زیارت اربعین بدون گذرنامه حرام است

۱۳۹۵/۰۸/۲۷ ۰۹:۲۵ چاپ کد خبر: 69742
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، یکی از مراجع تقلید گفت: 10 تا 15 هزار نفر بدون وزیرا به مرز رفتند، 15 نفر نیز نباید برود، ما گفتیم رفتن بدون گذرنامه حرام است و این سفر حرام است، برای یک سفر مستحب کار حرام نباید انجام داد.

آیت الله ناصر مکارم شیرازی در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) اظهار کرد: ایشان فرمودند «آبروی خود را با اموال بخرید»، کسانی که بالاترین ارزش ها در زندگی را مال و ثروت می دانند، آبرو، دین، ایمان، استراحت و سلامتی خود را فدای آن می کنند.

وی خاطرنشان کرد: انسان های با شخصیت می گویند بسیاری از موارد ارزش بیشتری از مال دارند، آبرو را با دادن مقداری از مال حفظ می کنند.

این مرجع تقلید با اشاره به حقوق های نجومی گفت: این افراد با گرفتن این حقوق آبروی خود، جامعه و حکومت را می برند، از این امر صرف نظر شود آبروی خود را حفظ کنند، انسان با شخصیت باید به ایمان، اخلاق، آبرو و فضائل اخلاقی تکیه کند.

وی خاطرنشان کرد: در دنیای امروز اینگونه نیست، شخصی مانند دبیرکل سازمان ملل که تصور می کند، از نخستین شخصیت ها است، آبروی خود را با پول می فروشد، زمانی که عربستان سعودی تهدید کرد، نام من را از کودک کش ها بردارید، تا کمک ها را حفظ کنم، نام او را حذف کردند، آبروی سازمان ملل را برد، این امر نشان می دهد، ارزش اصلی مال است.

آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: زمانی که عده ای از مردم آمریکا خواستند از عربستان برای جریان برج های دوقلو شکایت کنند، عربستان تهدید کرد که اموال را از بانک ها بیرون می آورم که بیان کردند، به دادگاه نروید و شکایت نکنید، در دنیای امروز بالاترین ارزش این است.

وی با اشاره به سخنی از امیر مومنان(ع) گفت: ایشان فرمودند تمام دنیا را به من دهید، تا پوست جویی از دهان مورچه بگیرم، انجام نمی دهم، بزرگترین رشوه ها در برابر کوچکترین کارها ظلم است.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر پیروان این بزرگان هستیم، باید از آنها پیروی کنیم، وضعی که اکنون در جامعه است، وضع علوی نیست، بدهکارهایی سراغ داریم، که دنبال طلبکار هستند، ولی برخی می خواهند طلبکار آنها گم شود و ندهند، آیا این رسم مسلمانی، ایمان و شخصیت انسانی است، شخصیت و آبروی انسان بالاتر است.

وی با اشاره به مطالبی در مورد اربعین گفت: اربعین با شکوه تر از همیشه امسال برگزار می شود، شعاع اربعین از جهان شیعه بیرون افتاده و اهل سنت نیز می آیند و حتی شعاع این همایش عظیم از محوطه اسلام نیز بیرون افتاده و جمعی از غیرمسلمانان و مسیحیان اربعین حسینی در کربلا هستند.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه اربعین سرمایه مهمی و خار و خنجری در چشم وهابی ها است، گفت: هر چه می گویند زیارت قبور کفر است، می بینند این حرف ها و دروغ ها مشتری ندارد، گروه های احمقی در بین آنها هستند که تصور می کنند اگر بیایند با جلیقه انفجاری افرادی را شهید کند، مردم از امام حسین(ع) و عزاداری ایشان دست برمی دارند، این اشتباه است.

وی با بیان اینکه باید زیارت به مکتبی عالی تربیت تبدیل شود، خاطرنشان کرد: افراد باید تربیت شوند، تمام گناهان با توبه شست وشو شود، آلودگی ها و اخلاق رذیله را کنار بگذارند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: تمام زیارتنامه ها درس های تربیتی است، باید از خدا بخواهیم مانند یاران امام حسین(ع) صادقانه در میدان حاضر شویم، اکنون می توانید راه امام حسین(ع) و یاران ایشان را بروید، آنها همه چیز در راه خدا و حفظ عزت اسلامی فدا کردند و شما نیز باید خودتان فداکاری کنید، خوب است زیارتنامه ها تنها لسانی نباشند.

وی ابراز امیدواری کرد: کسانی که به زیارت اربعین رفتند، سالم بروند و برگردند و باید مراقب باشند کارهای خلاف انجام نشود.

آیت الله مکارم شیرازی عنوان کرد: اکنون 10 تا 15 هزار نفر بدون ویزا به مرز رفتند، 15 نفر نیز نباید بروند، راه را برای دیگران تنگ می کنند، افسوس برخی اوقات از چیزهایی که سرمایه و عظمت ما است، سوء استفاده می شود، ما گفتیم رفتن بدون گذرنامه حرام است و این سفر حرام است، برای یک سفر مستحب کار حرام نباید انجام داد، ولی باز متاسفانه شاهد این امور هستیم، امیدواریم روزی این زیارت ها از عوارض نامطلوب خالی شود.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان