به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، حیدر مستخدمین حسینی معاون اسبق بانک مرکزی در گفتگو با «نسیم آنلاین» در خصوص افزایش قیمت دلار تا 3940 تومان طی روزهای اخیر اظهار کرد: اتفاقات چند هفته اخیر در خصوص افزایش قیمت دلار قابل تامل است و ابهاماتی در خصوص آن وجود دارد. وی افزود: در حال حاضر یا دولت قصد دارد همین روزها یکسان سازی نرخ ارز را اعلام کند و به همین خاطر است که قیمتها را رها کرده و یا با توجه به نزدیک شدن به پایان سال، برای تامین ریال مورد نیاز بودجه 95 مدیریت ارز را رها کرده تا قیمتها افزایش پیدا کند.  وی گفت: وعده یکسان سازی نرخ ارز قبل از انتخابات ریاست جمهوری به مردم داده شده بود و از ابتدای روی کار آمدن دولت هم هر سه ماه و یا هر شش ماه توسط مقامات اقتصادی کشور به خصوص مسئولان بانک مرکزی تکرار می شد.
دولت می توانست وقتی فاصله ارز آزاد و دولتی کمتر از 500 تومان است آن را تک نرخی کند
 
معاون اسبق بانک مرکزی بیان کرد: وعده های دولتمردان در این زمینه تا به امروز به پایان فعالیت چهار ساله دولت یازدهم رسیده است. دولت این فرصت را داشت وقتی اختلاف قیمت ارز آزاد و دولتی کمتر از 500 تومان بود ارز را تک نرخی کند، ولی امروز این اختلاف قیمت به بیش از 700 تومان رسیده است. مستخدمین حسینی با بیان این مطلب که "نرخ دلار 3940 تومانی امروز بسیار قابل تامل است " به «نسیم آنلاین» عنوان کرد: عدم برنامه ریزی لازم برای اعمال مدیریت ارز از طرف بانک مرکزی باعث شده که قیمتها افزایش پیدا کند، هر چند که بحث بر سر طرف عرضه و تقاضاست و تغییراتی که در یکی دو ماه اخیر صورت گرفته، بنابراین بسیار قابل تامل است.
گشایش ال سی با قیمت ارز آزاد نشان از علاقه بانک مرکزی به دلار گران است
 
وی با انتقاد از بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی مدتی است در گشایش  ال سی، ارز آزاد به متقاضیان می دهد. این نشان می دهد که بانک مرکزی و دولت نسبت به افزایش قیمت ارز بی علاقه نبودند. قبلا تعیین ارز آزاد برای واردات و صادرات بنگاههای اقتصادی بر عهده خودشان بود و بانک مرکزی تنها قیمت ارز مبادله ای را تعیین می کرد ولی امروز گشایش ال سی هم با ارز آزاد انجام می شود. معاون اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: تمدید تحریم ده ساله ایران توسط آمریکا و یا روی کار آمدن ترامپ بهانه هایی است که نشان می دهد دولتمردان می خواهند به جای نحوه مدیریت خودشان، تقصیرها را به گردن شرایط بین المللی بیاندازند. 
گرانی دلار تورم را افزایش می دهد
 
مستخدمین حسینی درباره تاثیر گرانی دلار بر افزایش تورم نیز به «نسیم آنلاین» گفت: گرانی دلار قطعا روی افزایش قیمت کالاهای اساسی مردم و همچنین افزایش تورم تاثیر خواهد گذاشت. بنگاههای اقتصادی و شرکتها وقتی ارز با قیمت بالاتری را تعیین می کنند، طبیعی است که قیمتها هم افزایش پیدا می کند و انتظارات تورمی به وجود می آید. وی تصریح کرد: دو نرخی بودن ارز در شرایط حاضر تنها به نفع گروه خاصی است که ارز مبادله ای به آنها تعلق می گیرد. در حاضر ارائه ارز مبادله ای حداقل رسیده و ارز مورد نیاز بنگاههای اقتصادی از طریق بازار آزاد تامین می شود.  معاون اسبق بانک مرکزی افزود: همین مقدار ارز مبادله ای ارائه شده توسط بانک مرکزی برای دارو یا موارد دیگر، خیری را به مردم نمی رساند. برای اینکه در حال حاضر نظام کنترلی وجود ندارد و وارد کننده هایی که ارز مبادله ای گرفتند محصولات خود را با قیمت روز عرضه می کنند بنابراین یکسان سازی نرخ ارز به سود مردم و جامعه است. مستخدمین حسینی خاطرنشان کرد: یکسان سازی نرخ ارز رانت را از اقتصاد ملی ما حذف می کند. یکی از قولهای آقای روحانی به مردم در سال 92 تک نرخی کردن ارز بود. این اتفاق هرچقدر به تاخیر بیفتد به ضرر مردم است، زیرا رانت برای گروههای دیگری که وجود داشته تداوم پیدا می کند، اما مردم هزینه آن را خواهند پرداخت.
دولت هرچه سریعتر ارز را تک نرخی کند
 
وی بیان کرد: این مردم شامل، دانشجویان، مسافران و بیماران هستند که ارز آزاد می گیرند و به آنها ارز مبادله ای تعلق نمی گیرد. دولت نباید هراسی از نرخ تورم داشته باشد و باید هرچه سریع تر ارز را تک نرخی کند. معاون اسبق بانک مرکزی درباره تاثیر انتخابات بر تک نرخی کردن ارز گفت: احتمالا انتخابات ریاست جمهوری تک نرخی شدن ارز را به تعویق می اندازد. چون دولت به قولهای اقتصادی که درسال 92 به مردم داده بود عمل نکرده و تک نرخی کردن ارز تاثیر روانی روی افزایش قیمتها خواهد داشت. مستخدمین حسینی خاطرنشان کرد: ارز آزاد در حال حاضر افزایش قیمت نسبتا زیادی داشته و سهم ارز مبادله ای در بازار هم تنها یک چهارم است. بنابراین تک نرخی کردن ارز تاثیر زیادی روی افزایش قیمتها نخواهد داشت.
همرسانی کنید:
برچسب‎ها : ما گرانی دلار

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان