به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، حجت شعبانپور با تأکید بر اختصاص اعتبارات برای احیای تالاب انزلی اظهار کرد: با توجه به اینکه تالاب انزلی در لیست سیاه تالاب های دنیا قرار گرفته، اعتبارات استانی پاسخگوی اجرای طرح های احیای این تالاب نیست و اگر به آن توجه نداشته باشیم دچار سرنوشت دریاچه ارومیه می شود.

وی خواستار احیای تالاب انزلی شد و افزود: تالاب انزلی باید دوباره زنده شده و محیط زیست در آنجا برقرار شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان در ادامه با بیان اینکه کارگروه پسماند در 16 شهرستان تشکیل شده است، تصریح کرد: گیلان دارای 52 شهر و 2 هزار و 560 روستا است.

شعبانپور، گیلان را دارای 2.5 میلیون نفر جمعیت خواند و بیان کرد: 1.5 میلیون نفر معادل 60 درصد از جمعیت استان در شهرها زندگی می کنند و یک میلیون نفر معادل 40 درصد در روستاها سکونت دارند.

وی، سرانه تولید پسماند هر شهروند را 850 گرم و در روستاها 650 گرم در گیلان عنوان کرد و گفت: سرانه تولید پسماند در استان بالاتر از متوسط کشوری است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان با اشاره به تولید روزانه یک هزار و 800 تا دو هزار تن پسماند توسط جمعیت 2.5 میلیون نفری در استان، خاطرنشان کرد: در تعطیلات گردشگران روزانه یک هزار و 500 تن پسماند تولید می کنند و جمع آوری این حجم پسماند دارای مشکلاتی است.

شعبانپور به برنامه ریزی برای ساماندهی پسماند گیلان در سال 92 اشاره کرد و یادآور شد: قانون مدیریت پسماند در کشور به تصویب رسیده و نقشه راه برنامه پنجم توسعه محسوب می شود.

وی با بیان اینکه آمار و وضعیت مراکز دفن، کارخانه های کمپوست، امحا، دفن و ... در گیلان مشخص شده است، اظهار کرد: نقشه راه پسماند استان ترسیم شده و به دنبال مدیریت بحران پسماند در گیلان هستیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان، آموزش را نخستین موضوع در تدوین نقشه راه پسماند گیلان ذکر کرد و افزود: مسائل آموزشی در مقاطع مختلف مدارس استان ارائه شده است.

شعبانپور با اشاره به اینکه در پیشرفته ترین کشورها ساماندهی پسماند را مدیون و مرهون آموزش به ویژه از طریق آموزش و پرورش هستند، بیان کرد: آموزش سرلوحه ساماندهی پسماند در آموزش و پرورش گیلان است.

وی به آموزش تفکیک پسماند از مبدأ در مهدکودک ها، مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان های گیلان اشاره کرد و گفت: آموزش فرمانداران، بخشداران و دهیاران در دستور کار است و این امر با محوریت فرمانداران انجام می شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان با بیان اینکه تولید محتوای آموزشی ساماندهی پسماند برای دهیاران و آموزش و پرورش تهیه شده است، تصریح کرد: سال 93 زنگ مدارس گیلان با نام محیط زیست نواخته شده است.

شعبانپور از تهیه و توزیع 50 هزار بروشور در مرحله نخست ساماندهی پسماند در گیلان خبر داد و یادآور شد: تعداد 40 هزار کتاب و لوح فشرده برای مدارس استان تهیه شده است.

وی با اشاره به انعقاد تفاهمنامه بین دانشگاه گیلان و سازمان همیاری شهرداری استان در راستای ساماندهی پسماند، خاطرنشان کرد: اگر مشارکت مردمی در تفکیک زباله از مبدأ نداشته باشیم تمام فعالیت ها یک طرفه است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان به نقش اساسی فرمانداران و شهرداران در تشکیل کارگروه های پسماند در شهرستان ها اشاره کرد و گفت: سال 93 تعداد 17 جلسه، سال 94 تعداد 18 جلسه و امسال 10 جلسه کارگروه ساماندهی پسماند در استان برگزار شده است.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان