به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، به روزهای آغاز سال تحصیلی جدید نزدیک می شویم و شهریور ماه برای دانش آموزان و خانوادهایشان زمان آماده شدن برای استقبال از مهرماه و گشایش مدرسه ها است. یکی از تدارک های اصلی که خانواده های برای استقبال از سال تحصلیی جدید در نظر می گیرند تهیه نوشت افزار برای محصلین است.

نوشت افزار اکنون صرفا وسیله ای مصرفی برای امور تحصیلی نیست بلکه ابزاری فرهنگی جهت انتقال مفاهیم، آموزه ها و باور های فرهنگی و اجتماعی است. امسال  چهارمین دوره برگزاری نمایشگاه نوشت افزار اسلامی ایرانی با عنوان «ایران نوشت» فرصتی را برای باز کردن لوازم التحریر ایرانی در سبد نوشت افزار دانش اموزان ایرانی است. این نمایشگاه به دلیل استقبال خوب خانواده ها تا روز 19 شهریور ماه تمدید شده است.(اینجا)

 

گرفتن بازار از دست خارجی ها

سال های طولانی است که بازار نوشت افزار ایران در دست محصولات وارداتی خارجی است. به گفته موسی فرزانیان رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار 70 تا 75 نوشت افزار و لوازم التحریر موجود در بازار وارداتی و بین 20 تا 25 درصد هم تولید داخلی و بقیه قاچاقی است.(اینجا)

در این بین چینی ها با داشتن 50 درصد حجم این محصولات بازار ایران را قبضه کرده اند. علاوه بر اینکه این حجم بزرگ از واردات باعث می شود سالانه مقادیر متنابهی ارز از کشور خارج شود، محصولات وارداتی بعضا نه تنها با فرهنگ بومی و اسلامی کشورمان همسویی ندارد بلکه تضاد های آشکاری نیز دارد و بسیاری از خانواده از اینکه فرزندانشان مجبور شوند از این نوشت افزار ها استفاده کنند، ناراضی اند. راه اندازی نمایشگاه نوشت افزار اسلامی ایرانی، گامی است جدی در راه معرفی، تبلیغ و بازاریابی برای تولدیکنندگان ایرانی که با تولیداتشان ضمن کمک به اقتصاد ملی، فضای فرهنگی که تحت تاثیر محصولات خارجی است را به سمت محصولات متناسب با فرهنگی اسلامی ایرانی سوق دهد.  

 

تشویق به خرید  محصولات ایرانی از دولت آغاز شود

اما چرا با وجود فضای کمک به اقتصاد مقاومتی و میل خانواده های ایرانی برای خرید کالای نوشت افزار ایرانی، هنوز بازار در دست خارجی ها است؟ حجت الاسلام پژمانفر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در این باره می گوید: نوشت افزار تولید داخل به دلیل قیمت تمام شده بیشتر، نسبت به نوشت افزارهای وارداتی کمتر خریداری می شود. (اینجا) به گفته این نماینده مجلس نوشت افزار ایرانی 5 درصد بازار را در اختیار دارد و برای کمک به افزایش این سهم«هیأت دولت می تواند با تصویب یک مصوبه، دستگاه های مختلف را مکلف به استفاده از نوشت افزارهای داخلی کند؛ لذا ظرفیت هایی وجود دارد اما اراده ای برای بکارگیری آنها مشاهده نمی شود».

سردار آزادی معاون فرهنگی اجتماعی بسیج مستضعفین نیز درباره حمایت از تولیدات داخلی می گوید: محصولات ایرانی دست کمی از مشابه خارجی ندارد در عین حال حاوی پیام انقلاب، اسلام و تمدن ایرانی به مخاطب است. این خواسته به حق از دولت محترم است که از این اقدام حمایت کند، حمایت دولت این است که ورود لوازم التحریر خارجی به کشور را ممنوع کند به خصوص در آن بخشی که مشابه داخلی با کیفیت وجود دارد.(اینجا)

 

وزارت ارشاد، آموزش و پرورش و نیروی انتظامی واردات را کنترل کنند

از طرف دیگر پژمانفر از نبود نظارت بر روی واردات نوشت افزار های خارجی گلایه مند است. رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس خواستار نظارت وزارت آموزش و پرورش، بر حوزه مصرف نوشت افزار، برخورد نیروی انتظامی با عرضه محصولات خاجی و غیر فرهنگی و همچنین نظارت قانونی وزارت ارشاد بر تولید و واردات نوشت افزار است(اینجا)

پژمانفر می گوید: اولین حلقه این بحث، جلوگیری از واردات و مراقبت کردن از ورود کالای نامناسب در این عرصه است که این موضوع با همکاری نیروی انتظامی قطعا قابل مدیریت خواهد بود. وی می افزاید: در کنار ضرورت جلوگیری از واردات اقلام غیر فرهنگی به کشور متاسفانه هنوز هیچ نشان یا علامت استانداردی برای تشخیص اقلام مورد تایید، بر مبنای ملاک های قانونی تاکنون تعریف نشده است لذا باید یک ورود اساسی به این بحث صورت گیرد.

 

نمایشگاهی که قابلیت بین المللی شدن دارد

استقبال از محصولات ارائه شده در نمایشگاه «ایران نوشت» باعث تمدید زمان نمایشگاه شده است. خانواده ها با حضور در این نمایشگاه امسال بیش از سال های گذشته بوده است. میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی بعد از بازدید از این نمایشگاه، می گوید: نسبت به سال های گذشته استقبال بیشتر بوده و این نمایشگاه تبدیل به یک قرارگاه برای خانواده ها شده و هرسال برای بازدید از آن برنامه ریزی می کنند.(اینجا)

این فعال فرهنگی معتقد است: ایجاد تصاویر ماندگار از رفتارها و خصلت های قهرمان ها در هویت سازی بچه ها تاثیرگذار است و دشمن در این زمینه برنامه ریزی کرده و از ما جلوتر است ولی با همت تولیدکنندگان داخلی این فاصله را جبران خواهیم کرد.

به گفته نیلی باید روی زمینه ورود به عرصه بین الملل کار کرد و نمایشگاه را به سمت بین المللی کردن پیش برد و تجربه سایر نمایشگاه ها نشان داده این امر کار سختی نیست و قابلیت اجرایی شدن آن وجود دارد.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی می گوید: اگر بر روی نوشت افزار تصاویر قهرمان های مشترک جهان اسلام همچون شیخ نمر، عیسی قاسم، شیخ زکزاکی و خیلی دیگر که ما آنها را نمی شناسیم چاپ شود قابلیت این را دارد که یک پیوند بین المللی بین جریان مقاومت و جریان فرهنگی و انقلابی و حتی غیر شیعی از جنس انقلاب اسلامی در دنیا ایجاد کند و این امر باید در سال های آینده مورد توجه قرار گیرد.

 

اگر نوشت افزار ایرانی خوب است پس حمایت شود

هم اکنون علاوه بر بعد اقتصادی خودکفایی در بازار نوشت افزار، بحث ها فرهنگی جدی درباره استقبال پیدا کردن و بی نیاز شدن از واردات نیز مطرح است. حجت الاسلام والمسلمین سید جلال رضوی مشاور رئیس سازمان اوقاف یکی از فعالین فرهنگی است که معتقد است  نوشت افزار ایرانی می تواند جلوی شبیخون فرهنگی را بگیرد.(اینجا) حجت الاسلام رضوی با بیان اینکه باید نسبت به کالای داخلی تعصب داشته باشیم و اجازه ندهیم دیگران برای ما تصمیم بگیرند ادامه می دهد: ما باید به باورهایمان اعتماد داشته باشیم و توان نیروهای داخلی را ستایش کنیم، چراکه شاهد هستیم این نمایشگاه همزمان در چند استان کشور برگزار و مورد استقبال خانواده ها با سلایق مختلف واقع شده است. این نظر در را می توان در همه اظهار نظر هایی که در چند روز اخیر درباره نوشت افزار ایرانی بیان شده نیز مشاهده کرد. اما این صحبت ها تا چه دحد در حیطه عمل وارد شده است؟ صداوسیما تا چه میزان حاضر است برای تبلیغ نوشت افزار ایرانی وقت بگذارد؟ دستگاه هایی مانند شهرداری که هم مصرف کننده نوشت افزار هستند و هم ماموریت های فرهنگی بر عهده دارند، تا چه میزان از اعتباراتشان را صرف تهیه نوشت افزار ایرانی و تبلیغ آن کرده اند؟

به نظر می رسد نوشت افزار ایرانی و تولید کنندگان وطنی بیش از اینکه با وارد کنندگان قانونی و غیر قانونی کالای خارجی درگیر باشند باید با باور های اشتباهی که هنوز در جامعه وجود دارد مبارزه کنند، اینکه هنوز در خانه های ایرانی و اداره جات تهیه نوشت افزار خارجی بر تولیدات ایرانی ارجحیت داده می شود، بزرگترین مانع فراگیر شدن تولیدات داخلی است و تا این فرهنگ پابرجا باشد سهم تولیدات ایرانی از 20 درصد فعلی بیشتر نخواهد شد.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان