به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، آیت الله امان الله علیمرادی نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری در سال 1342 در یکی از روستاهای شهر بافت به دنیا آمد. وی بعد از گذراندن دروس دبیرستان در سال 1360 به حوزه علمیه شهید مطهری تهران آمد و بعد از گذراندن دروس مقدماتی در سال 1363 به دست  رهبر معظم انقلاب معمم شد. بعد از گذراندن دروس مقدماتی، دروس اجتهاد را در تهران از محضر آیات سید علی خامنه ای، محمد امامی کاشانی، محمد رضا مهدوی کنی و مرحوم آقا مجتبی تهرانی(ره) فرا گرفت و در قم نیز در محضر حضرات آیات عظام محمد تقی بهجت، محمد فاضل لنکرانی، شیخ جواد تبریزی و عبدالله جوادی آملی مستفیض شد. وی علاوه بر دروس حوزوی در رشته فقه و حقوق اسلامی موفق به اخذ  مدرک دکتری شد. نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری با شروع جنگ تحمیلی در جبهه های نبرد حق علیه باطل حاضر شد و در زمینه های نظامی و دینی در دفاع مقدس ملت ایران فعالیت کرد. ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافت، اداره امور عقیدتی سیاسی پایگاه دریایی سیرجان، مسئولیت و حضور فعال در شوراهای فرهنگی، آموزشی و تحصیلات تکمیلی، عضویت در کمیته جذب هیئت علمی و عضویت در هیئت امنای بعضی حوزه های علمیه از جمله سوابق اجرایی و مدیریتی وی است. آیت الله علیمردادی چندی پیش میهمان باشگاه خبرنگاران تسنیم بود. متن پیش رو حاصل 2 ساعت گفت وگوی خبرنگاران پویا با وی است که از منظرتان می گذرد: تسنیم: یکی از نکاتی که رهبر معظم انقلاب بسیار بر آن تأکید کردند توجه به انقلابی بودن و انقلابی گری است که در دیدارشان با اعضای مجلس خبرگان و اعضای مجلس شورای اسلامی بسیار آن را مطرح کردند. ایشان در آخرین دیدار با اعضای مجلس خبرگان چهارم فرمودند: «خبرگان باید انقلابی بماند و انقلابی عمل کند» و همچنین فرمودند«در تعیین رهبر آینده به شرط انقلابی بودن رهبر آینده پایبند باشید» نظر شما و تفسیری که از انقلابی بودن دارید چیست و با توجه به عضویتتان در مجلس خبرگان رهبری، جو کنونی این مجلس را به لحاظ انقلابی بودن چگونه می بینید؟ بسم الله الرحمن الرحیم. همانطور که مستحضرید مجلس خبرگان تاکنون یک اجلاسیه داشته و اینکه یک قضاوت نزدیک به واقع از آحاد نمایندگان داشت خیلی کار آسانی نیست و مقداری زمان می برد اما اجمالاً می شود فهمید مجلس خبرگان دغدغه اصلی اش پیشبرد انقلاب و نظام، تقویت اصل ولایت فقیه و به طور مشخص حمایت و نصرت مقام معظم رهبری است. ممکن است نظرات و دیدگاه ها دقیقاً منطبق بر هم نباشد که انتظار هم نیست که دقیقاً منطبق باشد ولی در این آرمان­هایی که عرض کردم به نظر می آید همه مشترک هستند و اظهار می کنند رهبری شخص آیت الله خامنه ای همیشه به ویژه حالا بی بدیل و بی نظیر است. ** آیت الله مصباح در علوم عقلی جزو 5 نفر اول علمای امامیه است/ جای نگرانی در خبرگان نیست مجلس خبرگان هر چه سطح اعضایش به لحاظ علمی و به لحاظ معنوی بالاتر باشند به همان نسبت اعتبار این مجلس بالاتر می رود. دو نفر که رهبری فرمودند عدم حضورشان خسارت است آیت الله یزدی و آیت الله مصباح هستند. حضرت آیت الله مصباح یک شخصیت علمی است که در علوم اسلامی و به ویژه علوم عقلی اسلامی جزء 4، 5 نفر اول علمای امامیه است. حضور یک شخصیت علمی این چنینی در خبرگان که در مسائل نظر می دهد واقعاً راهگشا است و نمی توانیم بگوییم برای فلان چهره جایگزینی وجود دارد. نه این طور نیست و همین طور آیت الله یزدی. ایشان هم قوت فقهی شان و صلابتشان در مسیر انقلاب مثال زدنی است. به لحاظ فقهی و مسائل حکومتی، اهل نظر هستند و مسئولیت های کلان نظام را داشتند. جای ایشان واقعاً خالی است اما درعین حال مجموعه اعضای خبرگان مجموعه قابل قبولی است و جای نگرانی نیست. تسنیم: بنظرتان رهبری چرا در این مقطع از تاریخ انقلاب مدام روحیه انقلابی را به مردم و به مسئولین گوشزد می کنند؟ موضوع انقلاب اسلامی همان انقلاب پیغمبر اکرم است. در واقع به هر نسبتی که انقلاب پیغمبر اکرم از آغاز شروع شد و در زمان حیات پیغمبر اکرم رو به رشد بود، بعد از رحلت پیغمبر اکرم شاخص هایی که پیامبر اکرم طی این سال ها به جامعه اسلامی القاء کرده بودند به حاشیه رفت. بعد به صورت دیگری انقلاب اسلامی راه ائمه طاهرین ادامه داد و پرچم انقلاب پیامبر اکرم را برپا نگه داشتند. حداقل کار ائمه معصومین این بود که به جهان نشان بدهند اسلام ناب آن چیزی نیست که حاکم است اما اگر تلقی می شد که اسلام پیغمبر همین  اسلام خلفای بنی امیه یا اسلام خلفای بنی عباس است، به مرور اسلام استحاله می شد. بر همان مبنا رهبر و امام ما به سمت اسلامی شدن انقلاب را شروع کردند یعنی اسلام حاکم بشود، همان طور که از ابتدای تاریخ این حاکم شدن اسلام دشمنانی داشته و دارد. آن زمان بنی عباس، بنی امیه و یهودیان عصرشان بودند الان هم استکبار جهانی دشمن اسلامی شدن جامعه است. جبهه مقابل استکبار هم می خواهد اسلامیت حاکم نشود چون اگر اسلامیت حاکم شود دیگر سلطه آنها آسیب می بیند. ما درصورتی که با شاخص های انقلابی بودن و شاخص های اسلامی بودن راه را ادامه بدهیم می توانیم اسلام را حاکم بکنیم آنها هم می بینند هر چه این شاخص ها کمرنگ شود آنها به اهدافشان نزدیک تر می شوند. راه امام و رهبری با همین شاخص­ها ادامه پیدا خواهد کرد. فرض کنیم این مجلس خبرگان به تعیین رهبری مکلف بشود و آن شاخص­ها را رعایت نکند، دقیقاً آن چیزی می شود که آنها می خواهند. پس بجاست که ایشان بر روی انقلابی بودن پافشاری کنند. انقلابی بودن یعنی اسلامی بودن، انقلابی بودن یعنی بکوشیم اسلام حاکم شود. غیرانقلابی بودن یعنی زندگی مان را بکنیم و اسلام حاکم شد که شد و اگر نشد، نشد! اسلام انقلابی حرفش این است که فکر جهان باید با اسلام ساخته شود، اخلاق بشریت باید با اسلام ساخته شود، در زندگی فردی رابطه انسان با خدا، رابطه انسان با خانواده، رابطه انسان در حوزه امور اجتماعی، سیاسی، بین الملل با شاخص های اسلام حاکم شود. در واقع همان چیزی که خدا از پیغمبرانش خواسته است. ** استکبار سالها کار کرد که روحانیت تنها به نماز و دعا بپردازد تسنیم: رهبر معظم انقلاب اخیراً در دیدارشان با ائمه جماعات مسجد به اینکه نکته اشاره کردند و فرمودند«سکولاریسم به معنای بی دینی نیست، سکولاریسم به معنای این است که دین در غیر عمل شخصی، هیچ بُروز و ظهوری نداشته باشد» روند سکولار شدن جامعه اسلامی از کجا آغاز می شود و چرا بسیاری ممکن است با سکولاریسم مخالف باشند اما در عمل سکولارانه رفتار کنند؟ شما وصیت­نامه امام(ره) را ببینید. امام (ره) می فرمایند که مصیبت هایی بر سر قرآن آوردند و قرآنی که کتاب زندگی بود، قرآنی که باید براساس آن همه وجوه زندگی را سامان داد، این قرآن از متن زندگی مردم کلاً کنار زده شد و رفت بالای سر مرده و در قبرستان خوانده شد و علامت مرگ ومیر شد. بعد در حوزه روحانیت فرمودند سالهای سال و قرن ها کار کردند که روحانیت به همان نماز و دعا و ذکر و مناجاتش بپردازد! دقیقاً کار استکبار از ابتدای تاریخ دقیقاً جدایی دین از سیاست بود. ** جدا دانستن دین از سیاست عین «شرک» است مگر می شود بگوییم که خدا و دین به آن بخش زندگی کاری ندارد؟ خدا به یک بخش زندگی کار دارد و به یک بخش کار ندارد! این عین شرک است. توحید یعنی همه هستی تحت اراده الهی و خدا بر همه اجزاء و بخش­های زندگی انسان نظر دارد اما حالا اگر بگوییم خدا در بخشی از زندگی نظر نداده است، این شرک است یعنی خدا آن بخش از هستی را رها کرده، پس یک کسی متولی آن است که این می شود دو منبعی، دوخدایی، دو خدایی نه در آفرینش بلکه دوخدایی در حاکمیت. از ابتدای تاریخ بنای مستکبران بر این بوده که نگذارند دین خدا بر همه وجوه زندگی انسان حاکم شود. الان شما ببینید همه همت مستکبران بر این است که خصوصیت دینی بودن را از خانواده بگیرند. خانواده دینی شاخص هایی دارد. خانواده دینی شاخصه اش این است که اعضای خانواده بزرگ خانواده را پدر می­ دانند و همه ملزم به حفظ حرمت او هستند ولو اینکه حرف او را به لحاظ فکری هم نپسندند ولی در عمل از او اطاعت کنند. اینها شاخص­های خانواده دینی است «الرِّجالُ قَوّامُونَ عَلَی النِّساء». اینطور نیست که هر بخشی از خانواده خودش اداره کننده خانواده باشد یا حفظ حجب و حیا و اینکه احدی وارد حریم خصوصی اعضای خانواده نشود، بحث رعایت محرم و نامحرم شاخصه های خانواده دینی و خانواده اسلامی است. الان تمام همت ها این است که این مرزها شکسته شود یعنی دین خدا در حوزه خانواده دخالتی نکند. در حوزه اقتصاد و سیاست و در حوزه روابط بین الملل هم همینطور. دین خدا می گوید هر کسی در هر نقطه عالم مظلوم بود در برابر ظالم موضع بگیرید اما آنها می خواهند این موضع گیری دینی در روابط سیاسی عالم برداشته شود و فقط منافع به میان بیاید و آن هم منافع مستکبران! همه چیز خط قرمزش منافع مستکبران باشد. مستکبران دنبال این هستند و اقتضاء کارشان هم این است. ** برخی صحبتها درباره جدایی دین از سیاست از مصادیق «نفوذ» است تسنیم: متأسفانه این صحبت اخیراً در میان برخی از خواص جامعه هم مطرح می شود. برای مثال چندی پیش فائزه هاشمی رفسنجانی که در فتنه 88 نقش فعالی هم داشت همین حرف را زد و گفته: "شاید در ابتدای انقلاب گفته می شد که این حکومت با حکومتهای دیگر فرق دارد و می تواند اسلام واقعی را پیاده کند ولی در مرور زمان دیدیم که خیر! نه تنها حاکمان ما اسلام واقعی را پیاده نکردند بلکه جامعه ما هم نسبت به دین به خاطر عملکرد حاکمیت گریزان شد." بعد هم در ادامه می گوید "من فکر می کنم حکومت دینی بیشتر دین را خراب می کند!" نظر شما به عنوان یک فقیه در برابر این شبهات چیست؟ در این باره چه کسی صلاحیت دارد که حرف بزند؟ یک دین شناس که دین را با همه اجزاء و ابعادش شناخته باشد. این شخص که نه حدیث می شناسد، نه آیه می شناسد، نه سیره و سنت ائمه معصومین (ع) را می داند و اصلاً صلاحیت این کار را ندارد، حالا اینکه چرا می گوید؟ چه بسا واقعاً اعتقاد داشته باشند. تسنیم: آیا این صحبتها را می توان مصداق نفوذ دانست؟ ممکن است شخصی نداند چه می گوید اما در عمل حرف استکبار، حرف کفار و حرف مشرکین را بزند و چه بسا نفوذ باشد و تحت تأثیر قرار گرفته باشد. ** اولین کسی که باید در برابر حرفهای فائزه هاشمی موضع بگیرد پدرش است تسنیم: وظیفه بزرگان و خانواده این فرد چیست؟ اولین کسی که سزاوار است درباره این موضوع موضع بگیرد پدر ایشان است. اگر پدر او موضع نگیرد تلقی سایرین این خواهد شد که ایشان هم چه بسا مخالفتی نداشته باشد. درباره دیدار فرزندش با بهائیت دیدم موضع گرفت ولی درباره حکومت دینی ندیدم. اتفاقاً من مایل بودم مطلع شوم و بدانم موضع گرفته یا نه چراکه بنظرم این سکوت مضر و اقدام نابجایی است. تسنیم:به بحث سکولاریسم برگردیم. الان برخی استادان ما در حوزه علوم انسانی در دانشگاه های کشور تفکر سکولاری دارند و دنیای آنها دنیای غرب ولی تابع اسلام اند و دانشگاه را دچار التقاط می کنند. تابلوی آنها اسلام است اما اندیشه هایشان لیبرالی است. یکی از مشکلات اساسی ما بعد از انقلاب  این بود که نیروسازی نکردیم. الان دستگاه های نیروساز ما مثلاً دانشگاه ها نیروسازی ندارد، دانشگاه باشد یا نباشد تأثیری به حال این کشور ندارد. نهادهای دانشی باید راه آینده جامعه و راه پیشرفت­های آینده را پیشاپیش به ملت نشان بدهند. برای صد یا دویست سال آینده و همان کاری که غربی ها در مقاصد خودشان می کنند اما متأسفانه دست اندرکاران ما از این جهت خیلی کم کاری کردند و به نیروسازی اهمیت ندادند. نیروهایی که این همه کشور برای آنها هزینه و مدیریت فکری کردند، اینها را رها کردند و رفتند. اینها سرمایه ما هستند. سرمایه انسانی بالاترین سرمایه است اما در این جهت متأسفانه کاری نکردیم. ** ساز و کار شایسته سالاری  در کشور ما جا نیفتاده است ما یکسری کاستی های جدی تری داریم. می دانید چرا نیرو سازی نکردیم؟ چون آن سازوکاری که شایسته ها در رأس امور قرار بگیرند، این سازوکار هنوز در کشور ما فراهم نشده است. باید شایسته ترین افراد بیایند مجلس. آیا می آیند؟ باید شایسته ترین ها رئیس دولت شود و چون شایسته ترین ها نمی آیند مسائل اصلی نظام در اولویت قرار نمی گیرد. باید یک شخصیت کاملاً علمی ، انقلابی و دینی بشود وزیر علوم. وزارت آموزش و پرورش هم به همین ترتیب و بخش های دیگر هم همین طور. من معتقدم ما به جای اینکه هزینه کنیم برای بخش های مختلف باید هزینه کنیم برای نیروسازی. از ابتدا حوزه علمیه هزار نفر را به این اندیشه که یکی از آنها 30 سال دیگر رهبر شود پرورش بدهد. الان شما بگویید واقعاً دغدغه دوستداران انقلاب برای بعد از رهبری دغدغه جدی هست یا نیست؟ تسنیم: آن هم رهبری که در این سالها توقع ما را از جایگاه رهبری بالا برده است. بله دقیقاً. رهبری که در حوزه نظامی گری اول است. در حوزه ارتباط با بدنه ملت اول است. انسانی که در میدان های نظامی وقتی می خواهد ورود پیدا کند می بینیم شایسته ترین فرد است یعنی از یک ژنرال تحصیل­کرده دانشگاه های نظامی تصمیمات نظامی اش دقیق­تر است. می آیید در حوزه تحلیل معادلات سیاسی دنیا می بینید نزدیک ترین تحلیل و مناسب ترین تصمیم را در مواجهه با حوادث سیاسی جهان تصمیم گیری می کند. ** رهبری در مباحث فقهی نگاه جامعی دارد در حوزه فقه و فقاهت کسی است که با آن همه مشغله های اجتماعی ـ سیاسی، وقتی در مسائل نماز و روزه هم می خواهد فتوا بدهد می بینید این فتوا یک خصوصیات ویژه خودش را دارد و با فتواهای دیگر متفاوت است و یک نگاه جامعی در همین نگاه فقهی است. می آیید در ارتباط­گیری با ملت، مفاهیم بسیار فنی و تخصصی را می­ تواند با بدنه ملت و با یک سخنرانی منتقل بکند. این خیلی حرف است که یک نفر طوری صحبت کند که همه اقشار حرف او را دریافت کنند. این هم کار خداست. این انسان بزرگ از ابتدا ضمن اینکه در فقاهت تخصصی عمل کرده است، در محافل سیاسی تخصصی داشته و با بدنه مردم هم ارتباط داشته است. سخنران بوده، خطیب بوده، مجلس­دار بوده، مسجددار بوده، امام جماعت بوده، منبری بوده، اینگونه ویژگی هایی است در یک شخص جمع شده است. حالا یک کسی بیاید که از ابتدا تاکنون به طلبه ها درس داده است نمی تواند با بدنه ملت ارتباط برقرار کند و مقصود خودش را به بدنه ملت منتقل کند. ** امام بعد از شهادت استاد مطهری نقش وی را به آقای خامنه ای سپردند این جمله یادم هست که امام بعد از شهادت استاد شهید مطهری، نقش ایشان را به آیت الله خامنه ای سپردند و گفتند آسیدعلی آقا شایسته این کارند. این تعبیر را امام گفته بودند که من خودم شنیدم. ** ویژگی رهبری در فقه برخورداری از یک ذهن نظام مند است تسنیم: متأسفانه وجوه علمی و فقهی رهبری در طول این سالها نادیده گرفته شد و چندان درباره آن صحبت نشده است. برخی هم از این فضا استفاده کرده و علیه اعلمیت فقهی ایشان فضا سازی می کنند.به عنوان یک فقیه پاسخ شما به این شبهات چیست و دریافتی که از مباحث و فتاوای فقهی رهبر معظم انقلاب دارید را بیان کنید. در سال 69 که رهبری درس های فقهی شان را شروع کردند من تهران بودم و شرکت می کردم. بعد از آن هم جزوات ایشان را از طریق دوستانم که اینجا بودند می گرفتم. بعد هم که مباحث ایشان در اینترنت بود من همه را مرتب استفاده می کردم. من برای شناخت بیشتر از ایشان یک مثال می زنم. شما برای بررسی یک ساختمان کارشناسی می آورید و این کارشناس ساختمان را بررسی می کند و به زحمت یک نظری می دهد و بعد می بینید مشکل حل نشد. بعد یکی از راه می رسد یک نگاه می کند و راه حل را پیدا می کند و می گوید راه حل این است. ایشان در فقه این گونه است، یعنی با سرعت، با هوشمندی از مجموع ادله آن ناب­ترین نظریه را استنباط می کند. درحالی که این مسئله دست کم می بایست دو هفته روی آن مطالعه کنید ولی ممکن است ایشان با دو ساعت مطالعه مسئله را حل کند، این دیگر نظام مندی ذهنی است، وقتی ذهن نظام مند باشد، مبانی و مقدمات درست چینش شده باشد، سریع استنتاج می گیرد. نظرات فقهی ایشان مدرسه ای نیست. بعضی از استنباط ها مدرسه ای است یعنی مناسب کتاب و طاقچه و کتابخانه است اما بعضی از نظریات فراتر از حد مدرسه و کلاس و کتاب است. ** خلاصی از دنیازدگی مهم ترین عامل موفقیت رهبر انقلاب است تسلط ایشان و این راهگشا بودن ایشان در احکام و فقه از دو چشمه سرازیر می شود. یکی نتیجه کار منظم از 50 سال گذشته است و از طرفی آن جایگاه و ولایت و اشراف و نظراتی که باعث می شود به این جامعیت برسد اما بنظرم  آزادی و خلاصی از دنیازدگی مهم ترین عامل موفقیت ایشان است. تسنیم: یکی دیگر از ویژگی های رهبر معظم انقلاب ایستادگی ایشان بر مواضع و مبانی است. در حالی که می بینیم برخی مواضع امروزشان با ده سال گذشته کاملاً متغیر است اما ایشان بر آن مبانی که پذیرفتند کاملاً ایستاده اند. این نشان می دهد آن مبانی کاملاً باورشده است یعنی در مبانی ایشان کمترین تردید و تزلزلی وجود ندارد و الان بر اساس همان مبانی نظر می دهد. 10 سال دیگر هم براساس همان مبانی نظر می دهد ولی اگر تردید کند می گوید شاید درست نباشد یک مقدار ملایم ترش کنیم. ایستادگی فکری، قبل از ایستادگی عملی است. می بینید آن منطق فکری که حتی زمان ریاست جمهوری ایشان داشتند و بر خطبه های نماز جمعه آن زمان حاکم بود  اکنون هم در همه زمینه ها وجود دارد. در مسائل خانواده، مسائل اقتصادی، سیاست، روابط بین الملل، رابطه مردم با حکومت، رابطه حاکم با مردم، آن ساختارها و آن چارچوب فکری نظام مند است. وقتی چارچوب فکری چارچوب منسجمی باشد استنتاج فروعات و دریافت احکام موردی کار دشواری نیست. ** همه فهمیده اند بهترین شخص برای هدایت جامعه آیت الله خامنه ای است برای مثال فتنه 88 را نگاه کنید. ایشان در آن زمان گفتند اگر به درخواست یک نفر بگوییم این انتخابات باطل است، در انتخابات بعدی هم بازنده می آید و می گوید انتخابات باطل است. اگر هم خطایی شده باشد راهش این نیست که مردم را بندازید کف خیابان­ها، راهش این نیست که بگویید انتخابات باطل، شما می توانید بگویید بررسی کنند. مدعی که نمی تواند حکم بدهد! مدعی فقط درخواست رسیدگی می دهد و اگر قبول نشد دلیل می آورند که این درخواست شما به این دلایل قابل قبول نیست. بعد ایشان فرمودند من کسی نیستم که با این زورگیری و باج خواهی عقب نشینی بکنم. اگر اینجا عقب نشینی کنید باید تا آخر هم عقب نشینی کنید بعد ملت چه می گویند؟ می گویند این رهبری نیست که در مواقع خطیر پای حرفش بایستد. الان ببینید این ملت به آقای خامنه ای اعتماد دارد. برخی که تردید داشتند ایشان شایسته این جایگاه نیست اکنون دیگر تجربه کرده اند که شایسته ترین فرد برای هدایت جامعه ایشان است و در مواقع خطیر نهیب می زند و پای حرفش می ایستد. ** برخی مدیران گرسنگی را تجربه نکرده اند/ گشایشی در وضع اقتصادی مردم ایجاد نشد تسنیم: 3 سال از عمر دولت آقای روحانی طی شده است. آقای روحانی هم عضو مجلس خبرگان و هم ملبس به لباس روحانیت هستند. عملکرد دولت یازدهم به ویژه در حوزه اقتصادی چگونه می بینید؟ یکی از نقاط ضعف این است که متاسفانه در وضع معاش مردم گشایشی صورت نگرفت. علل و عواملش دور از دسترس نبود. البته ما اقتصاددان نیستیم ولی همین مقدار اطلاعاتی که از وضع اقتصادی جامعه داریم این است که می شد آدم های قوی تری متکفل بخش اقتصادی دولت باشند که مردم واقعاً دلشان گرم شود. در زمینه فرهنگی هم همینطور؛ البته در موضوع فرهنگی همه اجزای کشور کاستی دارند و  همه دخیل هستند و عملکرد همه هم قابل قبول نیست و دولت هم بخشی از آنهاست. به لحاظ مدیریت امر معاش مردم می شد قوی تر  عمل کرد. کارهایی که می توانست تأثیر خوبی در اقتصاد مردم داشته باشد انجام نشد. شاید بعضی از مدیران گرسنگی را تجربه نکرده اند، نارسایی اقتصادی را تجربه نکرده اند. در حوزه انقلاب و جمهوری اسلامی باید جهادی عمل کرد تا کاری پیش برود. اداره ای نمی شود عمل کرد که آدم برود آنجا پشت میز نظارت و ریاست و اداره بنشیند و فقط امضاء کند. گفت وگو از محمد علی سافلی انتهای پیام/
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان