به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، هیئت عاشقان ولایت شهرستان لنگرود به مناسبت تاسیس نهاد شورای نگهبان بیانیه ای را صادر کرد.

متن بیانیه را در زیر بخوانید :

 

شورای نگهبان با استفاده از نیروهای مؤمن و متعهد در سراسر کشور و شبکه توانمند نظارتی افراد در معرض نمایندگی را در طول سالهای متمادی مورد رصد قرار داده و با استفاده از بانک اطلاعاتی قوی ای که ایجاد نموده و البته با استفاده از گزارش های مردمی ، تحقیقات محلی و استعلام از مراجع قانونی نسبت به بررسی صلاحیت نامزدها اقدام می نماید و رد صلاحیت برخی از کاندیداها توسط شورای نگهبان، متکی به مواد قانونی  ، اطلاعات مراجع چهارگانه و مستندات قانونی دیگر هست .

اعلام مسائلى که موجب رد صلاحیت می شوند نیز ازنظر حقوقی و شرعی سه گونه اند:

الف) برخى از آن ها اعلامشان جایز و بلامانع است، این گونه موارد را معمولاً شوراى نگهبان اعلام می کند، هرچند بدون ذکر نام. مانند عدم تحصیلات کافى.

ب ) برخى از مسائل با رضایت شخص قابل اعلام است و شوراى نگهبان در صورت تمایل شخصى آن را به اطلاع عمومى می رساند.

ج ) برخى از مسائل ازنظر شرعى به هیچ وجه، حتى با رضایت شخص، قابل اعلام نیستند. به عبارت دیگر اعلام آن ها نوعى اشاعه فحشاء محسوب می شود و حرام است، کما این که اگر کسى به دیگران اجازه دهد که غیبت او را بکنند ازنظر شرعى مجوز غیبت نیست و خداوند آن را منع فرموده است. در چنین مواردى چه بسا براى شوراى نگهبان بسیار آسان تر باشد که مسائل موجود در پرونده افراد را برملا کنند و خود را از آماج حملات سنگین برهانند،لیکن تقوى و عدالت برخلاف آن حکم می کند. البته مقصود این نیست که لزوماً تمام مواردى که شوراى نگهبان اعلام علت نکرده مصداق واقعى و قطعى این قسم باشد و شورای نگهبان برای تعیین روش اعلام  به نامزد ، بازهم بر اساس قانون و بر اساس ماده واحده - مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام در تاریخ 22 / 8 / 1378 عمل می نماید

نکته ای که در اینجا نیاز به یادآوری می باشد این است که برای نمونه شنیده می شود نامزدی بر اساس بند یک ماده 28 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی (اعتقاد و التزام عملی به اسلام ...) رد صلاحیت شده است ، اشکالی که بعضاً برخی از عوام و البته برخی از خواص بی بصیرت مطرح می کنند این است که ( شورای نگهبان آبروی فرد را در بین مردم برده است و حتی خانواده ی او به نامزد میگویند که تو اعتقاد به اسلام نداری و دیگر مسلمان نیستی و از این قبیل نکات ) و بعضاً طومار جمع می کنند که ما شاهدیم که فلانی شهادتین را گفته است و حتی او را در حال خواندن نماز دیده ایم . حال سؤال اینجاست آیا واقعاً گفتن شهادتین و خواندن نماز اعتقاد و التزام عملی به اسلام است ؟ آیا  فردی که به بیت المال دست اندازی کرده و حقوق مردم را حیف ومیل نموده و یا در موارد متعدد مربوط به منافع عمومی ، دروغ گفته است و خلاف حرف خود عمل نموده است و یا در مهمانی های گناه آلود شرکت مستمر داشته است و یا رشوه گرفته و مرتکب رفتارهای مفسدان بوده و ... التزام عملی به دین اسلام دارد ؟!!! قانون گذار بر اساس آموزه های دینی به نهادهای نظارتی اجازه جزئی گویی برای مردم را نداده و دربند یک ماده 28 به عبارات کلی بسنده کرده که حرمت ها حفظ شود و از اشاعه منکرات جلوگیری شود و این خود نوعی رأفت اسلامی است . البته بهتر است که در اصلاح قانون انتخابات مصادیق و شاخص های بررسی صلاحیت مشخص تر و شفاف تر تعریف شود که ابهامات و سوءاستفاده ها هم کمتر گردد .

واحد سیاسی هیئت عاشقان ولایت شهرستان لنگرود
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان