به گزارش لنگرنیوز ، عصر امروز کتاب « حسن تی شی »  توسط حوزه هنری گیلان در پژوهشکده گیلان شناسی رونمایی میشود.

این کتاب که توسط سیده نساء هاشمیان سیگارودی تدوین شده است گوشه ای از زندگی شهید حسن شیخ شعبانی ( مرادی ) را بیان می کند.

در این خصوص و جهت آشنایی بیشتر، سید نسا هاشمیان همسر سردار شهید اصغریخواه در گفت و گو با لنگرنیوز به چند سوال خبرنگار ما در زمینه تدوین کتاب را پاسخ داد.

2

*لطفا بفرمایید که دلیل نگارش این کتاب چه بود ؟

سید نسا هاشمیان  : انگیزه نگارش کتاب «حسن تی شی» از دیدار من با ام لیلا حسن زاده، خاله شهید حسن شیخ شعبانی نشات می گیرد. ، نزد ام لیلا سطلی نظر مرا جلب کرد که انبوهی از نامه های از رزمندگان و اسنادو مدارک مربوط به کمکهای مردمی که درخود جا داده بود.

وی ادامه داد: وقتی از ام لیلا علت وجود این نامه ها را جویا شدم، آن ها را نامه هایی از سوی فرزندانش معرفی کرد. این موضوع تعجب مرا برانگیخت؛ چرا که می دانستم ام لیلا تنها یک فرزند داشت و آن هم شهید حسن شیخ شعبانی بود.

این نویسنده دفاع مقدس گیلانی با بیان این که همین تعجب زمینه نگارش کتاب «حسن تی شی» را فراهم کرد افزود: ام لیلا که راوی کتاب «حسن تی شی» است، مادر اصلی شهید شیخ شعبانی نیست؛ بلکه خاله این شهید است. چون ام لیلا بچه دار نمی شد، مادر اصلی حسن شیخ شعبانی، وی را به ام لیلا می بخشد تا او را به عنوان فرزند، بزرگ کند و پرورش دهد.

نویسنده کتاب «حسن تی شی» ادامه داد : حسن شیخ شعبانی در عملیات کربلای 2 در منطقه حاج عمران به شهادت می رسد و پیکرش 9 سال بعد به دست خانواده اش می رسد. ام لیلا در این سال ها مجنون وار به دنبال فرزندش می گردد.پس از آزادی اسرا او بارهابا آنها ملاقات میکند تا شاید اثری از فرزندش پیدا کند. اما موفق نمی شود تا این که در مرحله سوم اعزام شهدا به شهرهایشان، با پیکرفرزندش مواجه می شود.

وی عنوان کرد: نکته قابل توجه در این کتاب، کمک های مادی و معنوی ام لیلا به مناطق جنگی است؛ به گونه ای که منزل مسکونی وی به مرکز کمک رسانی به رزمنده ها تبدیل می شود . این کمک ها بعد از شهادت حسن شیخ شعبانی به اوج خود می رسد. تا حدی که ام لیلا به رزمنده ها نامه می نویسد و آن ها نیز پاسخ نامه ها را ارسال می کنند. این جا بود که علت وجود نامه های فراوان در سطل کنار ام لیلا را متوجه شدم.

هاشمیان ادامه داد: در کتاب «حسن تی شی» کوشیده ام تا حضور زنان زنان گیلانی به ویژه زنان لنگرودی در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و نقش موثری را که آنان در پیروزی حق علیه باطل داشتند را به تصویر بکشم.

*نگارش این کتاب چند سال طول کشید ؟

سید نسا هاشمیان  : استارت آن اواخر سال 1388 زده شدولی چون مشغول کارهای دیگری هم بودم از طرفی ابتدا این کار را به روایت فتح تحویل دادم پس از مدتی گفتند این کار با قالب کارهای روایت تطبیق نمی کند سپس به حوزه هنری تهران بردم انجا هم به علت تراکم حجم کار ها، تا کارشناسی بشود طول کشید پس از کارشناسی اسفند ما 91 به حوزه هنری گیلان تحویل دادند که تا مرحله چاپش ده ماه طول کشید .

*موضوع کتاب در مورد خود شهید شیخ شعبانی است ؟

سید نسا هاشمیان  : خیر به نظرم این کتاب با همه کتا ب های دفاع مقدس فرق اساسی دارد چون که این کتاب چند منظوره هست و شخصیت چند نفر از آدم ها به تصویر می کشد و درراس آنها نقش زنان را در قالب های متفاوت..

 

*دلیل انتخاب این اسم چه بود ؟

سید نسا هاشمیان  : اول حفظ اصالت . دیگر اینکه ذهن مخاطب را در گیر کند و به طرف متن بکشاند .

 

*در حال حاضر مشغول به نگارش چه کتابی هستید ؟

سید نسا هاشمیان  : دو تا کار در دست اقدام دارم اولی مربوط به همسرم هست که هم اکنون جهت کارشناسی در اختیار انتشارات حفظ آثار دفاع مقدس تهران( نشر فاتحان ) گذاشتم و دیگری مربوط به سردا حق بین فرماندهی محترم لشگر گیلان هست که درصد زیادی کار انجام شده است.

نمایش در اندازه اصلی" data-lightbox="imageset1">
نمایش در اندازه اصلی" data-lightbox="imageset1">
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان