به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، زمان رضایی جدیدترین یادداشت خود را در خصوص اربعین شهدای دشت سرخ نینوا نوشت.

 

و اینک اربعین ...
و باز موسم سفری دیگری است. پیمودن راه و مسیری که بعد از چهل شبانه روز از آن واقعه گذشته است . سفر به دیاری و سرزمینی که خون و شرف و غیرت و ایثار ، آزادگی ، آزاده زیستن در آن تجلی ظهور می یابد و خورشیدی در آن سرزمین سربر نیزه می شود که شعاع نورانیت و درخشندگی او گستره ی تمام جهان را در بر می گیرد .
در حرکت کاروان امام حسین (ع) از مدینه ، در منزلگاهی ، امام حسین (ع) ، در یک رویا ( نه خواب) پیامبر اکرم (ص) را می بیند که به ایشان می فرمایند: خدا خواسته تو را کشته بر سر نیزه ببیند. در این حدیث ، (ان الله اراد ان یراک قتیلا) نیامده است بلکه گفته شده ، (ان الله شاء ان یراک قتیلا). "اراد" به معنی اراده کردن است و چون حضرت حق بر امری اراده کند مخاطب آن، اختیار پذیرفتن یا نپذیرفتن ندارد بنابراین جبر است . خدای متعال عاشق امام حسین (ع) است و عشق با جبر همزیستی ندارد . پیامبر از واژه شاء بهره جسته است ، یعنی خداوند دلش می خواهد تو را کشته ببیند .
"ای حسین من ، تو را سر بر نیزه می خواهم ، زیرا شنیدن قرآن از سربریده بر نیزه ، برای من خوشتر است ، تا از آنان که بسیار قرآن می خوانند و نمی فهمند ." امام حسین (ع) به این معنا قربانی کل اهل بیت است ، اینجا مفهوم قربانی بسط پیدا می کند که قربانی رمز تقرب به درگاه احدیت است .
عاشورا در اربعین به کمال می رسد . این را انسان امروز در سراسر دنیا با تمام هستی جانش ادراک می کند وقتی نگاه می کنیم به مکانی که چند میلیون انسان مشتاق و عاشق در کربلا جمع می شوند. در ساحت و گستره ی عاشورا ، اربعین ، بلوغ و کمال آن است و ریشه گسترانیدن تمامی معانی عاشورا است که در اربعین تجلی پیدا می کند.
وقتی این حماسه حضور را می نگریم به درک این معنا نزدیک می شویم که اربعین نه یک مراسم و نه یک پیمودن راه سفر، بلکه میعادگاه عشاقی است که بعد از چهل شبانه روز ، از آن ظهر خونین ، از آن گودال قتلگاه و سربر نیزه شدن آن خورشید ، گرد هم آمده اند تا عاشورا به همان روز واقعه ختم نگردد و اربعین کمال عاشورا شود ، که بدون اربعین شهدای دشت سرخ نینوا، عاشورا ابتر می ماند.

زمان رضایی . کارشناس ارشد علوم سیاسی
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان