به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، پرویز داوودی معاون اول رئیس جمهور سابق در گفتگو با خبرنگار اقتصادی «نسیم آنلاین» در خصوص افزایش میزان قاچاق و نبود شفافیت در اقتصاد کشور اظهار کرد: در دولت نهم وقتی بحث هدفمند کردن یارانه ها مطرح شد، دولت طرح تحول را مطرح کرد. این طرح هفت محور زنجیره وار داشت که بهم وصل بود و در این هفت محور شبکه جامع اطلاعاتی وجود داشت.

وی افزود: ما آن زمان همیشه به دنبال شبکه جامع اطلاعاتی گمرک و نظام مالیاتی بودیم و اصلاح قیمتها در مرحله دوم قرار داشت. آن زمان آقای میرکاظمی در کدینگ کالا و کارت های بازرگانی خیلی خوب عمل کرد و شبکه اطلاعاتی جامعی درست شد. در زمینه شبکه اطلاعاتی گمرک و مالیاتی هم کارهایی شد، ولی خیلی کار داشت تا به وضع ایده آل برسد. بانک ها هم که همواره موضع می گرفتند و زیر بار شفافیت نمی رفتند.

معاون اول رئیس جمهور سابق گفت: شبکه های جامع اطلاعاتی قرار بود زمینه اصلاحات در زمینه های دیگر اقتصادی را فراهم کنند. ولی وقتی دولت یازدهم سر کار آمد توجهی به این مسائل نکرد تا منافع برخی به خطر نیفتد. بعد آقای نعمت زاده طرح شبنم را حذف کرد! البته من نمی گویم طرح شبنم اشکال نداشت، اما می شد مانند طرح کد اقتصادی آن را اصلاح کرد نه این که آن را حذف کنیم و هیچ جایگزینی هم ندهیم. متاسفانه در دولت یازدهم چنین شد و به جای ارائه طرح جایگزین و بهتر، ایران کد و شبنم را حذف کردند!

داوودی تصریح کرد: نباید حرکتی که به سمت شفافیت انجام شده بود را از اساس نابود میکردند. تفکر درون دولت بر این است که برای اصلاح اقتصاد کشور باید نگاهمان به بیرون باشد، شفافیت هم در این زمینه مزاحم است، بنابراین دولت روحانی اجازه شفافیت در اقتصاد را نمی دهد. لذا من معتقدم حذف ایران کد و شبنم در 3-2 سال اخیر کمک زیادی به قاچاقچیان کرد.

وی خاطرنشان کرد: با شبکه اطلاعاتی به راحتی می توان قاچاق را تا یک دهم کاهش دهیم. این دولت نمی خواهد که شبکه جامع اطلاعات را ایجاد کند. در حاضر نهادی مثل بانک مرکزی هم آمار و ارقام رشد اقتصادی را سانسور می کند و اجازه درز آمار درست اقتصادی در میان مردم را نمی دهد و این از عجایب روزگار کنونی است!

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: دولت نمی خواهد اقتصاد مقاومتی را اجرا کند، چون من در دولت بودم و می دانم که اگر دولت بخواهد کاری را انجام دهد کسی جلو دارش نیست. اقتصاد مقاومتی راه حل جامعی برای مرتفع کردن مشکلات اقتصادی کشور است. این دولت یک جز از اقتصاد مقاومتی را به شکل تحریف شده اجرا می کند ولی با بقیه اش کاری ندارد.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان