درمان مشکلات کبدی با توت فرنگی

۱۳۹۵/۰۶/۰۶ ۰۸:۴۰ چاپ کد خبر: 63381
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، توت فرنگی گیاهی است علفی، دارای دونوع ساقه خوابیده و قائم که از ساقه های خوابیده آن ریشه های نابجا تولید می شود. قسمت خوراکی میوه که قرمز رنگ است.
به سبب دارا بودن ویتامین A برای رشد مو، ناخن، تقویت چشم و بهداشت پوست مفید است.
توت فرنگی به علت داشتن کلسیم و فسفر به مقدار کافی در رشد و نمو کودکان و نوجوانان و استحکام دندان ها و ترمیم شکستگی استخوان ها مفید است.
توت فرنگی برای دفاع بدن در برابر میکروب ها و سموم میوه مفیدی است و اعمال کبدی را منظم می کند.
فشارخون را در حد متعادل نگه می دارد.
آب توت فرنگی، میکروب حصبه و تیفوئید را می کُشد.
قند موجود در توت فرنگی برای ورم مثانه، کبد و تصفیه خون مفید است.
توت فرنگی، مجاری تنفسی، ادرار و منافذ پوست را پاک می کند.
توت فرنگی، حرارت داخلی را جذب می کند و برای روماتیسم و نقرس بسیار عالی است.
مقدار ویتامین C این میوه، حتی از پرتقال هم بیشتر است.
توت فرنگی ممکن است نقش مؤثری در کاهش خطر ابتلا به سرطان و حمله های قلبی داشته باشد.
فاقد چربی است و کالری کمی دارد.
کاربردهای برگ و ریشه و جوشانده  توت فرنگی
اگر ریشه و برگ خشک توت فرنگی را به مقدار 30 گرم و به مدت 5 دقیقه در یک لیتر آب بجوشانید، برای استسقاء (آب آوردن شکم) مفید است .
به منظور دفع سنگ کلیه و مجاری ادرار می توان 20 تا 50 گرم برگ توت فرنگی را در یک لیتر آب جوشاند و به مقدار دلخواه خورد و یا اینکه برگ توت فرنگی را مانند چای دمکرده و مصرف نمود.
برگ و ریشه توت فرنگی، زخم های جلدی و معده را معالجه می کنند.
برگ و ریشه توت فرنگی ادرار را زیاد نموده و طحال را تقویت می کنند.
جوشانده توت فرنگی،باعث رفع ورم کبد شده  و کلیه ها و کیسه مثانه را پاکسازی می کند.
مزمزه کردن جوشانده توت فرنگی لثه را تقویت کرده و از خونریزی آن جلوگیری و دندان های سست و لق را محکم می سازد.
برگ و ریشه توت فرنگی خاصیت ضد عفونی و ضد احتقان خون را دارد و برای اسهال های معمولی، اسهال خونی، ورم روده ها و عفونت های تورمی کلیه و کیسه مثانه استعمال می شود.
اگر 250 گرم توت فرنگی را در نیم لیتر شیر مخلوط کنید و با شکر شیرین بسازید، غذای خوبی برای تقویت عمومی بدن است.
برای درمان عفونت های کلیه و مثانه باید، 25 گرم ریشه خشک توت فرنگی را در نیم لیتر آب سرد بریزید و آن را 12 دقیقه بجوشانید و پس از صاف نمودن و شیرین کردنش در طی روز بنوشید.
جوشانده برگ خشک توت فرنگی، روماتیسم را درمان می کند. بدین منظور باید 20 گرم برگ خشک توت فرنگی را در نیم لیتر آب به مدت 3 دقیقه بجوشانید و پس از صاف کردن، آن را شیرین نموده و بنوشید.
دم کرده برگ توت فرنگی در افزایش ادرار و شیر بانوان اثر دارد.
دم کرده برگ توت فرنگی یا میوه توت فرنگی، قادر به معالجه نقرس و سنگ های مثانه است.
اگر برگ یا ریشه توت فرنگی را در یک لیتر آب جوشانیده و دم کنید، برای مداوای سوزاک و انسداد مجاری پوست مفید فایده است. البته این جوشانده، ادرار و مدفوع را سرخ رنگ می کند و نباید از این بابت ترس و اضطرابی داشت. جوشانده یاد شده را هر اندازه بخواهید، می توانید بیاشامید.
کسانی که کرمک دارند، باید صبح ناشتا به فاصله نیم ساعت در سه نوبت 500 گرم توت فرنگی را بدون شکر و شیرینی بخورند و تا ظهر هیچ غذایی به دهان نگذارند. به این صورت طفیلی های روده دفع خواهد شد.
نکات قابل توجه هنگام خرید و نگهداری
توت فرنگی را وقتی کاملاً رسیده است، انتخاب کنید.
توت فرنگی را با آب جاری بشویید، ولی در آب نیندازید.
ریشه های توت فرنگی را باید در بهار از خاک در آورد، شست و مصرف نمود.
برگ های توت فرنگی را باید پیش از گل دادن چید و مورد استفاده قرار داد.
توت فرنگی های قرمز روشنی را انتخاب کنید که درخشش طبیعی داشته باشند و کلاهک شان سالم و تازه به نظر آید، کوچک ترها معمولاً شیرین و خوشمزه اند.
توت فرنگی ها باید تا آنجا که ممکن است سریع مصرف شوند. همچنین تا قبل از زمان مصرف، آنها را نشویید و کلاهک سبزرنگ را جدا نکنید.
اگر می خواهید تا 3 ـ 2 روز در یخچال تازه بمانند، آنها را در ظرفی گذاشته و پوشش پلاستیکی رویشان قرار دهید یا از حوله های کاغذی برای پیچیدن دور توت ها استفاده کنید.
باتوجه به این که ممکن است در همه فصول توت فرنگی موجود نباشد، می توان از میوه نگهداری شده در فریزر استفاده نمود. از آنجا که بسیاری از مواد موثر در اثر یخ زدن تا مدتی باقی می مانند، می توان گفت که خواص توت فرنگی یخ زده (اگر در زمان مناسب مصرف شوند) قابل توجه است.
دانستنی هایی در مورد خواص توت فرنگی
1- یکی از کاربردهای مهم توت فرنگی به غیر از میوه خوراکی بعنوان ماسک شاداب و تمیز کننده پوست می باشد. برای استفاده درست از این مورد بهتر است پس از استحمام که پوست تمیز و منافذ آن باز ترند چند عدد را له نموده و روی صورت پهن کرد.
مدت زمان لازم حدود 20 دقیقه می باشد تا مواد موثر از جمله اسیدهای گیاهی و اسانس آن بتوانند به روی پوست اثر گذاشته  و یا جذب شوند. برای تقویت  اثر مربوطه می توان  مقدری ماست به ترکیب فوق اضافه نمود (چون ماست حاوی اسید لاکتیک است که یکی از مناسب ترین اسیدهای شاداب کننده ی پوست نیز می باشد.)
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان