شهر هستند و فرهنگ هر شهر برآمده از تک تک شهروندان آن است. بنابراین می طلبد همواره مدیریت های شهری توجه جدی به فرهنگ و زندگی شهروندان داشته باشند و درجهت ساماندهی اوقات فراغت نیز برنامه ای منسجم داشته باشد.



 



توجه به اوقات فراغت یکی از مهمترین بسترهای فرهنگ سازی و توجه به مقولات فرهنگی در شهرهاست. همانطور که یک شهر باید برای زیستن و به زیستن شهروندان فراهم شود و مدیریت شهری می بایست امکانات زندگی مناسبی برای شهروندان فراهم کند، باید به اوقات فراغت شهروندانش نیز توجه کند.



 



از اینرو توسعه فعالیت های فراغتی اعم از فعالیت های فرهنگی، آموزشی و ورزشی در شهرها علاوه بر اینکه وظیفه ذاتی مدیریت های شهری کشور است، بلکه ساماندهی اوقات فراغت به عهده مدیریت شهری است و می تواند موجب افزایش حس تعلق شهروندی در میان شهروندان یک شهر شود.



 



در ماه مبارک رمضان در شهرهای بزرگ کشور، جشن های بزرگ فرهنگی و ورزشی راه اندازی می شود تا اوقات خوشی برای شهروندان فراهم آورد. ماه میهمانی خدا، در همه شهرهای بزرگ کشور، ماه شادخویی و نیک سیرتی است. مدیران شهری با تکیه بر فضای معنوی ماه مبارک رمضان تلاش دارند تا با گسترش تفریحات حلال فضایی برای افزایش حس مشارکت شهروندان فراهم آوردند.



 



و اما در مورد نظرات بزرگواران سایت تابناک در خصوص فعالیت های فرهنگی اجتماعی شهرداری لنگرود در ماه مبارک رمضان ، لازم است جهت آگاهی بخشیدن در این راستا ، نکاتی را برای همشهریان عزیز و شریف نگاشته شود .



 



زمانی که یک نوشته از نویسنده ای در روی کاغذ نگاشته می شود ، این نوشته بیانگر تحلیل و نقد او در مورد یک موضوع است . اولین و مهمترین اصل در نویسندگی و روزنامه نگاری و خبر رسانی ، رعایت حق مولف  و امانتداری یک متن و نوشته می باشد.



 



بزرگواری که مطلب شهرداری یا شهربازی را در سایت محترم تابناک نگاشته است ، در ابتدای متن خود این عنوان را آورده که ، ((" مدت هاست در این فکرم که شهر و دیارمان را چه بنامم؟ شهر بی خیالان بخوانمش یا ...." )) . این مطلب عینا در سایتی به نام اتحاد خبر به تاریخ 8 آذر ماه 92 نوشته آقای داریوش محبی ، تحت عنوان ، ""عدم مطالبه گری ، نقدی بر عملکرد شورای شهر برازجان و انتخاب شهردار ""، نگاشته شده بود .



 



این که نویسنده ای بخواهد قلم در دست بگیرد و در عرصه خبر و تحلیل و نقد متنی را بنگارد که این متن در جای دیگری نگاشته شده بود ، حداقل باید رعایت اصل امانتداری را انجام بدهد . که البته این مورد در راستای بحث ما نمی باشد .



 



نویسنده محترم تابناک در مورد برگزاری مسابقه پنالتی گل کوچک در شهرداری نقدی را عنوان کرده اند که لازم به توضیحاتی جهت روشن شدن ذهن این بزرگوار می باشد.



 



مسابقه پنالتی گل کوچک یکی از چند برنامه های متنوع فرهنگی اجتماعی شهرداری لنگرود در ماه مبارک رمضان 95 می باشد که همراه برنامه های دیگری شامل مسابقه کتابخوانی به منظور نشر فرهنگ کتاب خوانی در مردم و مسابقه نقاشی کودکان با محوریت حقوق شهروندی ، ترافیک ، پسماند زباله ، ... می باشد در ضمن سفره افطاری ساده در هر شب در محوطه شهرداری برای عموم همشهریان گسترده می شود.



 



لازم به ذکر است که اکثر این افطاری ها توسط  خیرین و مردم شهر بصورت نذری داده می شود . پس با نگاهی ساده می توان متوجه شد که شهرداری لنگرود در ماه مبارک رمضان در حوزه های دینی ، ورزشی ، فرهنگی ، اجتماعی اقدام به فعالیت کرده است .



 



نویسنده محترم تابناک در مطلب خویش شهرداری را به شهر بازی تشبیه کرده است که اگر با اندکی مطالعه و آگاهی و بصیرت به این مقوله می پرداخت شاید نقد و تحلیل درست تری در این موضوع از خود ارائه می داد.



 



در جای دیگر، نگاشته شده که" شهرداری آیا قصد رقابت با برنامه های تابستانی پایگاه های مقاومت بسیج را دارد ؟"



 



اصل این سئوال مناقشه برانگیز است . تمامی نهادهای مردمی و فرهنگی و اجتماعی در یک قطار هستند و به یک سو حرکت می کنند که آن ، همان تعالی بخشیدن به فرهنگ دینی و ملی و بومی این سرزمین است . خط تمایز و جدایی بین نهاد های فرهنگی کار درستی نیست و همه در عرصه فرهنگی سرباز یک رهبر ، یک پرچم ، یک کشور هستیم .



 



در انتهای متن ، نویسنده بزرگوار تابناک، که با لحنی طنز گونه آورده است که " اگر اینچنین باشد باید منتظر برگزاری کلاسهای خیاطی و گلدوزی هم باشیم ." در توضیح این نوشته باید گفت که به جد و درستی لا اقل این موضوع را مورد اشاره قرار داده است . چرا نباید شهرداری در راستای کارهای فرهنگی کلاس های نقاشی و خیاطی و گلدوزی برگزار نکند ؟ برگزاری این نوع کلاس ها در عرصه های فرهنگی یعنی به شهروند هویت بخشیدن ،شهروند را در نظر داشتن ،شهروند را جذب کردن ،شهروند را باور داشتن .



 



این منتقد عزیز ای کاش از طرف مردم حرف می زد و این حق مردم را مطالبه می کرد که چرا شهرداری در قلمرو فرهنگی از این قبیل فعالیت ها انجام نمی دهد . امید است با هر نقدمان و کلاممان درباره هر موضوعی خود آگاهی انسانی و خود آگاهی اجتماعی داشته باشیم ، حرف هایمان و نوشته های مان و نقد های مان در جهت اصلاح و رشد فضایل انسانی باشد و بدانیم در عرصه فرهنگ ، غرض ورزی ها جایی ندارد و هر آنچه که هست باید نقادی اصلاح گرایانه و تشویق گرایانه باشد . در هیچ آموزه ای از فرازهای غنی اسلام به هیچ مسلمانی توصیه نشده است تا شماتت ، خرده گیری و سوء ظن داشته باشد.



 



اگر نقد و سخنی است ، عرصه کارشناسی ، تنها معیار و میزان برای چنین گفتاری است. امیدواریم خداوند متعال در این ماه عزیز به همه ما نعمت بندگی اعطا کند تا گره از مشکلات بگشاییم نه آنکه با خرده گیری و سوء ظن دیگران را در این ماه میهمانی از خود برنجانیم.



 



فرهنگی اجتماعی شهرداری و شورای اسلامی شهر لنگرود
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان