مهران رحیم پور در گفتگو با لنگرخبر، با اعلام خبر برگزاری نخستین جشنواره شکرانه برنج در این شهرستان، اظهار داشت: این جشنواره به دلیل زنده نگهداشتن آداب و رسوم مردم گیلان برگزار خواهد شد.



وی در رابطه با دلیل نامگذاری این جشنواره به نام شکرانه برنج، گفت: شکرگذاری و سپاس از خالق همواره از رسوم ایرانیان بوده است و با اینکه وجه فردی این سپاس در نهاد تمام ایرانیان و همچنین گیلکان وجود دارد اما جنبه اجتماعی این شکرگذاری در سال های گذشته کم رنگ شده است.



دبیر نخستین جشنواره شکرانه برنج سیاهکل، افزود: نیاکان ما شکرگزاری را به صورت دسته جمعی همراه با آیین های ویژه ای به اجرا می گذاشتند و البته آیین شکرانه برداشت خرمن و بخصوص برداشت برنج در گیلان در واقع سپاس از نعمتهای پروردگار و تشکر از خالق به پاس برکت هزار دانه برنج است.

رحیم پور تصریح کرد: برنج این محصول استراتژیک سالهاست که اقتصاد گیلان را بخصوص در قسمت جلگه ای گیلان در دست دارد. سابقه برنجکاری در ایران به دوره هخامنشیان می رسد و از آن زمان اقتصاد برنج نقشی اساسی و مهم در خانوار به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایفا می کند.



وی افزود: نگاهی به آمار به وضوح نشان می دهد در سالهای گذشته مساحت زیرکشت برنج بشدت سیر نزولی دارد و میزان تولید برنج هر سال نسبت به سال گذشته کاهش می یابد. توجه به این مهم بر همه، از دولتمردان گرفته تا مردم ضرورتی انکار ناپذیر است چه اینکه اگر توجه جدی به این امر اتفاق نیافتد بزودی برنجکاری را باید در کنار نوغان در موزه ها جستجو کرد.



دبیر نخستین جشنواره شکرانه برنج سیاهکل با تأکید بر حمایت بیش از پیش دولت به بخش کشاورزی، گفت: هزینه های تمام شده کشاورزی بخصوص در مورد برنج بالا است و کشاورز با هزاران امید به برداشت می اندیشد اما دریغ و افسوس از سهمی از این برنج پر رنج و زندگی مدرن هم که به رفاه و ویلا می اندیشد.



رحیم پور خاطرنشان کرد: ما با توجه اینکه عقبه و اصالت خود را به سرزمین پدری و اجداد و نیاکان برنجکار خود می دانیم، با هدف تلنگر به وجدان های پاک و بیدار، تشویق و ترغیب کشاورزی که در راستای فرمایشات رهبری معظم در موضوع اقتصاد مقاومتی است، با ورود به این عرصه بر آن هستیم که سنت حسنه شکرانه برداشت برنج را احیا نماییم تا شاید روزی مزد برنجکاری بیشتر از ویلاسازی باشد.



وی بیان کرد: خوشبختانه همدلی و همکاری در سطح شهرستان سیاهکل برای برگزاری این جشنواره استانی ایجاد شده است و امیدواریم بتوانیم با حمایت های ارزشمند امام جمعه، فرماندار، فرماندهان سپاه و نیروی انتظامی، جهاد کشاورزی، ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی و گردشگری و … جشنواره ای باشکوه در این شهرستان برگزار شود.



دبیر نخستین جشنواره شکرانه برنج سیاهکل ابراز کرد: شور و نشاط قابل توجهی در سطح مردم ایجاد شده و امید است این جشنواره از جنبه توسعه گردشگری و توریسم کشاورزی نیز برکاتی برای شهرستان به ارمغان داشته باشد.



رحیم پور با بیان اینکه هشت کمیته برای برگزاری این جشنواره تشکیل شده است، گفت: این کمیته ها در بخش های هنری، صنایع دستی، کشاورزی، محیط زیست، اطلاع رسانی، نمایشگاه، اجرایی و گردشگری با فعالیت های بسیار موثری که داشتند در برگزاری به ما کمک می کنند.



وی در رابطه با برنامه های این جشنواره تصریح کرد: نمایش های آىینی از یاوری تا باوری، عروسبران، برم، نارنج زنی، اجرای موسیقی محلی، نهال کاری، تیراندازی، بیجار پس خوانی، لافندبازی، نمایشگاه عکس شالیزار و مسابقه آشپزی در این جشنواره اجرا می شود.



دبیر نخستین جشنواره شکرانه برنج سیاهکل افزود: برپایی غرفه های صنایع دستی، لباس محلی، نان شیرینی برنجی، ابزار آلات قدیمی کشاورزی، غرفه برنج، سفال و … از دیگر برنامه های این جشنواره هستند.



به گزارش لنگرخبر، نخستین جشنواره شکرانه برنج در روز جمعه پنجم شهریورماه امسال از ساعت ۱۴ تا ۱۹ در سیاهکل، روستای بیدرون، چهارراه، عمارت قدیمی تحویلداری برگزار خواهد شد.



انتهای پیام/
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان