نکات خواندنی المپیک ریو ۲۰۱۶

۱۳۹۵/۰۶/۰۳ ۰۸:۵۹ چاپ کد خبر: 63186
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، وقتی ۸ سال پیش «مادرید» و «ریودوژانیرو» برای رقابت بر سر میزبانی المپیک ۲۰۱۶ به دور دوم انتخابات رفتند. عده زیادی از برزیلی ها مخالف برگزاری چنین مراسم پرخرجی برای کشورشان بودند به خصوص اینکه آنها میزبان جام جهانی ۲۰۱۴ نیز بودند. به همین خاطر اعتراضشان را بارها از شیوه های مختلف و گاهی خطرناک نشان دادند. بااین حال شورونشاط برزیلی ها و مهمان نوازی آنها در طول مسابقات جام جهانی و المپیک ضعف های میزبانی آنها را پوشاند تا مهمانان روزهای خوشی را بگذرانند؛ اما در ریو و در دهکده مسابقات چه اتفاقاتی افتاد؟ و ورزشکاران چه اتفاقاتی را رقم زدند؟

۱۲۰ کشور با دست خالی

در المپیک ریو، ۲۰۹ کشور شرکت کردند که از این تعداد تنها ۸۷ کشور موفق به کسب مدال شدند و ۱۲۰ کشور با دست خالی المپیک را ترک کردند. در جدول توزیع مدال ایالات متحده آمریکا در جایگاه نخست ایستاده و کشور ثروتمند امارات متحده عربی تنها با کسب یک مدال برنز در رده هفتاد و هشتم قرار گرفت. یکی از نکات جالب در این دوره از رقابت حضور ۹۲ ورزشکار از کشور پرتغال و تنها کسب یک مدال برنز توسط ورزشکاران این کشور بود. کشور اتریش که در المپیک زمستانی یکی از نامداران است در المپیک تابستانی ریو باوجود سرمایه گذاری های فراوان نتوانست هیچ مدالی دریافت کند.

موفقیت زنان محجبه و مسلمان

%image_alt%

زنان محجبه در المپیک ریو بیش از سایر ادوار گذشته موردتوجه رسانه های جهان قرار گرفتند. در میان ورزشکاران محجبه «ابتهاج محمد» زن مسلمان آمریکایی در رشته شمشیربازی بیش از سایرین موردتوجه قرار گرفت که درنهایت موفق به کسب مدال برنز شد. در میان زنان محجبه ایرانی نیز «سکینه خدابنده لو» مربی تیم تیراندازی بانوان با پوشش چادر در مراسم رژه ظاهر شد که با واکنش های مثبت زیادی در داخل کشور مواجه شد؛ اما یکی از نقاط اوج حضور زنان مسلمان و محجبه در المپیک ریو صحنه اهدای مدل وزن ۵۷ کیلوگرم تکواندو بانوان بود. صحنه ای که «کیمیا علیزاده» ورزشکار جوان و آینده دار کشورمان همراه «هدایا وهبای» بانوی محجبه مصری باهم روی سکوی مقام سوم مشترک ایستادند که موردتوجه سایت مسابقات نیز قرار گرفت.

لحظه های رمانتیک المپیک

خواستگاری در المپیک و درست در لحظه توزیع مدال از آن حرکت های عجیب وغریبی بود که در کاروان ورزشی چینی ها اتفاق افتاد. در رقابت های شیرجه المپیک ریو «هه ژی» ورزشکار چینی که در لندن توانسته بود به مدال طلا برسد، این بار مغلوب ورزشکار دیگری از کشور چین شد تا به مدال نقره برسد. او البته روی سکوی مدال ها درحالی که ناراحت بود، با خواستگار روبرو شد که یک حلقه و یک شاخه گل به او داد و از این ورزشکار جلوی چشم هواداران خواستگاری کرد که درنهایت با پاسخ مثبت ورزشکار چینی روبرو شد تا مدال نقره خیلی هم برایش تلخ نباشد!

یکی دیگر از لحظه های عاطفی المپیک ریو به دومیدانی بانوان برمی گردد. «نیکی همبلین» دونده نیوزیلندی درحالی که با سرعت به سمت خط پایان می دوید ناگهان به زمین می افتد. رقیب او «آبی دی آگوستینو» از آمریکا که در اثر برخورد با دونده نیوزیلندی، او هم به زمین می خورد. بلند می شود و دست رقیب را می گیرد و او را بلند می کند و فریاد می زند: بلند شو، اینجا المپیک است. باید مسابقه را تمام کنیم. بلند شو!

ناداوری داوران المپیکی

%image_alt%

این دوره از المپیک نیز با ناداوری ها و صحنه های مشکوکی همراه بود که در چندین مورد نیز دامن کاروان ورزشی ما را گرفت. «مجتبی عابدینی» در شمشیربازی، بهداد سلیمی در وزنه برداری، رضا یزدانی در کشتی آزاد بزرگ ترین ناداوری های صورت گرفته علیه کاروان ورزشی ایران بود که با اعتراضات مربیان نیز روبرو شد. درنهایت تنها داور روسی رضا یزدانی تا اطلاع ثانوی از قضاوت محروم شد؛ اما یکی از اتفاقات عجیب وغریب این مسابقات حرکت مربیان کشتی کشور مغولستان در اعتراض به عملکرد داوران بود که بازتاب جهانی پیدا کرد. مربیان مغول تصمیم گرفتند در اعتراض به وضعیت داوری هر دو در تشک کشتی لباس هایشان را درآورند و لخت شوند!

کاروان ورزشی پناهجویان

علاوه بر کشورهای شرکت کننده در مسابقات، المپیک ریو مهمانان ویژه ای هم داشت. برای نخستین بار در تاریخ المپیک کاروانی ورزشی متشکل از پناهندگان راهی ریودوژانیرو شد تا در کنار دیگر ورزشکاران برای موفقیت تلاش کنند. ورزشکارانی که برخلاف دیگران ضمن تمرین مجبور به مبارزه علیه جنگ و خشونت هستند. المپیک ریودوژانیرو رؤیای این ورزشکاران را به حقیقت پیوند داد تا آنها در کنار دیگر ورزشکاران موفق به رقابت با یکدیگر شوند.

ورزشکارانی با تابعیت های مختلف

%image_alt%

تغییر تابعیت ورزشکاران  یکی دیگر از اتفاقاتی بود که در المپیک ریو به شکل پررنگ تری به چشم آمد. به طوری که بعضی کشورها تنها چند ورزشکار بومی از کشور خود را به مسابقات آورده بود. کاروان ورزشی آذربایجان نیز چند تبعه سرشناس ایرانی داشت که در مسابقات با ورزشکاران کاروان ایران روبرو شدند. «سامان طهماسبی» در کشتی فرنگی با «حبیب اخلاقی» روبرو شد که درنهایت شکست خورد؛ اما «مهدی خدابخشی» نیز در تکواندو با میلاد بیگی روبرو شد که متأسفانه ۱۷ بر ۵ بازی را واگذارد کرد. تیم بلژیک نیز «راحله آسمانی» ایرانی الاصل را در رشته تکواندو در کاروان خود داشت. تغییر تابعیت ورزشکاران مختلف به قدری مسئولین مسابقات را عصبانی کرد که اتحادیه فدراسیون های دومیدانی تصمیم گرفت که سخت گیری بیشتری بر ورزشکارانی که به نمایندگی از کشورهایی به غیراز کشورهای اصلی خود در مسابقات شرکت می کنند اعمال کند. در میان ورزشکاران المپیکی کشور قطر تنها ۱۲ ورزشکار غیربومی دارد که در سال های قبل با تابعیت های دیگری در مسابقات جهانی شرکت کرده بودند.

نتایج کشورهای خاورمیانه

بازهم ایرانی ها توانستند در این دوره از المپیک نیز میان کشورهای خاورمیانه در رتبه نخست قرار بگیرند. بعد از ایران ترکیه با ۱ مدال طلا، ۳ نقره و ۴ برنز در جایگاه  چهل و یکم، بحرین با کسب یک مدال طلا و یک نقره در جایگاه چهل و هشتم، اردن با یک طلا در رتبه پنجاه و چهارم، قطر با یک نقره در جایگاه شصت و نهم، مصر و تونس به طور مشترک در جایگاه هفتاد و پنجم. رژیم صهیونیستی با ۲ برنز در جایگاه هفتاد و هفتم و کشور امارات متحده عربی نیز با کسب تنها یک مدال برنز در جایگاه هفتاد و هشتم قرار دارد. عربستان سعودی در این دوره از رقابت ها از کسب مدال جا ماند تا دلارهایش را تنها برای آتش افروزی در منطقه خرج کرده باشد.

یوسین بولت محبوب ترین ورزشکار المپیک

%image_alt%

شرکت گوگل نیز به کمک اطلاعات آمار و ارقام آمد تا با توجه به جستجوهای کاربران اینترنتی اطلاعات جالبی را در اختیار رسانه ها قرار دهد. یکی از نکات جالب توجه در مورد المپیک ۲۰۱۶ ریو تبدیل شدن «یوسین بولت» به محبوب ترین ورزشکار تاریخ ازنظر جستجوهای انجام شده در گوگل است. کسب ۹ مدال طلا در سه المپیک گذشته را در کنار شخصیت جالب توجه و شوخ طبع این ورزشکار جاماییکایی را می توان به عنوان فاکتورهایی تأثیرگذار در عطش اطلاعاتی کاربران اینترنت عنوان کرد. حتی انتشار تصویری از این کاربر، یوسین بولت را بیش ازپیش در ذهن علاقه مندان به ورزش نگه خواهد داشت.

کاروان محروم روس ها چهارم شد

بعد از گزارش سایت فدراسیون پزشکی ورزشی، «ریچارد مک لارن»، رئیس این کمیته در جمع خبرنگاران گزارش مفصلی ارائه کرد و دست داشتن دولت روسیه در دوپینگ ورزشکاران روسی را تائید کرد و این دوپینگ گسترده را سازمان یافته و حمایت شده دانست. این دوپینگ گسترده باز حذف تعداد زیادی از ورزشکاران روسی در المپیک ریو شد. بااین حال روس ها توانستند با ۱۹ مدال طلا، ۱۸ نقره و ۱۹ برنز جایگاه چهارمی  المپیک را کسب کنند. روس ها در المپیک لندن توانسته بودند ۲۴ مدال طلا، ۲۶ نقره و ۳۲ برنز بگیرند و بازهم در جایگاه چهارم مسابقات قرار بگیرند. این طور که پیداست محرومیت کاروان روس ها تأثیری در جایگاه آنها نداشته است؛ اما این دوپینگ گسترده موجب حذف تمام کاروان کشور روسیه از پارالمپیک ریو شده است و ورزشکاران پارالمپیکی این کشور باید برای مسابقات ۴ سال بعد در توکیو تلاش کنند.

طعم تازه مدال برای برخی کشورها

بحرینی ها در ریو با یک دونده کنیایی الاصل در دوی ۳۰۰۰ متر توانستند برای اولین بار مدال داشته باشند. تیم راگبی هفت نفره مردان فیجی نیز توانست مدال طلای این رشته را از آن خود کند. این مدال طلا اولین مدال طلایی بود که فیجی توانست پس از ۱۴ دوره حضور خود در المپیک به آن برسد. «شِک صلاح جونیور سیس» از ساحل عاج توانست در رشته تکواندو برنده مدال طلا باشد و اولین قهرمانی را پس از ۱۴ دوره حضور در رقابت های المپیکی برای کشور ساحل عاج به ارمغان بیاورد. «احمد ابو غوش» از اردن نیز توانست مدال طلای خود را از رقابت های تکواندو برای اردن صید کند. این المپیک دهمین حضور اردن در این رقابت ها به شمار می آمد. «ماجلیندا کلمندی» از کوزوو در رشته جودو به مدال طلا رسید. کوزوو در سال ۲۰۱۴ از سوی کمیته بین المللی المپیک به رسمیت شناخته شد و درنتیجه المپیک ریو اولین حضور این کشور در مسابقات المپیک محسوب می شود. «مونیکا پوچ» از پورتوریکو توانست مدال طلای مسابقات تنیس بانوان را تصاحب کند. پورتوریکو توانست پس از ۱۸ دوره حضور در مسابقات المپیک به اولین مدال طلای تاریخش برسد.

%image_alt%

«جوزف اسکولینگ» سنگاپوری مدال طلای شنای ۱۰۰ متر پروانه را از دستان مایکل فلپس و دیگر رقیبانش ربود. این مدال طلا پس از ۱۶ دوره حضور در رقابت های المپیک نصیب کشور سنگاپور شد. اسکولینگ در حالی این افتخار را به دست آورد که از کودکی مایکل فلپس را اسطوره خود می دانست و حتی در آن دوران با این شناگر افسانه ای عکس یادگاری انداخته است. «دیلشد نظرف» تاجیک مدال طلای پرتاب چکش مردان را از آن خود کرد. این رقابت ها ششمین باری بود که تاجیکستان ورزشکارانش را به آن فرستاده بود. «هوانگ ژوان وین» از ویتنام در رشته تپانچه بادی ۱۰ متر توانست اولین مدال طلای تاریخ ویتنام را برای کشورش رقم بزند. این المپیک پانزدهمین دوره حضور ورزشکاران ویتنام در این رقابت ها به حساب می آمد.

برچسب‎ها : المپیک ریو

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان