به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، نیلوفر رجبیان در آخرین یادداشت خود درباره زیباسازی شهری و جایگاه آن در لنگرود نوشت.

 

" زیباسازی، فرآیندی مستمر و پویا و در حال رشد است که با روان شناسی، فلسفه، هنر، فرهنگ، هویت، دانش، بینش، زمان و کارکردهای مختلف ارتباط داشته و ظهور پیدا می کند. و جنبش زیبایی شناسی شهری رویکرد پیشرفته ایست که نه تنها به خاطر زیبا نمودن، بلکه [حتی] ترجیحاً به معنای ابزار کنترل اجتماعی از طریق راضی نگهداشتن جمعیت شهری و پاسخ گویی به نیاز آنها مورد مطالعه قرار می گیرد.

 

هدف زیباسازی فراهم آوردن محیطی است که همگی ما در آن احساس لذت کنیم. نگاه زیباسازی به شهر رسیدن به همان تعاریف ذکر شده و ارتقاء کیفیت محیط شهری است و برای رسیدن به این اهداف از 4 روش بصورت کلی استفاده می نماید.

 

  • رفع نازیبائیها

  • وضع قوانین، ضوابط و مقررات شهری برای ایجاد و حفظ زیبائیها

  • احداث و بهبود فضاهای شهری مناسب و متنوع

  • به کارگیری مبلمان شهری مناسب و استاندارد


 

همیشه شوراها و شهردارها تا به امروز حرف از زیباسازی زدند  اما کسی در این  زمینه کاری قوی و ماندگار انجام نداد .تبدیل منزل منجم باشی و منزل شاهانی  به موزه ، توریستی شدن پل خشتی و رودخانه و عناوینی از این گونه به گوش هر شهروندی بسیار آشناست اما چرا فقط در حد شعار بوده و این شعارها تا کجا ادامه خواهند داشت؟

 

زیباسازی نیز چه جایگاهی دارد؟ آیا ما تا به امروز در شهرداری لنگرود کارشناس زیباسازی و فضای سبز داشته ایم؟

 

بارزترین وظیفه کارشناس زیباسازی ارتقای کیفیت هویت کالبدی با احداث یادمان و بازسازی بنای تاریخی و آثار ارزشمند معماری است. اما شوراها و شهرداران برای آثار تاریخی لنگرود چه تدبیری اندیشیده اند؟ آیا بجز اینکه چهره زیبای پل خشتی را با تبدیل به پارکینگ خدشه د ار کردند، عمل دیگری را به مرحله اجرا رساندند؟

 

افزایش اطلاعات طراحان صنعتی در زمینه معماری و شهرسازی، یکی از راهکارهای موفقیت طراحان صنعتی در پروژه های زیباسازی است. حضور طراحان صنعتی در کنار معماران و شهرسازان، شکل دهنده یک تیم قوی و اثرگذار در زمینه طراحی عناصر مبلمان شهری خواهد بود. این مسأله باعث خواهد شد که بی هویتی موجود در عناصر مبلمان شهری، در قالب یک فعالیت اصولی و علمی رفته رفته از بین برود.

 

یکی از دلایل مهم بی هویتی شهر، عدم توجه به تفاوتهای موجود بین فضاهای مختلف شهری، اکتفاء نکردن به طرحهای یکنواخت و به اصطلاح استاندارد و نپرداختن به ظرفیت های مفهومی است، بدون در نظر گرفتن ارزشهای زیبایی شناسی شهری و هنری و بسنده نمودن به امکانات تولید و صنعت، آن هم از نوع ابتدایی ترین آن، این معضل تنها و تنها از طریق فعالیت گروهی قابل حل خواهد بود.

 

انزلی محله از قدیمی ترین محله های لنگرود است اما طی این سالها چه تغییر و پیشرفتی داشته است؟ نام لنگرود برای اولین بار در سال 519 قمری ملاحضه شده است، یعنی تا به امروز دقیقا 919 سال قدمت دارد.

 

در طی این سالها جایگاه آثار تاریخی کجا بوده است؟ شهروندی که از یک محله با بافت فرسوده مثل انزلی محله به مرکز شهر می آید تمایل دارد که مرکز شهر را به با چهره ای زیبا ببیند اما متاسفانه اوضاع اسفبار میادین شهر ما بر کسی پوشیده نیست.

 

مفهوم زیباسازی فقط  به نصب چندین تیر چراغ برق و نصب چند صندلی خلاصه می گردد؟ در سال 1392 اعضای محترم شورای شهر طرح فلاور باکس را مصوب کردند و به مرحله اجرا رساندند. بدین ترتیب که به جای حفاظ و جان پناه میله پل وادی لنگرود و پل بتنی در خیابان 17 شهریور از حفاظ و جان پناه بتنی استفاده کردند که این در عمل باعث شد تا دید راننده ای که از پیچ جاده به سمت پل می آید کور شده و این پل به قطب خطرناک برای تصادف تبدیل گردد. چه کسی پاسخگوست؟

 

آقای شهردار و اعضای محترم انجمن شورای شهر چرا از نیرو و فکر شهروندان بهره نمیگیرید؟ به عنوان مثال یک جشنواره با عنوان زیباسازی پل خشتی مصوب کنید تا شهروندان در روزی معین اثارشان را به شهرداری تقدیم کرده و آثار برگزیده نیز معرفی گردد و به مرحله اجرا برسد .

 

راهکار دیگری که بر مبنای این رویکرد مورد استفاده قرار می گیرد، توجه به آب و حرکت آب در فضاهای شهری است. ثابت شده است که صدای آب به انسان آرامش می بخشد. در فضای شهری امروزی، طرح هایی ارائه می شوند که در آنها صدای آب و در واقع موسیقی طبیعت در مبلمان شهری مترنم می شود. در فضای شهری لنگرود رودخانه ای بسیار زیبا داریم آیا زیباسازی این رودخانه فقط در نصب چند لامپ رنگی خلاصه می گردد ؟

 

همچنین نزدیک تر کردن جانوران (مثل پرنده ها) به فضاهای شهری نیز از رویکردهای نوین و معاصر است. ما در شهرمان مرداب زیبای کیاکلایه را داریم اما با آن چه کردیم ؟ آیا بجز اینکه مرداب را به زمین برای ساخت و ساز مسکن مهر تبدیل کردیم و باعث آوارگی گونه های جانوری شدیم اقدامی دیگر انجام دادیم ؟

 

مغازه های اطراف پل خشتی قلب تپنده اقتصاد شهر هستند . اما متاسفانه از نظر شکل ظاهری هیچ همخوانی و هارمونی با سبک معماری ایرانی و قدمت تاریخی شهر ندارند . بمنظور زیباسازی این بازار میتوان از مغازه داران گرامی درخواست کرد که در سر مغازه هایشان از تابلوهای یکسان و هماهنگ و همخوان با سبک معماری و قدمت تاریخی شهر استفاده نمایند .

 

یعنی اجرای چند تابلو در مرکز شهر در بودجه چند میلیاردی شهر نمیگنجد ؟

 

ورودی هر شهری نمایان و چکیده بطن شهر است و بهع نوان اصلی ترین عامل نشانگر هویت و تاثیرگذارترین موضوع بر برداشت ذهنی واردشوندگان محسوب میشود . در واقع ورودی شهر نخستین فضایی است که مسافرین با آن برخورد میکنند . با توجه به اینکه لنگرود یک شهر با قدمت 919 ساله و همچنین شهید پرور است چه سردری مطابق با موارد مذکور دارد ؟ کدام یک از موارد فوق در طراحی سردر ورودی شهر نیز رعایت شده است ؟

 

نقاشیهای بقعه متبرکه آقا سید حسین افتخاری برای شهر ماست . از خود بقعه گرفته تا درها و پنجره ها و نقاشیهایش از آثار تاریخی است اما تا کنون چه کار زیربنایی و ماندگاری برای احیا و مرمت این آثار انجام شده است ؟ آیا این یک کار فرهنگی نیست ؟ چرا کمیته فرهنگی شوراها تا به امروز اقدامی انجام نداده اند ؟آیا جایگاه  و ارزش این امامزاده متبرک در این حد است ؟

 

و سخن آخر...

 

نحوه چیدمان فضای سبز، آرایش ساختمان ها با نمای سنتی و یا یکسان، وجود درختان مناسب در یک خیابان، نحوه قرار گرفتن تیرهای چراغ برق، باجه های تلفن، کیوسک های فروش روزنامه، ایستگاه های اتوبوس و مهم تر از آن حفظ نماد های قدیمی و سنتی یک شهر، نقش مؤثری در افزایش روحیه اجتماعی، ایفا می کند و با تأکید بر اجرای مجموعه عوامل تخصصی و کارشناسی فنی و هنری است که محیط های شهری متناسب، زیبا و انسانی بوجود می آید.

 

خودتان و هویت خودتان را دوست داشته باشید و به آن افتخار کنید... ما همه چیز داریم و اگر باهم باشیم به همه جا می توانیم برسیم... تنها کسی که می تواند به ما یاری برساند خود ما هستیم و این، تنها کار و تلاش شبانه روزی و خستگی ناپذیر می خواهد...

 

به امید روزی که بتوانیم دست در دست هم و باهمت شهردار محترم و شورای شهر ،  لنگرود را به جایگاهی شایسته برسانیم

 

نیلوفر رجبیان – کارشناس ارشد طراحی شهری
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان