آریایی نژاد وی در خصوص آمار مرگ و میر ناشی از مصرف دخانیات در کشور گفت: آمار دقیقی از میزان مرگ و میر ناشی از مصرف دخانیات در کشور نداریم اما مرگ ناشی از مصرف دخانیات در ایران بالاست.

به گزارش لنگرنیوز، احمدآریایی نژاد عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با بیان مضرات مصرف قلیان و گرایش زیاد جوانان به سمت آن، اظهار داشت: بر خلاف تصور عمومی که عده ای معتقدند وجود آب قلیان جلوی مواد مضر و سمی آن را می گیرد، بیشتر این مواد سمی از جمله نیکوتین و خاکستر وارد ریه می شوند و به خاطر دَم های عمیقی که فرد برای جذب دود می زند، تخریب های جدی به حبابچه های ریه وارد می شود اما متاسفانه اطلاع رسانی درستی در این مورد صورت نگرفته است.
وی افزود: نبود سرگرمی های مفید و مناسب در بیین جوانان این زمینه را فراهم کرده است که رو به سمت سرگرمی های کاذب و زیان آور بیاورند و متاسفانه در حال حاضر قلیان گریبان گیر جوانان شده است و به عنوان یکی از تفریحات برای جوانان تبدیل شده و یک کار قبیح و منکری که در جامعه به شکل حسن و معروف در آمده و این نگران کننده است.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس اطلاع رسانی در خصوص مضرات مصرف قلیان را یکی از راه های مناسب برای آگاه کردن مردم دانست و گفت: اطلاع رسانی و افزایش آگاهی عمومی در خصوص مضرات مصرف سیگار و قلیان می تواند از عوامل بازدارنده برای جوانان باشد و با این وجود شرایطی را فراهم می کنیم برای برخورد با کسانی که مراکز ترویج و توسعه قلیان هستند.

وی ادامه داد: اجازه ندهیم این کار ها در جامعه علنی به نمایش گذاشته شود و در فضا هایی مانند پارک ها مصرف شود شاید بعضی ها بگویند، خب مخفیانه انجام می دهند،اما می توانیم جواب بدهیم یک حسنی هم که می تواند داشته باشد این است که بقیه نمی بینند و الگو بگیرند در این زمینه هم باید کار کارشناسی صورت گیرد.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامه ای که تعدادی از پزشکان به رئیس جمهور در خصوص مضرات قلیان ارسال کردند، گفت: در نامه ای که بیش از ۴ هزار نفر از ‏چهره های برجسته حوزه سلامت به رئیس جمهوری نوشته بودند اعضای کمیسیون بهداشت مجلس نیز بودند؛ در این نامه با ابراز ‏نگرانی از مصرف بی رویه قلیان و سونامی سرطان ناشی از آن درخواست شد بر اساس قوانین ‏جلوی گسترش روزافزون این پدیده خانمان سوز گرفته شود،اما تا چه اندازه موفق باشیم به صورت دقیق مشخص نیست.

وی در خصوص آمار مرگ و میر ناشی از مصرف دخانیات در کشور گفت: آمار دقیقی از میزان مرگ و میر ناشی از مصرف دخانیات در کشور نداریم اما مرگ ناشی از مصرف دخانیات در ایران بالاست.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان