به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، آیت الله کعبی در میزگرد علمی سی و دومین نشست انجمن فارغ التحصیلان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: گاه جریانات موجود در حوزه از طرفداران نظام و انقلاب و ولایت فقیه هستند. اما چون برخی جریانات در صحنه نیستند و واقعیات را نمی بینند، دچار اشتباه محاسباتی می شوند.

وی افزود: مثلا در نهضت مشروطه که علمای نجف ، با حمایت از نهضت مشروطه، به دنبال کم شدن قدرت شاه و رهایی مردم از استبداد و جلوگیری از قانون شکنی اسلام بودند اما، چون مانند شیخ فضل الله در صحنه نبودند نمی توانستند دریابند که روشنفکران، چه اندازه ضد دین بوده و چگونه بدنبال براندازی دین در جامعه هستند.

وی بر لزوم به صحنه آمدن روحانیت تأکید کرد و اظهار داشت: روشنفکران ضد دین امروز نیز در حال تلاش هستند تا با نفوذ در روحانیت ، از روحانیت علیه اسلا م و انقلاب استفاده کنند. لذا هرگز هیچ جریان حوزوی، نمی تواند بر اساس مبنای خودش مخالف انقلاب باشد ؛ اما به خاطر در صحنه نبودن و بصیرت نداشتن به آلت دست دشمن تبدیل می شود.

آیت الله کعبی ادامه داد: امروز علاوه بر تمرکز اسلام منهای روحانیت، تز روحانیت علیه روحانیت نیز توسط دشمن پیگیری می شود.

آیت الله کعبی ادامه داد: برخی علما که در گذشته هرچند نظرشان بر ولایت مطلقه فقیه است اما گمان می کردند که هرگز علما مبسوط الید نمی شوند تا حکومت تشکیل دهند. امام(ره) این امید را ایجاد کرد که می توان نظام اسلامی را ایجاد کرد و لذا اقدام کرد.

وی با اشاره به برخی شائبه ها و شایعات در مورد مراجع تقلید گفت: هیچ یک از مراجع، با نظام اسلامی مخالف نیستند؛ بنده با آیت الله مؤمن، آیت الله شب زنده دار و آیت الله مقتدایی خدمت حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی رسیدیم. ایشان گفت: امروز حفظ نظام از اوجب واجبات است و تضعیف آن جایز نیست. و ما با وجود این سید (رهبری ) خیالمان راحت است و نگرانی ما نسبت به آینده – یعنی صد سال دیگر – است.

وی با اشاره به برخی جریان ها مانند تشیع لندنی در حوزه ادامه داد: امروز جریانهایی در حوزه قرار گرفته که دستهای پشت پرده آنها را مدیریت می کند. و مسأله نفوذ را به خوبی می توان در آن ها دید.

آیت الله کعبی ادامه داد: لذا امروز علی المبنا هیچ حوزه و هیچ جریانی در حوزه نباید در حفظ نظام و انقلاب شک کند و اگر افرادی روحیه متفاوت دارند، دستهای پشت پرده ای است که با نفوذ آنها را هدایت می کند.

امروز خطر انقلاب زدایی از حوزه ها، از متن سکولاریسم برمی خیزد

بر اساس گزارش خبرگزاری رسا، وی در سخنرانی خود در این همایش با اشاره به آیه ای از قرآن کریم، اظهار داشت: تبلیغ رسالات الهی صرفا نوشتن و بیان کردن و منبر رفتن نیست، بلکه نوعی اقدام و عمل و اهتمام جهادی برای اقامه دین با بکارگیری همه داشته هاست. لذا جنس تبلیغ رسالات الله، ابلاغ است.

آیت الله کعبی با اشاره به این که حوزه های علمیه وارث انبیاء هستند، ادامه داد شجاعت، بصیرت و پیام انبیاء نیز از جمله خصوصیاتی است که باید حوزه در مأموریت خودش مد نظر قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه تبلیغ از جنس تبلیغ انبیاء ملزوماتی دارد، اظهار داشت: الزام اول تفقه در دین و الزام دوم استحفاظ امر دین یعنی تبدیل شدن دین به بخشی از وجود مبلغ است و الزام سوم، اشراف و ذخیره کردن مفاهیم دین در حد شهود که عالم مانند یک متخصص بتواند تشخیص دهد و عمل کند.

آیت الله کعبی الزام چهارم را هم حمل و به عهده گرفتن دانست و گفت: الزام پنجم تبیین حق و عدل و پای آن ایستادن و قیام برای حق و عدل است. لذا امام(ره) می فرماید اساس اسلام قیام برای خداست.

وی الزام ششم را مقابله با جبهه دشمنان انبیاء دانست که لازمه قیام برای حق و عدل است و افزود: اگر کسی بخواهد اقتدا بکند به نهضت انبیاء ، نمی تواند انقلابی نباشد، لذا انقلابی گری در ذات رسالت و وظایف نهاد روحانیت نهفته شده است و اگر انقلابی گری را روحانیت بگیریم دیگر روحانیت تبلیغش از جنس تبلیغ انبیاء نیست.

وی انقلاب اسلامی را تلاش برای ایجاد تحول بنیادین بر پایه اسلام دانست و افزود: این تحول بنیادین در تغییر باورها و ارزشها برای برقراری نظام مبتنی بر احکام اسلام است.

آیت الله کعبی با اشاره به سخنان رهبری اظهار داشت: ما اسلامی نداریم که غیر انقلابی باشد چراکه انقلاب و تحول جزء اسلام است لذا انقلاب اسلامی در ذات روحانیت نهفته است.

وی با اشاره به سخنان شهید صدر گفت:  انقلاب اسلامی آروزی انبیا را محقق کرد در واقع انقلاب اسلامی بعثت اسلام در عصر حاضر است.

نماینده مردم خوزستان در خبرگان رهبری با اشاره به ویژگیهای حوزه و روحانیت انقلابی اظهار داشت: اولین ویژگی فرد انقلابی این است که دغدغه اصلی وی انقلاب و اسلام باشد و هرگز از آرمانها غفلت نکند. دومین ویژگی این است که اقدام و عمل را از خود شروع کند و بر افراد محیط خود اثرگذار باشد. سومین ویژگی نیز، داشتن روحیه انقلابی است که همین امر سبب کسب معنویت میشود.

وی با بیان این که  فرد انقلابی نمی تواند نسبت به مفاسد جامعه بی تفاوت باشد، ادامه داد:  فرد انقلابی در برابر انقلاب، قاطع و شدید است و بر سر اصول انقلاب، معامله نمی کند و از آن کوتاه نمی آید. همچنین فرد انقلابی، کسی است که از تجربه های بد عبرت گرفته و سعی کند اشتباهات را تصحیح کند.

وی گفت: امروز تجربه برجام و بدعهدی آمریکا از جمله اموری است که باید از آن عبرت گرفت.

آیت الله کعبی افزود: ویژگی دیگر انقلابی بودن در نظر امام(ره) باقی ماندن نهادهای انقلابی، مانند کمیته ها، دادگاه، انقلاب ، سپاه، پاسداران است. اما متأسفانه بعد از جنگ، برای دست یافتن به توسعه به مدل غربی، برخی از نهادها مانند کمیته که مسئول اجرای امر به معروف و نهی از منکر و ضامن عفاف در کشور بودند، ادغام شده و برخلاف نظر امام عمل شد. حتی عده ای خواستند سپاه را منحل کنند که رهبری اجازه انحلال آن را ندادند.

وی، آمادگی جهت فداکاری و شهادت در راه خدا را دیگر ویژگی فرد انقلابی خواند و افزود: پرهیز از پرخاشگری بی جهت در عین قاطعیت و پختگی و مرعوب نشدن در برابر برخی امور امید بخش کاذب از دیگر ویژگی های فرد انقلابی است.

آیت الله کعبی هویت انقلابی و اسلامی را واحد خواند و گفت: نمی توان پایبند به اسلام بود و انقلابی نبود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه فرد انقلابی عافیت طلب، راحت طلب و احترام طلب نیست گفت: انقلابی حاضر است نه تنها راحتی خود بلکه آبروی خود را برای انقلاب خرج کند. هم چنین انقلابی رو به جلو حرکت می کند و پیشرفت و حرکت علمی دارد و شهدای هسته ای از جمله چنین افرادی بودند.

وی اظهار داشت: انقلابی، با انقلاب قهر نمی کند، کسانی که آخر سر از انقلاب کناره می گیرد، انقلابی نیست و حتی زحمات گذشته خود را نیز خراب میکند، مانند روزه داری که ساعتی به افطار مانده، افطار کند.

وی با اشاره به سخنان رهبری، انقلابی گری در حوزه علمیه قم را در خطر دانست و افزود: برای انقلابی ماندن حوزه باید مبانی انقلاب معرفت کامل داشت، به گونه ای که در عمق جان فرد، نفوذ کرده باشد. نباید افراد تنها احساسی باشند و بر اساس احساسات با انقلاب همراه شده باشند؛ چراکه در این صورت در تندبادها مسیر خود را عوض می کنند.

وی تجربه طرح ولایت را یکی از راهکارهای کسب معرفت دانست و افزود: طرح ولایت باید متناسب با طلاب سطوح مختلف طراحی شود.

آیت الله کعبی افزود: راهکار دیگر انقلابی ماندن حوزه، را کار انقلابی در کنار درس خواندن است، لذا باید به گونه ای برای طلاب برنامه ریزی درسی صورت بگیرد، که فرصت برای کار انقلابی و آگاهی آنها باشد. این امر با تقویت تشکیلات انقلابی مانند بسیج طلاب و اساتید می تواند محقق شود.

وی با اشاره به برخی آسیب های موجود در مسیر انقلابی ماندن حوزه ها گفت: از سویی نباید به نام اجتهاد پویا، اصالتهای حوزه مانند فقه و اصول ضایع شود، اما در کنار آن باید رشته های تخصصی گوناگون متناسب با نیازهای انقلاب، تقویت شود.

وی راهکار دیگر حوزه انقلابی را تولید علوم انسانی اسلامی دانست و اظهار داشت: از جمله کار ها در این زمینه، تقویت این مؤسسه شریف است که برای اسلامی سازی علوم انسانی تلاش می کند.

وی تدوین منشور جامع اسلام ناب را از دیگر راهکارهای انقلابی ماندن حوزه دانست و گفت: پیشبرد فقه حکومتی بسط حقایق آمیز با نورآوری عالمانه از جمله راهکارهای انقلابی ماندن حوزه می باشد.

آیت الله کعبی اظهار داشت: در فتنه ۸۸ حداقل ، ناظر بودم و می دیدم که جریان روشنفکر ضد روحانیت و ضد مرجعیت از طریق واسطه های رند و معمم توانست جریان سنتی حوزه  را با جریان ضد مرجعیت همراه کند و در مواردی به مواضع مشترک برسد. امروز خطر انقلاب زدایی از حوزه ها، از متن سکولاریسم برمی خیزد، چرا که سکولاریسم زیرکانه و با ادعای دلسوزی پیش می آید.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان