از گاف های سینمایی چه می دانید؟

۱۳۹۵/۰۹/۲۵ ۰۹:۵۹ چاپ کد خبر: 71931

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، سوتی، گاف، از دست در رفتن و هر عنوان دیگری را می توان برای این اتفاق گذاشت، اما در نهایت نتیجه این است که کارگردان جایی از فیلم، چه در طراحی لباس و صحنه، چه در تاریخ روایت، چه در محتوا و چه در نوع ساخت از دستش خارج شده و از سر حواس پرتی چیزهایی را نشان می دهد که نباید نشان دهد! گاهی برخی از این سوتی ها به قدری پررنگ هستند که خیلی ها متوجه آن ها می شوند و گاهی هم تا چند باری فیلم دیده نشود، خودشان را نشان نمی دهند، به هر صورت این فیلم ها هم در سینمای ایران و هم در سینمای جهان وجود دارند و برخی از مهم ترین آن ها را اینجا جمع کرده ایم.

فرزند صبح

اوایل سال ۸۹ خبری مبنی بر ساخت فیلمی درباره امام خمینی (ره) بنیان گذار جمهوری اسلامی منتشر شد، این خبر بازتاب وسیعی داشت و از همان روزهای اول حواشی زیادی پیرامون فیلم شکل گرفته بود.  کارگردانی فیلم بر عهده بهروز افخمی بود و تا تیرماه همان سال در زمینی که حوالی شهریار خریداری شده بود، فیلمبرداری ادامه داشت. در نهایت پروژه دو سال برای بزرگ شدن بازیگر نقش خردسالی امام متوقف و دوباره از سر گرفته شد. در نهایت و پس از کش و قوس های فراوان فیلم در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر (سال ۸۹) و در حالی که بهروز افخمی می گفت این فیلم را به عنوان اثر قبول ندارد، به نمایش درآمد. فیلم مورد نقدهای زیادی قرار گرفت اما در صحنه ای که پدر و مادر امام از خمین به سمت تهران راه می افتند، فصل پاییز است و حضرت امام همراه با دایه اش در خانه می ماند. بعد از خداحافظی می بینیم که آن ها با گوسفند و گاو به سمت تهران راه می افتند و دایه هم در پاسخ روح الله نوجوان می گوید که آن ها عید برمی گردند، اما درست وقتی که دوربین به سمت بالا حرکت می کند که نمای بزرگتری را بگیرد، در دور دست، اتوبان را می بینیم که ماشین ها با سرعت زیادی در حال حرکت هستند. البته در همین فیلم در جایی هدیه تهرانی هم با شلوار جین ظاهر می شود که به نظر می رسد یادشان رفته آن زمان ها شلوار جین اصلا نبوده و کسی استفاده نمی کرده است.

%image_alt%

جرم و حکم

«جرم» و «حکم» دو فیلم مسعود کیمیایی هستند که «جرم» در بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر به عنوان بهترین فیلم انتخاب شد. با این حال هر دوی این فیلم ها در طراحی صحنه سوتی داشته اند، حضور کولرگازی هایی که با زمان روایت شده در فیلم همخوانی ندارند، بسیار به چشم می آید. جالب این است که مارک آن ها را هم می توانیم ببینیم؛ مارک یکی از شرکت های معتبر کره ای!

البته در «حکم» و در پلانی که عزت الله انتظامی و بهرام رادان در حال صحبت با یکدیگر هستند، بوم صدای صدابردار را می توان به وضوح در تصویر دید که معلوم نیست در کادر چه کار می کند و چرا این صحنه کات نخورده است.

%image_alt%

نفس

فیلم سینمایی «نفس» به کارگردانی نرگس آبیار است و در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر رونمایی شد و به تازگی نیز در سینماهای کشور به نمایش درآمده است. «نفس» روایتی از زندگی چهار کودک است که یکی از دخترها آن را تعریف می کند، او تعریف می کند و تعریف می کند تا اینکه در یکی از روزهای جنگ وقتی در حیاط خانه تاب بازی می کند، با بمبی که در همان جا می افتد، فوت می کند. البته معلوم نیست حالا که شخصیت اول داستان فوت کرده، دقیقا چه کسی همه این داستان ها را از ابتدا برای مخاطب بازگو می کند.

%image_alt%

آب و آتش

به کارگردانی فریدون جیرانی است و در یکی از صحنه ها وقتی اتوبوس در ایستگاه می ایستد، انعکاس تصویر همه عوامل پشت دوربین را می توان روی بدنه اتوبوس دید.

%image_alt%

آسمان محبوب

داریوش مهرجویی «آسمان محبوب» را در سال ۸۸ ساخته بود و در جشنواره بیست و نهم فجر هم توانست سیمرغ بهترین کارگردانی را بگیرد، اما در طراحی صحنه با سوتی عجیبی روبرو می شویم، در یکی از صحنه های فیلم از گل هایی به رنگ آبی استفاده می شود که در نماهای بسته کاملا مشخص است گل ها را رنگ کرده اند و حتی می توان گفت برای این کار از گواش استفاده شده است.

%image_alt%

رستاخیز

فیلمی که هنوز هم مشکل اکرانش حل نشده و احمدرضا درویش امیدوار است به زودی بتواند آن را روی پرده سینماها ببیند. اما در همان اکران های محدود و معدود هم سوتی هایی از فیلم گرفته شد. شب دهم ماه محرم زمانی که امام حسین با یارانش صحبت می کند، ماه بالای سرش را می توان دید، اما با این تفاوت که ماه شب دهم را با «پرگار» کشیده اند و از ماه شب چهارده هم گردتر به نظر می رسد! یکی دیگر از ایرادهایی که به فیلم می گیرند مربوط به شهادت حُر می شود، چون حُر نخستین شهید روز عاشوراست، در صورتیکه تمام حوادث ظهر عاشورا در «رستاخیز» از نگاه این شهید نشان داده می شود و او تا پایان با خون ریزی مقاومت می کند.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که همیشه شنیده ایم «صحرای کربلا» جایی که خبری از کوه نبوده، اما در فیلم و حتی در تصویر زیر به وضوح می توان کوه های کربلا را دید!

%image_alt%

ماهی و گربه

فیلم سکانس-پلان شهرام مکری فیلم خوبی است که زحمت زیادی هم برای آن کشیده شده، این هم مشخص است که هر سوتی در میانه فیلم برداری به منزله از ابتدا گرفتن کار است. اما احتمال دیدن سوتی کوچک وجود دارد، در همان ابتدای فیلم و صحنه ای که یکی از رستوران دارها به سمت ماشین می رود که سوار شود، در آینه بغل ماشین به وضوح می توان فیلمبردار و کسی که کنارش ایستاده را دید، البته مشخص است که خودشان بعد از چند ثانیه متوجه این اتفاق می شوند و با تغییر جا همه چیز درست می شود.

%image_alt%

امکان مینا

به گفته کمال تبریزی با این فیلم می خواست نگاهی به دوران بحران زده سیاسی کشور داشته باشد و نشان دهد که چه بلاهایی بر این سرزمین گذشته است. اما در بازسازی حوادث دهه ۶۰ چندان خوب عمل نکرده و دیدن ماشین های مدل جدید با پلاک ایران ۱۱ یا ساختمان هایی با تابلوی دهه ۸۰ موضوع جالبی نیست. از طرفی عملیات تک نفره مهران که خودش خبرنگار است به خانه تیمی و کشتن اعضای گروهک منافقین کمی عجیب به نظر می رسد.

%image_alt%

اروند

فیلم تازه پوریا آذربایجانی برای نخستین بار در جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآمد، این فیلم درباره ۱۷۵ شهید غواصی است که سال گذشته کنار رود اروند پیدا شدند. سوتی واضح فیلم دقیقا در لحظات پایانی و اوج لحظات احساسی فیلم رقم می خورد، جایی که جسد یا استخوان های غواص ها را پیدا می کنند و بر اساس تصاویر قبلی که خود فیلم نشان می دهد، همه آن ها را نشسته و در گودالی دفن می کنند، اما وقتی جسدشان را پیدا می کنند، دراز کشیده اند و با کنار زدن خاک های رو پیدا می شوند، چیزی درست شبیه تصویری که از این غواص ها در رسانه ها منتشر شده بود.

%image_alt%

جدایی نادر از سیمین

شاید به این فیلم در روایت و طراحی لباس و صحنه نتوان سوتی گرفت، اما می توان گفت «جدایی نادر از سیمین» فیلم تحسین شده اصغر فرهادی در مذمت پنهان کاری است، این درحالی است که خودش تا لحظه های پایانی اثر پنهان کاری می کند و تصاویر تصادف بازیگر را مخفی نگه می دارد تا بتواند از آن به عنوان برگ برنده ای استفاده کند.

%image_alt%

فقط ما نیستیم که گاف داریم

از این دست سوتی هایی که به اتفاقات سر صحنه و طراحی لباس و مابقی ماجراها مربوط می شود در سینمای جهان هم به وفور یافت می شود. هرچند افرادی مانند استنلی کوبریک و کوئینتین تارانتینو از این دست تفاوت ها و تغییرات جزئی در پلان های پشت سر فیلم های شان برای گمراه کردن مخاطب و از بین بردن و در هم آمیختن مرزهای خیال و واقعیت استفاده می کنند و در آثارشان به وفور می توان چنین چیزهایی را پیدا کرد. اما سوتی در فیلم هایی چون «هری پاتر»، »دزدان دریایی کارائیب»، «مرد عنکبوتی»، «ارباب حلقه ها» و «مظنونین همیشگی» موضوع متفاوتی است. با اینکه از این دست سوتی ها زیاد وجود دارد، ولی ما تنها به چند مورد اشاره می کنیم:

هری پاتر

در قسمت پنجم «هری پاتر» که در سال ۲۰۰۷ ساخته شد، ۷ اشتباه بزرگی روی می دهد که مربوط به لباس «هری پاتر» است که در دو سکانس تکرار می شود. تی شرتی که او در صحنه ای که خوابیده به تن دارد با تی شرتی که چند ثانیه بعد از خواب برمی خیزد کاملا متفاوت است، هم از نظر رنگ و هم از نظر یقه تی شرت.

%image_alt%

دزدان دریایی کارایب

«نفرین مروارید سیاه» اولین قسمت از سری فیلم های «دزدان دریایی کارائیب» است که کارگردانی آن را «گور وربینسکی» به عهده داشت. در یکی از صحنه های فیلم که جک (با بازی جانی دپ) در حالی که عصبانی است روی عرشه ایستاده ولی نکته جالب توجه این است در پشت سر او نیز یکی از عوامل فیلم با کلاه کابویی و تی شرت سفید در حالی ایستاده و به دریا زل زده است، به چشم می خورد.

%image_alt%

البته «دزدان دریایی کارائیب» سوتی کم نداشته، جک اسپارو در جایی از فیلم با کلاه مارک آدیداسش بازی می کند!

%image_alt%

مرد عنکبوتی

این فیلم در سال ۲۰۰۲ و به کارگردانی «سم ریمی» و بر پایه شخصیت مرد عنکبوتی شرکت مارول کامیکس ساخته شد. در یکی از صحنه های این فیلم، «پیتر» که هنوز مهارت استفاده از استعداد جدیدش را پیدا نکرده، تارهایش را به سمت چراغ خواب اتاقش پرتاپ کرده و باعث می شود تا بشکند ولی چند ثانیه بعد چراغ خواب در اتاق بهمریخته «پارکر»، سالم و چون اولش سرجایش قرار گرفته است.

%image_alt%

گلادیاتور

«ریدلی اسکات»، فیلم سینمایی «گلادیاتور» را با بازی درخشان «راسل کرو» در سال ۲۰۰۰ میلادی ساخت. در یکی از صحنه های مبارزاتی، یکی از ارابه ها واژگون می شود و زمانی که گرد و خاک حاصل از حرکت ارابه ها کمی فرو می نشیند، مخاطب با کمی دقت به راحتی می تواند سیلندر گاز نصب شده زیر ارابه را ببیند.

مظنونین همیشگی

«مظنونین همیشگی»، فیلمی جنایی به کارگردانی «برایان سینگر» و بازی «کوین اسپیسی» در سال ۱۹۹۵، ساخته شد. این فیلم همچون سه فیلم قبلی اگرچه نامش در میان آثار ماندگار تاریخ سینما به ثبت رسیده ولی از اشتباه داشتن مستثنی نبوده و در یکی از صحنه ها که این گروه خلافکار اقدام به ربودن ماشین پلیس می کنند، یک هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ چهار موتوره به تصویر کشیده می شود ولی در نمای دیگری که هواپیمای از پشت نشان داده می شود، هواپیما، یک بوئینگ ۷۶۷ دو موتوره است.

%image_alt%


طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان